Na stavbe juhozápadného obchvatu Prešova už preinvestovali 174 miliónov eur

PrešovSpravodajstvo

Stavby juhozápadného obchvatu aj križovatky Levočská – Obrancov mieru pokračujú podľa harmonogramu.

Práce na dopravných stavbách v meste Prešov idú podľa plánu. Práce na stavbe juhozápadného ochvatu mesta sú hotové na 53 percent. Vyfakturovaných je doteraz 174 miliónov eur z celkovej ceny výstavby tohto 7,87 km dlhého úseku diaľnice D1 vo výške 350 miliónov eur. Tesne pred dokončením a oficiálnym odovzdaním je zrekonštruovaná križovatka ulíc Levočská a Obrancov mieru. Ako na dnešnom kontrolnom dni týchto stavieb konštatoval minister dopravy Árpád Érsek, po dokončení týchto stavieb, ako aj už začatej výstavby prvého úseku severného obchvatu mesta rýchlostnou cestou R4, bude mať Prešov na ďalších 30 rokov s dopravnými stavbami pokoj.

Ako informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin, práce na stavbe severozápadného obchvatu D1 Prešov západ – Prešov juh, pokračujú v súlade s harmonogramom. Stavba nemá žiadne meškanie a má byť odovzdaná v plánovanom termíne v júni 2021. „V súčasnosti máme prestavaných 57 percent doby výstavby, čo predstavuje 28 mesiacov. Vyfakturovaných a zrealizovaných prác je 53 percent, čo predstavuje niečo cez 174 miliónov eur,“ informoval Ďurišin.

Na stavbe prebieha výstavba nosných konštrukcii mostov, práce na oporných a zárubných múroch, výkopové práce na stavbe, násypy a časť prístupových ciest je tesne pred odovzdaním. Začali aj s prácami na zakladaní protihlukových stien. Na stredisku správy a údržby sa realizuje výstavba prevádzkovej budovy a budovy pre policajtov. „Dokončené sú preložky sietí a prístupové cesty. Pracuje sa na nosných konštrukciách. K dnešnému dňu máme prebratých z 226 stavebných objektov 49, z toho 28 do trvalého užívania, na 16 sú dané žiadosti a päť je v dočasnom užívaní,“ uviedol Ďurišin.

V tuneli Prešov, ktorý bol prerazený o tri mesiace skôr ako predpokladal harmonogram, vykonávajú betonáž sekundárneho ostenia. „Je realizovaných zhruba 30 percent z celkového objemu a dĺžok. Plán je taký, aby do konca budúceho roku sme mali kompletne vybudovanú stavebnú časť tunela, čiže sekundárne ostenie, vrátane vozovky, a takisto všetky nosné konštrukcie mostných objektov a betónové vozovky v trase. Tak, aby polrok 2021, ktorý budeme mať na dokončenie, sme venovali ostatným dokončovacím prácam, spojazdneniu technológie tunela, vybaveniu vozovky informačným systémom a podobne,“ doplnil generálny riaditeľ Eurovia SK, a.s. Róbert Šinály.

Foto
Stavba za 7 miliónov eur trvala 18 mesiacov / TASR

Pracuje sa aj na viacúrovňovej križovatke Vydumanec. „Je to mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá sa v tomto rozsahu ešte na Slovensku nebudovala,“ uviedol Ďurišin. „Tým, že sa tu napájajú dva diaľničné úseky a cesty prvej, druhej a tretej triedy, je to veľká spleť križovatiek. Nie je riešená jednou kruhovou križovatkou, ale zo všetkých smerov sú navádzacie komunikácie na ostatné smery. Čiže pre jazdu to bude veľmi komfortná križovatka, trošku náročnejšia bude pre orientáciu vodičov a vodičiek,“ dodal Šinály.

V súlade s harmonogramom prebiehajú aj práce na rekonštrukcii križovatky I/18 Prešov, Levočská – Obrancov mieru. „Križovatka na Levočskej ulici v Prešove bola neslávne známa pre kolóny, ktoré sa denne vytvárali pre zúženie cesty na moste cez rieku. Keďže ide o jeden z dôležitý ťahov cez Prešov ďalej na východ, bolo nevyhnutné investovať zdroje do zlepšenia parametrov tejto cesty. Kým nebude hotový celý úsek rýchlostnej cesty R4 až po Kapušany, pomôžu dopravu v meste zlepšiť aj tieto opatrenia na už existujúcej ceste,“ uviedol minister.

Zároveň pripomenul, že po dokončení výstavby malého obchvatu I/68 Prešov, odbočka Škultétyho-ZVL ide o tretiu kritickú križovatku v Prešove, ktorá prechádza prestavbou. V posledných mesiacoch s podporov európskych fondov zrekonštruovali križovatky I/20 Solivarská a križovatka I/20 a III/3450 Rusínska – Generála Svobodu. Odovzdanie tretej križovatky je na pláne v decembri. „Som rád, že môžem konštatovať, že nemeškáme a križovatka je v plnej prevádzke. Oficiálne sa odovzdá budúci mesiac, keď budú pripravené všetky povolenia,“ dodal k aktuálnej stavbe Ersék.

Stavba za 7 miliónov eur trvala 18 mesiacov a bola financovaná ako jeden z projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. V rámci výstavby cestu rozšírili o jeden pruh, ktorý je posledným úzkym miestom na dôležitom štvorpruhovom prieťahu celým mestom. Rekonštruoval sa aj most, ktorý je súčasťou križovatky. „Ide o skapacitnenie križovatky. Najťažšia bola organizácia práce, pretože sa stavba realizovala počas výstavby, Došlo pri nej k rozšíreniu cesty 1. Triedy a boli urobené opatrenia, aby sa zlepšili aj podmienky pre obyvateľov mesta. Postavila sa protihluková stena, dva nové mostné objekty, opravilo sa železničné priecestie, chodníky súvisiace s cestou a pribudla aj cyklotrasa za protihlukovou stenou,“ konštatoval Šinály.

 

Zdroj: SITA

Komentáre