Platnosť nadobudne o tri roky.
Vzdelávanie žiakov základných škôl (ZŠ) sa zmení. Ministerstvo školstva od roku 2020 pracuje na reforme, ktorej súčasťou bude aj nový Štátny vzdelávací program. Bude sa však zavádzať postupne, pričom plošnú platnosť nadobudne v školskom roku 2026/2027. Cieľom reformy je podľa Veroniky Proner z rezortu školstva zvýšiť efektivitu vzdelávacieho systému a zlepšiť schopnosť žiakov použiť vedomosti na riešenie životných situácií vo svoj prospech a v prospech spoločnosti:
„Moderné školské štandardy Vzdelávania 21. storočia pripravia deti premýšľať a konať na základe získaných vedomostí a znalostí. Zníži sa kvantita učiva v prospech zvýšenia kvality učiva. Žiaci budú vedení napríklad aj ku kolektívnym projektom a budú si tak vytvárať návyky pre tímovú spoluprácu v budúcnosti a rozvoj charakterových vlastností. Nový model vzdelávania umožní učiteľom rozložiť učivo, ktoré majú so žiakmi prebrať, do viacročných cyklov. Obsah učiva bude pružnejší a školy si samy určia na základe potrieb detí, ako si ho usporiadajú a akým tempom ho budú so žiakmi preberať.“
Ministerstvo vybralo prvých 40 ZŠ, ktoré od septembra tohto roka budú učiť po novom. Rezort pri tom dbal na rôznorodosť pilotnej skupiny či rovnomerné zastúpenie jednotlivých samospráv. Ako jediná z metropoly východu je medzi nimi Súkromná základná škola na Triede SNP. Jej riaditeľka Adriana Pištejová pre Rádio Košice uviedla, že dôležité je presadzovať kritické myslenie, prácu v skupinách či digitalizáciu:
„Učitelia, hoci hovoria, že by chceli učiť po novom, je to ťažká práca. Aj u nás v škole musíme veľmi pracovať na tom, aby vôbec sa inovácia a kreativita dostávala do popredia. Momentálne sa máme zúčastňovať webinárov, kde sme oboznámení so Štátnym vzdelávacím programom, s jednotlivými oblasťami a ideme pracovať na Školskom vzdelávacom programe a pripravujeme budúcich prváčikov na to, aby táto reforma sa spustila.“
Pedagógovia dlhodobo okrem iného poukazujú na chýbajúce metodické materiály. V súvislosti s reformou môžu využiť aj pomoc Regionálnych centier podpory učiteľov. Jedno z nich vzniklo aj pri Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Riaditeľka centra Veronika Ondová nám vysvetlila, že učiteľom ponúkajú aj individuálny mentoring a poradenstvo:
„Bude sa dbať možno nielen na vedomosti žiakov, ale aj na postoje. Trošku sa pozmení aj štandard, ale nie extrémne. Skôr tu ide o to, aby sme skúsili spájať ročníky, ako je prvý až tretí ročník do prvého cyklu, štvrtý a piaty ročník ZŠ do druhého cyklu a zvyšok do deviateho ročníka je tretí cyklus. Prechod od prvého do druhého stupňa je niekedy náročnejší. Štvrtý a piaty ročník nejako k sebe pasujú, ešte nie je ten prerod úplne dokonalý, tak tieto cykly by mali tomu pomôcť.“
V školách sa budú presadzovať bádateľské aktivity, experimenty, vedenie žiakov k praktickosti, samostatnosti či vyhľadávanie informácií a ich overovanie.