Prechádzka menej frekventovanými časťami Košíc môže naznačiť, že Bašistová či Novotný stále kandidujú.
Aj po skončení prezidentských volieb sa v Košiciach dajú nájsť reklamné tabule, ktoré prezentujú kandidátov ešte do minuloročných komunálnych volieb. Košičania rôzne hodnotia neaktuálnosť bilbordov. Kandidáti na primátora Košíc či prezidentskí kandidáti si už ale za prenájom reklamných plôch neplatia. Dôvod na ich zachovanie je ten, že si plochu zatiaľ nikto iný neprenajal.
„Neexistuje zákon, ktorý by prikazoval po skončení špecifických volieb prelepiť bilbordy neutrálnym polepom, preto sa často stáva, že reklamná plocha, ktorá pre zadávateľa nie je veľmi „atraktívna“, ostane s vyobrazením už neaktuálneho usmievavého politického kandidáta. Frekventované a žiaduce reklamné plochy sú neustále prelepované novými kampaňami,“ vysvetlil Radovan Bačík z Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove.
Pre reklamné agentúry je tak finančne nevýhodné prelepovať volebný plagát akýmkoľvek iným posolstvom. Politické bilbordy nie sú jediným problémom, ktorý v meste generuje vizuálny smog. Bačík prízvukuje, že všetky reklamné plochy by sa mali dať jednoducho identifikovať, aby sa na nich dalo v prípade akýchkoľvek problémov či sťažností obrátiť.
„Vlastník reklamnej stavby je povinný zabezpečiť počas celej doby trvania jej označenie menom a priezviskom, obchodným menom, názvom, ochrannou známkou alebo iným symbolom, ktorý umožňuje identifikáciu reklamnej stavby. Ak reklamné stavby nie sú označené v zmysle stavebného zákona, je skoro nemožné identifikovať ich vlastníka, vo výnimočných prípadoch je možné nájsť povolenie na uskutočnenie reklamnej stavby v archíve príslušného stavebného úradu. Ak takéto povolenie neexistuje, pristupujú mestá k odstraňovaniu nelegálnych plôch,“ dodal Bačík.
Pravdou zostáva, že nielen v Košiciach, ale na celom Slovensku sú pri cestách bilbordy bežné. Zákon prikazuje umiestňovať takéto plochy ďalej ako sto metrov od vozovky. V susedných Čechách je to napríklad až 250 metrov. Problémom sú ale reklamné plochy na súkromných pozemkoch.
„Prevádzkovatelia reklamných stavieb často využívajú všetky zákonné možnosti na spochybnenie rozhodnutí mesta. Je potrebná väčšia súčinnosť a komunikácia medzi samosprávami a Národnou diaľničnou spoločnosťou, správou ciest i Vodohospodárskym podnikom,“ dodal Bačík.
Autor: MARTIN MAJDÁK