Zlá finančná situácia prinesie ďalšie obmedzenia.
Dopravná situácia v metropole Šariša bola uplynulé roky veľmi zlá. Prioritou štátu bolo preto budovanie cestnej infraštruktúry vrátane rýchlostných ciest a obchvatov. Išlo o dlhodobý problém, no po viacerých demonštráciách, petíciách či výskumoch vybudovali časť obchvatu, tunel či rýchlostnú cestu, ktoré do určitej miery pomohli odľahčiť dopravu a najmä tranzit už z väčšej časti neprechádza primárne cez mesto. Viceprimátor Richard Drutarovský v rozhovore pre Rádio Košice uviedol, že dopravná situácia sa tak značne zlepšila, nemusí to tak byť ale nastálo a čoskoro môžu byť prešovské ulice opäť ešte viac zahltené:
„Chýba ešte jeden smer a to je smerom od Vranova dokončenie R4, tam sa práce začali, čiže nádej žije a vodiči sa môžu tešiť na to, že o niekoľko rokov bude situácia ešte lepšia, to je však tá príjemnejšia stránka veci. Tá menej príjemná je to, že dopravní inžinieri poznajú ten jav, že v okamihu, keď vybudujete nejakú ďalšiu cestu, tak je jednouchšie prísť autom do mesta, je to rýchlejšie, pravdepodobne začne byť Prešov cieľovou zastávkou pre vodičov z väčšej vzdialenosti a asi to povedie k tomu, že o nejakých pár rokov budú zase plné ulice.“
Najvyťaženejším úsekom je práve Vranovská cesta, ktorou prejde denne 50-tisíc až 70-tisíc áut, čo je podstatne viac, ako je zaťaženie niektorých diaľnic na Slovensku. Dostavaním juhovýchodného ochvatu by mohli dospieť k tomu, že tranzitná doprava by už vôbec nemusela prechádzať cez mesto.
„Ten má na starosti Prešovský samosprávny kraj (PSK), tam už prebiehajú nejaké prípravné práce. Síce na tom pracujú, ale zvyklosti na Slovensku sú také, keď ešte nie sú ani v štádiu majetkovo – právneho vysporiadania, na čo potrebujú mať dostatok peňazí – čo teda podľa mojich informácií tiež nemajú – tak v zásade sa ten termín nedá predvídať, ale prax hovorí, že tam sa bavíme možno o desaťročiach, možno aj viac,“ vysvetlil Drutarovský.
Jedným z riešení na odľahčenie dopravy v Prešove by mohol byť systém integrovanej dopravy. Ďalším je sčítanie áut, ale aj nový školský systém, ktorý by posunul začiatok vyučovania v niektorých školách a odľahčil by tak ranný nápor áut na niektoré úseky. V tejto fáze však podľa viceprimátora zatiaľ nie sú. Navyše aktuálne sa aj tretie najväčšie mesto na Slovensku musí vysporiadať so zlou finančnou situáciou a so škrtaním peňazí prichádza aj zodpovednosť, ktoré práce prerušiť, či ktoré služby verejnosti obmedziť. Týkať sa to má aj dopravnej oblasti.
„Oprava mosta na Lesíku delostrelcov, čo je vlastne cesta v správe PSK, veľmi významná cesta. Tam už je to pripravené, malo by to niekedy na jar rozbehnúť, a to je to, že ten most bude zbúraný, takže tam niekoľko mesiacov budú dosť podstatné obchádzky po Prešove, a potom by to malo viesť k tomu, že most a križovatka budú priechodnejšie – to je taká jedna stavba, ktorá je teraz známa. A druhá, ktorá tiež vyvolá nejaké obmedzenia, tak je oprava chyby v predstaničnom priestore. V súčasnosti je z hľadiska života mesta dôležitá preto, že cez ňu prechádzajú všetky nosné trolejbusové linky,“ doplnil viceprimátor.
Mesto sa už na toto prechodné obdobie pripravilo a zakúpilo parciálne trolejbusy. Prvé sú už pripravené vyraziť do terénu. Budovať by mohli vo väčšej miere aj buspruhy, súviselo by to však s opatrením preferencie verejnej dopravy. Okrem nich je však populárnou metódou na odľahčenie dopravy aj budovanie cykloinfraštruktúry. Aj tá sa podľa Drutarovského za ostatné obdobie v metropole Šariša rozmohla:
„Pracuje sa na celej nosnej komunikácii, ktorá ide cez Sídlisko III a potom tiež na 17. novembra, kde už sa teraz vytvára vyznačená cyklotrasa. Práce sa dokončia na začiatku budúceho roka, ak sa to kvôli počasiu nestihne v tomto roku. Týmto by malo dôjsť k značnému rozšíreniu cyklotrás a mesto teraz vyznačuje aj cyklotrasy na už existujúcich komunikáciách, či vodiči a cyklisti dokážu spolu slušne a bezpečne koexistovať na mestských cestách.“
Väčšina z týchto opatrení je financovaná z eurofondov. Radnica sa zároveň v tejto súvislosti usiluje aj o prepojenie sídliska Šváby cez Solivar prostredníctvom cykloželeznice až do rekreačnej oblasti Sigord. Chce tak prepojiť centrum mesta s jeho okrajom.
Autor: RÁDIO KOŠICE