Aj prímestská autobusová doprava v Košickom kraji má nedostatok vodičov

VýchodSpravodajstvo

Cestujúci to však nepocítia.

Verejná doprava na Slovensku trpí nedostatkom vodičov. Združenie samosprávnych krajov SK8 v tejto súvislosti zdôrazňuje potrebu systémovej zmeny, ktorá by eliminovala tento problém. Viacerí zamestnanci sa totiž rozhodli po 1. decembri využiť možnosť odísť do predčasného starobného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch.

Pre zmluvných dopravcov Košického samosprávneho kraja (KSK) ARRIVA Michalovce a eurobus pracuje viac ako 600 vodičov, pričom odchod hlási 35 zamestnacov. Predseda KSK Rastislav Trnka tvrdí, že cestujúci to nepocítia:

„Ide o nárazový problém, na ktorý už župa prostredníctvom svojho koordinátora dopravy IDS Východ a zmluvných dopravcov reagovala v priebehu októbra a novembra 2023 zmenami cestovných poriadkov. Tie nemali žiadny negatívny vplyv na cestujúcu verejnosť. Konkrétne došlo najmä k optimalizácii a presunu dopravných výkonov medzi dopravcami tak, aby sme aj naďalej garantovali spoľahlivosť dopravných služieb. Ďalšie zmeny cestovných poriadkov nastanú s platnosťou od 10. 12. 2023, no ani tie nespôsobia cestujúcim stratu zaužívaných dopravných spojení.“

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Priemerný vek vodičov autobusov je 50 a viac, z čoho vyplýva, že v najbližších 10 rokoch odíde do dôchodku zhruba polovica vodičov. Zamestnanci do 30 rokov tvoria jedno až dve percentá z celkového počtu pracovníkov dopravcov. Uchádzači o túto pozíciu majú vysoké výdavky na získanie vodičského oprávnenia skupiny D a kvalifikačnej karty, ktoré sú na úrovni približne 2500 eur.

„Rýchlym operatívnym riešením v aktuálnej situácii by bolo umožniť súbeh predčasného starobného dôchodku a pracovného pomeru. To by znamenalo, že vodiči by naďalej mohli popri predčasnom starobnom dôchodku pracovať v doprave vo verejnom záujme, no na to je nevyhnutná ústretovosť Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny,“ reagoval konateľ IDS Východ a predseda Dopravnej sekcie Združenia SK8 Radovan Hužvík.

K riešeniu tohto problému by prispelo aj zavedenie funkčného modelu výchovy a vzdelávania nových vodičov. V spolupráci s ministerstvom školstva by sa mohli na stredných odborných školách vytvoriť nové učebné odbory, ktoré by umožnili absolvovať dva roky ideálne duálneho vzdelávania a vodičského kurzu. Absolventi by po dosiahnutí veku 21 rokov mohli získať nielen vodičské oprávnenie na skupinu D, ale aj zamestnanie.

Mzdy vodičov prímestských autobusov nie sú ideálne. Výpadok dane z príjmov fyzických osôb trápi všetky samosprávy a rozpočty nestačia na ďalšie zvyšovanie platov vodičov, čo potvrdil aj Hužvík:

„Pokiaľ nedôjde k významnému ekonomickému impulzu zo strany štátu, situácia sa bude dramaticky zhoršovať, najmä v prípade, ak budú prichádzať noví zamestnávatelia, bude sa zvyšovať mobilita a verejná doprava nebude schopná reagovať zvýšením počtu ponúkaných spojov. Ak nebudú prijaté opatrenia, ako je napríklad kompenzácia poskytovaných sociálnych zliav vo verejnej osobnej doprave alebo zníženie DPH na cestovné lístky vo verejnej osobnej doprave na 0 percent, alebo prehodnotenie fiškálnej decentralizácie a príjmov miest a VÚC, nemôžeme očakávať pozitívnu budúcnosť v regionálnych a mestských dopravách.“

Komentáre