Okrem iného zlepšia prepravnú rýchlosť.
Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) začiatkom januára podpísal zmluvu so spoločnosťou Škoda Group na dodávku šiestich nových parciálnych trolejbusov. Ide o 18-metrové nízkopodlažné vozidlá, ktoré sú vybavené trakčnými batériami umožňujúcimi jazdu aj mimo trolejového vedenia.
Hovorca DPMP Vladimír Tomek spresnil, že bolo obstaraných 10 trolejbusov s batériovým pohonom, konkrétne 4 štandardné (12-metrové) a 6 kĺbových (18-metrových) vozidiel:
„Pri štandardných trolejbusoch už došlo k podpisu kúpnej zmluvy na jeseň roku 2022, pričom tieto trolejbusy dodá česká spoločnosť SOR Libchavy, s.r.o. Aktuálne došlo k potvrdeniu nákupu zvyšných šiestich kĺbových trolejbusov.“
Takýmto spôsobom by sa mala zvýšiť atraktivita a konkurencieschopnosť verejnej osobnej dopravy, ale aj komfort cestujúcich, plynulosť prevádzky a prepravná rýchlosť. Zároveň dôjde k zníženiu hlučnosti a negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie. Nové trolejbusy nahradia dieselové autobusy na linkách 29, 32, 32A, či 39.
„Trolejbusy budú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom. Štandardom pri všetkých nových vozidlách sú u nás USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a napríklad kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla. Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu. Dôkladný prehľad o obsadenosti jednotlivých spojov poskytnú údaje získané z automatických počítadiel cestujúcich, ktoré budú súčasťou výbavy vozidla,“ doplnil Tomek.
Súčasťou výbavy je aj systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy. Trakčná batéria umožní dojazd minimálne 12 kilometrov mimo trolejového vedenia. Nové trolejbusy by mali byť k dispozícii najneskôr do 15 mesiacov od nadobudnutia účinnosti kúpnej zmluvy. Projekt je z 95 percent financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, zvyšných 5 percent uhradí DPMP z vlastných zdrojov. Celkovo ide o vyše 3,6 milióna eur bez DPH, pričom jeden trolejbus stojí viac ako 608-tisíc eur.