V pláne je rekonštrukcia Hlavnej ulice, ciest či osvetlenia.
Uplynulý rok bol pre samosprávy náročný. Prijatie konsolidačného balíčka či zvýšenie sadzby DPH spôsobilo problémy vo financovaní aj pri schvaľovaní rozpočtov. Viacero samospráv preto vstupuje do tohto roka v rozpočtovom provizóriu. Ani pre Košice nebol tento stav v minulosti výnimkou, ostatné dva roky sa podarilo rozpočet schváliť až na jar. Tentokrát je to však inak. Mestské zastupiteľstvo po dlhej diskusii schválilo rozpočet ešte 19. novembra.
„Rozpočet je vyrovnaný, je z pohľadu čerpania eurofondov veľmi kvalitný, z pohľadu športu, kultúry, spoločenských aktivít je takisto nadštandardný. My máme čo dať Košičanom. A je to dobrý rozpočet. Je dobrý v tom, že je schválený o niekoľko mesiacov skôr, ako to bolo v roku 2024,“ povedal primátor Jaroslav Polaček.
Schválený rozpočet umožňuje lepšie plánovanie a prípravu projektov v metropole východu. Mesto chce okrem iného pokračovať v rekonštrukciách ciest. Po predchádzajúcich problémoch pri Slaneckej ceste sa však chce na projekty lepšie pripraviť.
„Do budúcnosti chceme už všetky cesty, všetky investície riešiť trochu inak. Poučení zo Slaneckej cesty chceme začať používať georadary, kde sa vieme pozrieť pod asfaltový povrch radarom, nielen sondami. Aby sme videli, čo v tom podloží je, aby sme mohli vidieť viac infraštruktúry, ktorú nevieme identifikovať. Riešime to s Technickou univerzitou, hľadáme takú spoluprácu, aby sme mohli čo najviac vecí digitalizovať, aby sme dokázali lepšie odhadnúť budúce náklady,“ skonštatoval primátor.
Stav dopravnej infraštruktúry v metropole východu je dlhodobo terčom kritiky. Košičania majú predstavu, ktoré úseky by nevyhnutne potrebovali obnovu.
Okrem ciest si dôkladnú obnovu vyžaduje aj pýcha Košíc – Hlavná ulica. Aj tá je zahrnutá v plánoch mesta na tento rok.
„Veľkou investíciou je oprava veľkej časti dlažby od Dolnej Brány po Rooseveltovu ulicu v hodnote 2,7 milióna eur. Bude to platené z eurofondov. Celá dlažba pôjde preč, obnoví sa hydroizolácia, opravia sa rôzne stavebné veci, ktoré súvisia s touto investíciou. A je pred nami ešte veľká výzva, a to sú odvodňovacie žľaby, ktoré v Košiciach vyzerajú nie veľmi pekne, ktoré sú popukané. Ak chceme aj toto vymeniť, tak potrebujeme investovať v hodnote dvoch miliónov eur,“ avizoval Polaček.
V pláne je aj oprava tzv. Rybičkovej fontány za Národným divadlom, ktorá však patrí štátu a tak si príprava tohto zámeru vyžiada ďalšie rokovania. Práve z dôvodu náročnej finančnej situácie sa aktuálne väčšina projektov v mestách a obciach realizuje z eurofondov. Aj tie si však vyžadujú spolufinancovanie samospráv, ktoré sa z tohto dôvodu aj zadlžujú.
„Je tam 40 miliónov externých zdrojov, ku ktorým si berieme úverové zdroje na to, aby sme sa mohli o tieto výzvy uchádzať a zabezpečiť spolufinancovanie. Pretože teraz potrebujeme tie finančné zdroje. A to sú investície na roky dopredu, ktoré budeme roky odpisovať. A keď ich teraz nespravíme, keď teraz nespravíme električkové trate, tak už nikdy, lebo ich budeme musieť zavrieť,“ doplnil riaditeľ magistrátu Marcel Čop.
Práve aj modernizácia električkových tratí je v pláne mesta tento rok, pričom s úsekom v mestskej časti Nad jazerom by sa malo začať na jar.
Jedným z dôležitých projektov, ktoré pripravuje metropola východu v tomto roku, je nový územný plán. Ten by mal komplexne riešiť výstavbu a rozvoj mesta na ďalšie približne 20-ročné obdobie.
„Mesto sa vyvíjalo v posledných 60 – 70 rokoch de facto do priestoru, okolo centrálneho mesta. My máme v meste mnoho transformačných rozvojových plôch, ktoré sú vo vnútri mesta. A náš základný cieľ je obmedziť túto suburbanizáciu, pretože tá má mnoho negatívnych javov vrátane dopravy, investícií, čo sa týka sietí, ale hlavne aj údržbu týchto sietí. A vrátiť mesto späť,“ povedal hlavný architekt Petr Kropp.
Útvar hlavného architekta pripravil mapu, na ktorej vyznačil určité plochy so stavebným potenciálom. Plán totiž počíta s ďalším rozvojom Košíc, a to najmä v stavebnej oblasti.
„V územnom pláne sme rozdelili mesto na stabilizované, transformačné a rozvojové územia. Transformačné a rozvojové sú zvýraznené sivou farbou. Rozvojové sa týkajú niektorých častí, ktoré sú vhodné napríklad pre priemysel, ale sú to tzv. greenfieldy. A transformačné, tých máme najviac. Tak nám to zadefinovalo aj zadanie, že sa máme venovať hlavne tým územiam, ktoré sú už dnes nedokonale využívané alebo málo využívané alebo sú len zarastené náletovými krovinami,“ uviedol Martin Jerguš z Útvaru hlavného architekta.
Práve na takýchto územiach sa navrhuje výstavba bytových domov, športových stavieb, občianskej vybavenosti či dopravných projektov. Tie si však vyžadujú intenzívnu komunikáciu so štátom a jeho orgánmi. Platí to aj v súvislosti s výstavbou košického obchvatu či priemyselného parku vo Valalikoch.
„Je tam veľa nejasností, my sme nedostali nejaké exaktnejšie informácie ani z hľadiska profilu pracovníkov, ani z hľadiska toho, že odkiaľ presne budú ľudia dochádzať do Volva. Pracujeme len s určitými scenármi a s predpokladmi. Sústreďujeme sa najmä na posilnenie prímestskej železničnej dopravy. Myslíme si, že v optimálnom prípade by títo ľudia mali byť do závodu dovážaní po železnici,“ doplnil Jerguš.
Návrh nového územného plánu počíta aj napríklad s geotermálnym prívodom z Ďurkova do teplárne, pričom tento projekt majú spustiť práve v januári. Potrvá do leta 2028 a Košiciam prinesie ekologickejšie a stabilnejšie teplo pre domácnosti. Mesto chce zapracovať aj v ďalších oblastiach, aby sa obyvatelia dočkali napríklad aj kvalitnejšej verejnej dopravy. Dlh na infraštruktúre však podľa primátora Jaroslava Polačeka predstavuje miliardu eur:
„Opatreniami, ktoré sú v rozpočte, ale aj tými, ktoré dlhodobo pripravujeme, sú, že ideme tieto dlhy stierať. Ideme modernizovať električkové trate najmä na Jazere, pripravuje sa Alejová a Barca. To je v hodnote okolo 200 miliónov eur. Opravujeme chodníky a aj cesty, po ktorých chodí MHD – skvalitňujeme aj tieto služby. Pripravujeme úplne nový spôsob čistenia strojov, autobusov, električiek. Pripravujeme aj nový spôsob čistenia a modernizácie zastávok MHD, či už električkových alebo autobusových,“ avizoval primátor.
Zároveň sa pripravuje aj postupná obnova vozového parku dopravného podniku. Tento mestský podnik však okrem verejnej dopravy spravuje aj verejné osvetlenie, ktorého stav je tiež terčom kritiky.
„Tie najväčšie problém, kedy sme mali padajúce stĺpy, keď som sa stal primátorom, sú vyriešené, toto je už obnovené. Do jari budúceho roku budeme mať vynovených približne 30 percent verejného osvetlenia v našom meste. Prechádzame na smart technológie. Nemôžeme všade vymieňať stožiare za nové, pretože máme v dezolátnom stave aj samotné rozvádzače, čiže opravujeme rozvádzače, niekde meníme kabeláže a niekde, kde môžeme, meníme priamo stĺpy verejného osvetlenia,“ uzavrel Polaček.
Na tento rok je v rozpočte vyčlenených 5 300 000 eur, ktoré majú slúžiť na prevádzku a údržbu osvetlenia, ako aj na výstavbu a rekonštrukcie.