Obhajca titulov sa presunul do virtuálneho sveta. Namiesto defektov sa bojí Koči výpadku signálu

KošiceŠport

Situácia vo svete momentálne športu nepraje a imúnny voči pandémii neostal ani motošport. Predovšetkým pretekári v kapotovaných autách sú síce chránení pred okolitým svetom celkom dobre, no organizácia pretekov je aj v tomto prípade nereálna. Nemožná by bola napríklad práca v depách či manažment divákov na tribúnach a v okolí tratí.

Foto
Takto momentálne vyzerajú preteky v podaní Martina Kočiho / KOŠICE ONLINE

Na návrat ku svojmu športu tak momentálne čakajú aj pretekári rely. Domáca elita už mala mať za sebou úvodné podujatie sezóny Majstrovstiev Slovenska, ktorého dejiskom malo byť počas uplynulého víkendu Valašské Meziříčí.

„Všetko je nateraz pozastavené a nevieme, kedy sa bude opäť pretekať. Pre náš športovcov je to samozrejme ťažká situácia, takisto ako aj pre iných ľudí,“ povzdychol si úradujúci majster Slovenska Martin Koči. „Nemôžeme vykonávať svoju činnosť a všetko stojí. S tým prichádzajú rozličné komplikácie a snažíme sa preto improvizovať.“

Presun do virtuálneho sveta

Na rozdiel od väčšiny iných športov majú zástupcovia motošportu jednu zaujímavú alternatívu. Tou je prechod do virtuálneho sveta. Vôňa benzínu chýba, adrenalín nedosahuje takú úroveň, no aspoň im nehrozia zranenia a škody spôsobené haváriami.

Aj spomínaná Rely Valašska sa tak dočká virtuálnej náhrady a prihlášku do takýchto pretekov si už podal aj Koči. „Začali to zastrešovať oficiálne organizácie a tým pádom to naberá na vážnosti. Bude to mať svoju riadnu záštitu a myslím si, že aj sledovanosť. Volali sme si aj s inými jazdami a tiež chcú ísť do toho. Viem, že to nenahradí súťaženie na reálnej trati, ale aj toto môže mať za daných okolností hodnotu pre pilotov, divákov a sponzorov.“

Napokon, simulátor využíval v rámci prípravy aj v minulosti. V domácom prostredí tak môže jazdiť na známych tratiach za volantom svojho aktuálneho auta Škoda Fabia R5 evo.

„Na také domáce pretekanie je to dobré. Nie je to úplne špičkový simulátor, ale k realite je dosť blízko. Má to svoju úroveň,“ pokračuje Košičan, ktorý končil predošlé dve sezóny v pozícii majstra Slovenska. Teraz sa na virtuálnej trati stretne aj so súpermi, ktorí za volantom reálneho rely auta nikdy v živote nesedeli. „O to to bude zaujímavejšie. Je dosť pravdepodobné, že nás budú porážať ľudia, ktorí sa tomu venujú iba vo virtuálnej sfére. Pre nás je to výzva.“

Galéria k článku

V reálnych pretekoch je Koči odkázaný na pomoc svojho navigátora. Tým je vo svete počítačov anglický hlas, ktorý sa mu ozýva z reproduktorov.

„Väčšinou sú už na simulátoroch rozpisy narozprávané, ale my to s mojim navigátorom trénujeme tak, že si vypneme zvuk a ideme podľa svojho rozpisu,“ prezradil Martin Koči.

Virtuálny svet sa však tomu reálnemu nevyrovná. Adrenalínovo, emočne, pocitovo a ani finančne. „Potešilo by aj šampanské,“ pousmial sa Koči v súvislosti s výhrami, ktoré sa dajú vo virtuálnych pretekoch očakávať. „Teraz je však prvoradé, aby sme si zachovali kontakt s priaznivcami tohto športu a aby mali všetci pocit, že sa vôbec niečo deje. Je to taká pomoc k prežitiu.

Nové auto, staronový navigátor

Vráťme sa však do reálneho prostredia. Slovenský šampión plánuje v aktuálnej sezóne zavŕšenie zlatého hetriku a pomôcť mu k tomu má aj nové auto.

Keď sezónu zastavili, tak sme už boli jednou nohou na ceste na prvé preteky. Príprava bola zrealizovaná a už sme len počítali dni do štartu sezóny. Veľmi sme sa tešili na premiéru, pretože máme nové auto Škoda Fabia R5 evo. Je to novšia generácia toho, čo sme jazdili predtým. Už sme si v ňom zajazdili a viem teda, že ide o kvalitné a rýchle auto,“ naznačil potenciál 27-ročný pretekár, ktorý získal tituly v rokoch 2018 a 2019 s navigátorom Radovanom Moznerom. Aj v tomto smere však nastala zmena a už v príprave oživil spoluprácu s Imrichom Ferencom.

Je to v podstate návrat ku koreňom. Spoločne sme v tomto športe začínali a teraz sa naše cesty opäť spojili. Veľmi sme sa tešili na ostrú premiéru, no teraz začneme spolu paradoxne tak, že bude mať iba meno na aute môjho virtuálneho auta,“ pousmial sa Koči, ktorý nateraz netuší, kedy sa bude môcť uskutočniť ostrý štart reálnej sezóny. „Na to by sme chceli vedieť odpoveď aj my. Teraz to máme v rukách všetci a verím, že ak budeme zodpovední, tak sa vrátime do normálneho života čoskoro. Hovorilo sa, že by sme jazdili preteky bez divákov, ale nie je to veľmi reálne. Ostáva veriť, že sa ten majstrák naozaj odjazdí.“

Foto
Príprava Martina Kočiho v domácich podmienkach / KOŠICE ONLINE

Nateraz neostáva nič iné, len pokračovať vo fyzickej príprave. V predzáhradke domu si tak Koči vystaval improvizovanú posilňovňu.

Potrebujem udržať svalstvo v kondícii. V aute na nás pôsobia silné preťaženia a základom je teda silný core, spodný chrbát a podobne. Cvičím doma, keď sa dá, chodím behať do lesa,“ priblížil svoju prípravu Martin Koči.

Okrem toho urobil všetko preto, aby mal kvalitné internetové pripojenie. Ako sme totiž spomenuli v úvode, počas najbližších týždňoch si totiž zapreteká iba cez internet. Viac ako defektov či kotrmelcov do lesa sa tak musí obávať straty signálu.

„Toto ma veľmi pobavilo. Čítal som totiž propozície prvej súťaže a celkom som sa pritom usmieval. Sme zvyknutí na štandardné podmienky a teraz tam zrazu bolo, že v prípade výpadku internetu je pilot považovaný za odstúpeného. Ak by mi niekto povedal pár mesiacov dozadu, že moje zotrvanie v pretekoch bude závislé od pripojenia na sieť, tak by som tomu určite neveril,“ dodal s úsmevom na tvári 27-ročný majster Slovenska v rely z posledných dvoch sezón Martin Koči pre košiceonline.sk.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre