Aké sú práva zákazníkov a možnosti reklamácie tovaru zakúpeného cez internet?

SlovenskoSpravodajstvo

Služby eshopov využíva rekordné množstvo Slovákov.

Rok 2020 prial internetovým nákupom a inak tomu nie je ani počas Vianoc. Online nakupovanie je obľúbené najmä v čase pandémie. Je to tak predovšetkým v dôsledku opatrení, ktoré prinútili nakupujúcich aj predajcov presunúť sa na internet. Z prieskumu Heureky vyplynulo, že menej ako päť percent Slovákov sa tento rok nechystalo nakupovať vianočné darčeky online. Šéf spoločnosti Tomáš Braverman informoval, že tento rok nakupovalo cez internet rekordné množstvo Slovákov.

Medzi najvyhľadávanejšie kategórie vianočných darčekov patrilo lego, mobily, zubné kefky, notebooky, bábiky, didaktické hry či prenosné slúchadlá. Darčeky boli skôr praktické a do nakupovania sa premietla aj neistota ľudí z pandémie.

„Ľudia si uvedomovali, že doma strávia pravdepodobne dlhšiu dobu a investovali aj do spotrebičov alebo do produktov, ktoré im nejakým spôsobom ten pobyt doma uľahčí alebo spríjemní. Či už šlo o rôzne roboty, alebo multifunkčné hrnce. Vo vyhľadávaní sa taktiež často objavovala domáca vinotéka, sauny alebo kávovary,“ uviedla pre Rádio Košice Pavla Hobíková zo spoločnosti MALL SK s tým, že v porovnaní s minulým rokom sa do online nakupovania vianočných darčekov zapojilo o 25 percent zákazníkov viac.

Foto
Ilustračná fotografia / Unsplash

Aj spoločnosť Alza evidovala počas nakupovania vianočných darčekov najmä elektroniku ako mobilné telefóny, notebooky a malé spotrebiče. Pod stromčekom si mnohé deti našli aj hračky a spoločenské hry. Ako skonštatovala Daniela Chovancová zo spoločnosti Alza, ľudia nakupovali aj prakticky:

„Vplyvom pandémie rastú medziročne v radoch tisícoch percent predaj oxymetrov, osemnásobne viac sa predáva sterilizátorov a späťnásobili sa predaje bezdotykových teplomerov.“

Reklamácia

Predsedníčka Združenia na ochranu práv spotrebiteľov Ombudspot Helena Mezenská zdôraznila, že s online nakupovaním sú spojené aj práva zákazníkov a možnosti reklamácie:

Za chybne dodaný drahší tovar nemusíte doplatiť rozdiel v cene, jednoznačná informácia predajcu o cene je voči spotrebiteľovi záväzná. Reklamáciu si môže spotrebiteľ uplatniť u predajcu v záručnej dobe, je potrebné ju podať písomne. Záručná doba na spotrebný tovar je minimálne 24 mesiacov.

Záručná doba sa vzťahuje aj na predávané výrobky vo výpredajoch či so zľavou. Ak má tovar vadu a vďaka nej je cena nižšia, nie je možné vadu reklamovať. Mezenská odporúča zvoliť dodanie tovaru na dobierku, hlavne pri dodávke zo zahraničia. Spotrebiteľ má právo neprevziať tovar s poškodeným obalom. Taktiež je dôležité preveriť si eshop ešte pred objednaním tovaru.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE 

 

Komentáre