Nič si neobjednala, aj tak od nej vymáhali peniaze

KošiceSpravodajstvo

Firma urgovala Košičanku, že ak za tovar hneď nezaplatí, budú jej rásť úroky.

Podvodníci opäť skúšajú vymámiť peniaze od spotrebiteľov. Domov im pošlú najprv produkt zadarmo, a to pod zámienkou, že ak o ďalší už nebudú mať záujem, nič sa nedeje. Spoločnosť stačí len spätne kontaktovať. Po čase však od nich začnú vymáhať nemalé peniaze. A to aj napriek tomu, že si nič neobjednali.

„Zavolala mi pani v mene istej spoločnosti s tým, že mi pošle na skúšku tovar, konkrétne to bola sada žiletiek. Povedala, že keď mi prídu neskôr ďalšie balíčky, tak ich nemusím prevziať. Asi po troch mesiacoch mi prišiel rovno na moju adresu ďalší balík, už s vystavenou faktúrou, ktorú musím zaplatiť. Nemala som ani možnosť sa rozhodnúť, či to chcem prijať, lebo ma to už čakalo v schránke. Vo faktúre bolo napísané, že ak danú sumu neuhradím, každým dňom mi budú rásť úroky, a to nielen za konkrétny tovar, ale aj za poštovné,“ uviedla Táňa z Košíc.

Podnety eviduje v tejto súvislosti aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) so sídlom v Košiciach. Zasiahnuť však môže iba v prípade, ak sídli firma na Slovensku. Zahraničné podnikateľské subjekty sa totiž riadia pravidlami, ktoré sú platné v ich krajine. Zmluva, ktorej podmienky boli dohodnuté cez telefón je platná ale až vtedy, ak spotrebiteľ vyjadril súhlas s obsahom návrhu písomnou formou.

„Žiadanie alebo prijatie úhrady od spotrebiteľa za dodaný výrobok, ktorý si spotrebiteľ neobjednal, predávajúcemu zakazuje Zákon o ochrane spotrebiteľa č.250 z roku 2007. Nečinnosť spotrebiteľa po prijatí nevyžiadanej dodávky nemá za následok vznik akýchkoľvek nákladov alebo iných povinností pre spotrebiteľa. Takéto konanie predávajúceho sa v každom prípade považuje za agresívnu obchodnú praktiku,“ informovala Daniela Drozdová zo SOI v Košiciach.

Foto
Ilustračné foto / TASR

Podľa právnika Vladimíra Filička ide len o vyvíjanie nátlaku za účelom zisku zo strany predávajúceho. Aj napriek opakovaným výzvam ale neodporúča za tovar zaplatiť.

„Ani za doručenie, ani za tovar, ani nejaké poplatky, a už vôbec nie zmluvné pokuty. Ak je to možné tovar neprevziať, ak to nie je možné, zaslať žiadosť či už mailom – ten, ako dôkazný prostriedok je prípustný. Predávajúcemu treba oznámiť, že netrvám na doručovaní ďalšieho tovaru, ani zasielaní nijakých výziev, upomienok a podobne,“ ozrejmil právnik.

Doplnil, že k podaniu je potrebné priložiť fotokópie všetkých dokladov týkajúcich sa celej záležitosti. Ako však dodal, ľudia sa spätnej odpovede od danej spoločnosti dočkajú len málokedy. Na veci to ale nič nemení, a stále platí, že peniaze od spotrebiteľa za neobjednaný tovar vymáhať nemôžu.

Galéria k článku

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre