Masterplan mesta Prešov zlepší dopravu v centre či v okrajových častiach

PrešovSpravodajstvo

Jeho súčasťou sú aj rôzne riešenia či opatrenia.

Metropola Šariša má po tridsiatich rokoch vypracovaný Strategický plán udržateľného rozvoja dopravy v meste. Takzvaný Masterplan pomôže mestu v rozvoji dopravnej infraštruktúry, pričom jeho cieľom je aj zlepšenie dopravy v centre Prešova, ale aj v jeho okrajových častiach. „Je to dokument, na ktorý sme dlho čakali. Posledný Generel dopravy bol vytvorený pred vyše tridsiatimi rokmi, takže som veľmi rada, že takýto dokument máme. Nastaví do budúcnosti stratégiu v tom, ako chceme riešiť dopravu v meste Prešov. Výstupom je viac ako sto samostatných projektov. Verím, že nájdeme zdroje na ich financovanie v budúcnosti, aby sme Prešovčanom priniesli kvalitnejšiu dopravu,“ uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová.

V Prešove chýbali pravidlá koordinovania všetkých druhov dopravy. Ako informovala hovorkyňa radnice Eva Peknušiaková, Masterplan stanovuje dlhodobé ciele v tejto oblasti, ktoré sú zamerané na dostupnosť a prepojenie riešeného územia, plynulosť cestnej premávky, atraktivitu verejnej dopravy a minimalizáciu negatívnych vplyvov na životné prostredie. Zároveň by sa mala odľahčiť doprava, čo umožní vodičom rýchlejší prejazd cez najfrekventovanejšie križovatky. Masterplan tiež pomôže pri koordinovaní a plánovaní veľkých investícií a rekonštrukcií križovatiek.

Foto
Ilustračná fotografia / Mesto Prešov

Masterplan v hodnote takmer 688-tisíc eur vrátane DPH financovalo mesto z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. „V rámci tvorby tohto dôležitého strategického dokumentu bolo potrebné vykonať a vzájomne zosúladiť takmer všetky dopravno-inžinierske činnosti, a to predovšetkým časovo náročné dopravné prieskumy, dopravné modelovanie, prognózy dopravných situácií, analýzy a stanovenie dopravného trendu, identifikácie problémov, návrhov, vytvorenie možných scenárov, posudzovanie vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie (SEA) a vypracovanie plánu implementácie,“ doplnila Peknušiaková.

Súčasťou Masterplanu je aj špeciálny softvér, ktorý vďaka známym dátam vykonštruuje možné dopravné situácie, pričom analýzou nájde najrýchlejšie a najlepšie riešenie nielen pre chodcov a vodičov, ale aj cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky. Masterplan sa zaoberá aj dostavbou dôležitých prešovských obchvatov. Po dokončení západného a severného obchvatu by sa mal počet vozidiel prechádzajúcich cez mesto znížiť o polovicu.

Na základe Masterplanu, ktorý je platný do roku 2040, by sa mali modernizovať vozidlá mestskej hromadnej dopravy. Zároveň by sa mal zvýšiť počet trolejbusov a elektrobusov, čím by sa malo odľahčiť centrum mesta od automobilov. Jedným z opatrení Masterplanu je aj vytvorenie trolejového vedenia na Rusínskej ulici, ktoré by umožnilo zmenu trasy linky číslo 8, a tým aj výrazné skrátenie cesty na Sídlisko Sekčov. „Jedným z cieľov Masterplanu je tiež zatraktívniť železničnú dopravu, napríklad pridaním nástupných miest a prepojením železničnej dopravy s prímestskými autobusmi i mestskou hromadnou dopravou. Strategický dokument počíta aj s novými cyklocestami, priechodmi pre chodcov a novou parkovacou politikou v celom meste. Odporúča tiež vytvorenie centrálneho dispečingu na riadenie a správu inteligentne riadených križovatiek či tunela,“ uzavrela Peknušiaková.

 

Autor: KOŠICE ONLINE

 

Komentáre