Vojna na Ukrajine: Ruské jednotky zničili most medzi Severodoneckom a Lysyčanskom a zaútočili aj na Čortkiv

EurópaVojna na Ukrajine

Vznikli dva koridory na vývoz obilia cez Poľsko a Rumunsko.

Most spájajúci Severodoneck a Lysyčansk na Donbase je minulosťou. Gubernátor Luhanskej oblasti Serhij Hajdaj oznámil, že ho zničili ruské sily, v dôsledku čoho sa prerušila kľúčová dopravná tepna, ktorá mohla slúžiť aj na evakuáciu civilistov. Pri ostreľovaní mesta Lysyčansk boli zničené štyri domy a nákupné centrum, pričom o život prišla minimálne jedna žena. Domáca armáda má pod kontrolou približne tretinu Severodonecka vrátane priemyselného areálu a chemickej továrne Azot, kde sa skrývajú stovky obyvateľov.

Ruské jednotky v sobotu (11.6.) zaútočili aj na Čortkiv, ktoré leží na západe Ukrajiny. Na toto mesto dopadli štyri riadené rakety, jedna z nich bola vystrelená z Čierneho mora. Okrem iného zasiahli vojenský objekt i niekoľko civilistami obývaných budov. Pri útoku sa zranilo najmenej 22 ľudí vrátane žien a 12-ročného dieťaťa, ktorí boli hospitalizovaní v nemocnici.

Foto
Najintenzívnejšie boje sú v Severodonecku / TASR

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyhlásil, že nikto nevie, ako dlho bude vojna trvať, avšak domáca armáda aj naďalej vzdoruje očakávaniam a bráni ruským silám v obsadení východu Ukrajiny. Líder okupovaného štátu je hrdý na ukrajinských obrancov, ktorým sa darí blokovať postup Rusov na Donbase:

„Spomínate si, ako začiatkom mája v Rusku dúfali, že obsadia celý Donbas? Už je 108. deň vojny, už je jún. Donbas vzdoruje.“

Napriek tomu, že koniec vojny je v nedohľadne, Ukrajina by mala podľa Zelenského robiť všetko pre to, aby Rusi oľutovali všetko, čo urobili a zodpovedali sa za každé jedno zabitie a každý jeden úder na krajinu. Kremeľ podľa jeho slov utrpel približne trikrát väčšie vojenské straty ako Kyjev.

Foto
Zničený oceliarsky závod Azovstaľ v Mariupole  / TASR

Bývalý veliteľ jednotky špeciálneho určenia Azov Maksym Žorin uviedol, že v Mariupole sa stále nachádzajú telesné pozostatky desiatok ukrajinských vojakov, ktorí zahynuli počas obliehania oceliarní Azovstaľ príslušníkmi ruských inváznych vojsk. V rámci nedávnej výmeny bolo približne 220 tiel vojakov vrátených do Kyjeva, približne rovnaké množstvo padlých však zostáva v Mariupole.

„Pokračujú rokovania o ďalších výmenách, aby boli všetky telá vrátené domov. Úplne všetky telá musia byť vrátené a na tomto budeme ďalej pracovať,“ reagoval Žorin s tým, že tretina mŕtvych bola z pluku Azov a ostatní patrili k ukrajinskej pohraničnej stráži, námorníctvu a polícii.

Ruské jednotky v máji zajali stovky bojovníkov, ktorí niekoľko týždňov bránili Azovstaľ. Mnohí prišli o život aj počas útokov na oceliarne aj okupované prístavné mesto. Žornin dodal, že väčšina tiel bola v mimoriadne zlom stave, preto potrvá veľmi dlho, kým sa identifikujú všetky osoby, a to vďaka testom DNA a insígnám na uniformách vojakov.

Foto
Ukrajina chce pomôcť odvrátiť globálnu potravinovú krízu vývozom obilia / TASR

Námestník ukrajinského ministra zahraničných vecí Dmytro Senik vyhlásil, že Ukrajine sa podarilo zriadiť dva koridory na vývoz obilia zo svojho územia cez Poľsko a Rumunsko. Takýmto spôsobom chce pomôcť odvrátiť globálnu potravinovú krízu. Dodávky obilia však spomaľujú určité prekážky. Vojna na Ukrajine ohrozila globálnu potravinovú bezpečnosť, keďže zastavila vývoz obilia z ukrajinských čiernomorských prístavov, čo vyvolalo nedostatok potravín vo svete a následné prudké zvýšenie cien.

Ukrajina je štvrtým najväčším vývozcom obilnín na svete. Na jej území, ktoré má stále pod kontrolou, je uskladnených približne 30 miliónov ton obilia. Tie sa snaží vyviezť do zahraničia po mori alebo po súši. Ďalší koridor by mal vzniknúť v spolupráci s pobaltskými krajinami.

„Tieto trasy nie sú dokonalé, keďže vytvárajú určité prekážky, robíme však všetko, čo je v našich silách, aby sme ich v medzičase rozvíjali,“ skonštatoval Senik.

Ukrajinské železnice majú trate s iným rozchodom koľají, ako tie v susedných európskych krajinách vrátane Poľska. Obilie sa musí na hraniciach prekladať do iných vlakových súprav. Prevoz obilnín do Rumunska zahŕňa prechod po železnici k prístavom na rieke Dunaj a následnú prekládku nákladu na člny, ktoré smerujú do rumunského prístavného mesta Konstanca.

 

Zdroj: TASR


 

Komentáre