Možností je viacero.
Rozbaľovanie darčekov sprevádza väčšinou množstvo radosti. No čo robiť, ak ste si pod stromčekom našli niečo, čo sa vám nepáči a čo nevyužijete? Aj keď nie je veľa možností, existujú spôsoby, ako s tým niečo urobiť. Ak splníte podmienky, tovar vám v obchode vymenia alebo vám vrátia peniaze. Pri nevhodnom darčeku je najjednoduchšou a zároveň najlogickejšou možnosťou vrátenie, prípadne výmena. Je však veľký rozdiel v tom, či ste výrobok kúpili cez internet, alebo v kamennom obchode.
„Žiadny právny predpis nestanovuje predávajúcemu povinnosť vrátiť kupujúcemu peniaze alebo poskytnúť výmenu za iný tovar, ak ide o bezchybný výrobok. Záleží len na vzájomnej dohode medzi kupujúcim a predávajúcim a ochote predávajúceho vyhovieť spotrebiteľovi. To, že niektorí predávajúci poskytujú výhodu možnosti vrátenia tovaru do určitých dní od zakúpenia výrobku, je len v rámci ich obchodnej politiky a vtedy si podmienky stanovujú sami (počet dní, výmena za poukážky, nákupný kredit, výmena za iný tovar, originál balenia, pôvodné visačky...). Ak predávajúci možnosť vrátenia výrobku alebo možnosť výmeny za iný tovar deklaruje verejným prísľubom, napríklad písomne, vtedy je povinný tento prísľub – vrátenie tovaru alebo jeho výmenu dodržiavať,“ uviedla pre Rádio Košice Silvia Gazdová Z Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Košiciach.
Spotrebiteľ by sa mal vždy ešte pred kúpou výrobku u predávajúceho informovať o možnosti vrátenia tovaru, prípadne či výmenu tovaru predávajúci umožňuje a za akých podmienok. Gazdová vysvetlila, že nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný:
„Zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká len vtedy, keď spotrebiteľ zakúpil tovar prostredníctvom zmluvy uzavretej na diaľku (zmluvy medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutej a uzavretej výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu) a zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (zmluvy medzi predávajúcim a spotrebiteľom uzavretej za súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa na mieste, ktoré nie je prevádzkovým priestorom predávajúceho; zmluvy uzavretej počas predajnej akcie alebo v súvislosti s ňou).“
Spotrebiteľ si môže uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy u predávajúceho v listinnej podobe. Ak zmluva bola uzavretá ústne, na uplatnenie práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa, ktoré vyjadruje jeho vôľu odstúpiť od zmluvy. Spotrebiteľ môže použiť formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý mu odovzdal predávajúci. Urobiť tak môže v lehote 14 dní odo dňa prevzatia tovaru. V prípade, že prišiel darček poštou/kuriérom a je poškodený, spotrebiteľ má právo pri zjavnom poškodení balíka zásielku neprevziať a informovať o tom predávajúceho. V prípade, že spotrebiteľ zistí poškodenie výrobku po otvorení zásielky, musí uplatniť u predávajúceho reklamáciu.
„Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva, akoby išlo o vadu, ktorú nemožno odstrániť, to je právny nárok na zrušenie kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí) alebo na výmenu tovaru,“ dodala Gazdová s tým, že keďže vzťah medzi spotrebiteľom a predávajúcim je občiansko-právny, za predpokladu, že predávajúci ani po takomto preukázateľnom vyzvaní sumu nevráti, o nároku môže v ďalšom kroku rozhodnúť iba súd.
Autor: RÁDIO KOŠICE