Dopravný podnik mesta Košice je zadlžený

KošiceSpravodajstvo

Finančná situácia by nemala postihnúť výplaty zamestnancov dopravného podniku.

Primátor metropoly východu Jaroslav Polaček dnes (12.12.) navštívil Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Poslanci na pondelkovom (10.12.) zastupiteľstve schválili odvolanie jeho generálneho riaditeľa Richarda Majzu. Novým predsedom predstavenstva sa stal Marcel Čopa, jeho ďalšími členmi Vladimír Padyšák a Jozef Gima, niekoľkoročný spoluvlastník spoločnosti Ryba.

„Žiaľ, v Dopravnom podniku tá situácia nastala taká, že sme vymenili celé vedenie externe, ale je veľmi dôležité si povedať, že všetky tieto zmeny sú dočasné, sú na šesť mesiacov tak, ako hovorí uznesenie. To znamená, do šesť mesiacov mesto Košice vypíše výberové konanie a transparentné tak, ako som v meste Košice v rámci volebnej kampane sľúbil,“ uviedol Polaček s tým, že v DPMK mu prekážalo, ako sa riešili niektoré situácie ohľadne vodičov, ale aj jeho financovanie.

DPMK je maximálne zadlžený, čo potvrdilo aj nové vedenie DPMK pri jeho návšteve, na čele s generálnym riaditeľom podniku Vladimírom Padyšákom. „V súčasnosti sa snažíme získať presné informácie o stave financií v tomto podniku, čiže začali sme finančnú analýzu. Až po zistení a výsledkoch tejto finančnej analýzy budeme vedieť presne, v akom stave sa momentálne Dopravný podnik nachádza. Je tu na úveroch 21 miliónov. Len za tento rok je predpokladaná strata tri milióny. Riešenia prijmeme, až keď budeme mať presné informácie. V súčasnosti nemáme presné informácie,“ oznámil Padyšák.

Foto
Richard Majza / TASR

Polaček osobne požiadal o pomoc krízový manažment. „Hľadal som naozaj vo vnútri podnikov a našiel som týchto ľudí. Samozrejme, na základe odporúčaní, na základe osobných vzťahov, na základe osobného vyhľadávania a zároveň na základe porady poslancov, pretože sme boli dohodnutí, že aj do dozorných rád sú to nominácie samotných poslancov v mnohých prípadoch. Niektoré som doplňoval ja osobne,“ dodal košický primátor.

 

 

Nové vedenie DPMK má počas nasledujúcich mesiacov urobiť poriadok s financiami, aby sa následne mohli pripravovať strategické projekty. Zmeny nadobudli právoplatnosť ešte v pondelok, pri podpise uznesenia primátorom. Obmena však ešte musí prejsť obchodným registrom. „Pozmeňujúcim návrhom, ktorý som ja predložil spolu s kolegami poslancami, sa mení účinnosť týchto uznesení, to znamená  nie od 1.1. dochádza k zmene týchto riaditeľov, ale okamžite účinnosťou týchto uznesení. Samozrejme, máme tu určité právne normy, ktoré musíme dodržať, a to je napríklad nahlásenie zmeny v týchto obchodných registroch. Až po týchto zmenách, keď ich zapíše obchodný register, až vtedy dochádza fakticky k zmene riaditeľa na papieri,“ vysvetlil poslanec Marcel Gibóda. Ďalších riaditeľov by mal vymenovať už nový manažment.

Finančná situácia by nemala postihnúť výplaty zamestnancov DPMK, ani dopravu v meste ako takú. Nové vedenie chce vykonať aj personálny audit. „Určite mojím cieľom je, aby títo partneri našli všetky rezervy, ktoré ja označujem ako provízny systém, ktorý v tomto meste je prepletený rôznymi zväzkami. Čiže tento provízny systém treba rozpliesť a tam ej podľa môjho názoru možnosť získať ďalšie doplňujúce finančné zdroje,“ doplnil Polaček.

Po pol ročnom krízovom manažmente sú v pláne viaceré projekty v rámci električkového, autobusového, ale už aj trolejbusového parku. Nové vedenie dopravného podniku však ešte nevie odkiaľ na nové trolejbusy získa financie. „Sme tu momentálne 24 hodín a akékoľvek takéto otázky na stratégie sú dosť predčasné. To vieme najskôr možno  v januári a toto odpovedať, je to príliš skoro aj pre nás. Zatiaľ sa snažíme nejakým spôsobom zmapovať tie procesy, trošku sa oboznámiť a tie opatrenia budeme vedieť predkladať možno v januári,“ uzavrel Čop.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre