Aleluja! Za takmer päť rokov už máme jamu. Kedy budú stáť štadióny v krajských mestách?

KošiceŠport

Krásne futbalové štadióny už majú v Michalovciach, v Poprade, v Bardejove a najnovšie aj v Humennom. Len krajské mestá Košice a Prešov ostávajú na hanbu. O novučičkých arénach, ktoré by mohli privítať aj slovenskú reprezentáciu sa hovorí už roky, no realita je taká, že prešovský Tatran hráva v Poprade a košická Lokomotíva na dedine v Družstevnej pri Hornáde.

„Už v júni 2013 sme schválili Košice ako jedno z miest, ktoré dostane štátnu dotáciu na podporu výstavby štadiónu. Dnes, v roku 2018 tu máme jednu vykopanú jamu a územné rozhodnutie,“ popísal veľavravne súčasný stav výstavby košickej arény predseda Východoslovenského futbalového zväzu a prvý viceprezident Slovenského futbalového zväzu Richard Havrilla. „Podľa mojich informácií prebieha súťaž a je otázne, kedy ju ukončia a kedy získa vysúťažená firma stavebné povolenie. Ak budeme poznať odpovede na tieto otázky, budeme múdrejší z pohľadu termínu výstavby.“

Výstavba štadióna na území bývalého Blšáku sa vlečie ako týždeň pred výplatou, no podľa šéfa komunikačného referáciu mesta Košice Jozefa Marka ide všetko viac-menej podľa plánu.

„Dvanásteho januára odovzdali Inžinierske stavby Košickej futbalovej aréne časť stavby, ktorá sa volá príprava staveniska. Boli však zistené určite nedostatky a chyby. Inžinierske stavby sa preto zaviazali, že ich odstránia do 31. marca. Medzitým prebieha súťažný dialóg. Záujemcovia si vyžiadali v rámci pevne stanovených podmienok niektoré informácie a do 19. januára majú uchádzači o pridelenie statusu zhotoviteľa stavby štadióna predložiť svoje ponuky, ktoré potom prehodnotí v rámci verejného obstarávania komisia,“ popísal súčasný stav procesu výstavby futbalovej arény Jozef Marko.

Ostatné veci sa podľa neho nemenia a projekt tak nie je časovo ohrozený. „Stále platí termín dostavby do konca roka 2020, do kedy sú aj alokované finančné prostriedky. Verím teda, že to stihneme.“

Nič iné, než veriť, neostáva aj šéfovi Slovenského futbalového zväzu Jánovi Kováčikovi.

„Mrzí ma, že predovšetkým štadióny v krajských mestách ako sú Košice, Prešov či Trenčín, nemáme stále zmodernizované či dobudované. Bol by som rád, ak by sa tieto štadióny nachádzali aspoň v štádiu výstavby či rekonštrukcie. Bohužiaľ to tak nie je,“ uviedol Ján Kováčik počas tohtotýždňovej návštevy Košíc.

Zo strany zväzu už podľa Kováčika viac urobiť nemožno. Na ťahu sú zástupcovia mesta a Košickej futbalovej arény.

„Košice majú od nás prísľub štyri milióny eur a z našej strany sme urobili všetko. Neustále sa snažíme upozorňovať a žiadame termín výstavby. Stále sa to však odkladá a objavujú sa problematické veci. Sme v pravidelnom kontakte s mestom Košice a neustále nás ubezpečujú o tom, že už to bude, už sa na tom pracuje. Výsledok je však taký, aký je,“ povzdychla si hlava slovenského futbalu.

Foto
Vizualizácia pripravovaného štadióna v Košiciach / FC VSS Košice

Nový štadión v metropole východu má mať kapacitu 9 000 divákov. Šéf Slovenského futbalového zväzu by si vedel v metropole východu predstaviť výrazne väčší stánok.

„Druhé najväčšie mesto na Slovensku by malo mať štadión s kapacitou aspoň 15-tisíc divákov. Bohužiaľ, kompetentní rozhodli takto a s tým my nič neurobíme,“ vyslovil sa Ján Kováčik, ktorého trápi aj situácia v Prešove. Tá je podľa neho ešte horšia ako v Košiciach. „Pripravujeme sa na komunikáciu s novým pánom županom, pretože v Prešove je do procesu prestavby štadióna zakomponovaný aj kraj. Chystáme teda spoločné stretnutie s primátorkou Prešova a županom Majerským. Verím, že tam dostaneme pozitívnu odpoveď.“

„Krajské mestá sú celkovo najproblematickejšie,“ nadviazal Richard Havrilla. „Štadióny nemajú Košice, Prešov, podobné problémy sa týkajú Trenčína, Nitry a snahu o rekonštrukciu vzdala úplne Banská Bystrica, kde to má ísť cez ministerstvo obrany. Na každom výkonnom výbore máme správy o priebehu výstavby jednotlivých štadiónov a môžem povedať, že z pohľadu majetkoprávneho, vzťahového i finančného je najväčší problém v Prešove. Tam chcú presunúť hraciu plochu do inej pozície, kryje sa im s garážami a sú tam aj iné problémy. Prešov je teda z pohľadu prác v porovnaní s Košicami pozadu ešte viac.“

Potreba nových štadiónov v krajských mestách je pritom čoraz nástojčivejšia. Fungovanie prešovského Tatrana v Poprade je totiž prepadákom a návštevnosť v Národnom tréningovom centre je na hanbu.

„Ukázalo sa, že takto to nemá význam. Už aj Únia ligových klubov dospela k záveru, že nepovolí klubom vstup do najvyššej ligy, ak budú chcieť hrať dlhodobo na cudzích ihriskách. Pol roka vieme zniesť, ale inak to nemá význam. Je neúnosné, aby hral Prešov dva, tri roky v Poprade. Neprináša to nič. Musíme sa na to pozrieť aj z marketingovej hodnoty ligy či televíznych práv. Nikomu neprospieva, ak príde v Poprade na Tatran 200 divákov, či na Michalovce v Žiline 150 divákov,“ zdôraznil šéf Východoslovenského futbalového zväzu.

Podobný problém sa pritom môže čoskoro týkať aj Košíc. Druholigová Lokomotíva sa netají postupovými ambíciami, no ak by sa jej podarilo naplniť športový cieľ, vyvstala by otázka – kde budú bielo-modrí hrať?

„Za určitých podmienok by mohli odohrať pol roka na Lokomotíve, čiže v Čermeli. Potom by sa však Lokomotíva ocitla v rovnakom probléme, aký má Prešov. Momentálne pritom prichádzajú do úvahy iba tri štadióny – Michalovce, Bardejov a Poprad,“ dodal Richard Havrilla, ktorý pripomenul, že Únia ligových klubov bude na základe prešovských skúseností výrazne opatrnejšia a dlhodobým pôsobeniam klubov v iných mestách už zrejme zelenú neposkytne.

 

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre