Košičania si vystáli tri hodiny v rade len aby si za tri eurá kúpili limitovanú 0 eurovú bankovku. Následne sa s bankovkami rozbehli obchody na internete, kde ich niektorí ponúkali počas prvých dní aj za 50 eur.
Notafilici – zberatelia bankoviek majú na trend 0 eurových bankoviek prevažne negatívny názor. Keďže ide o bankovku, ktorá sa nikdy nepoužívala ako platidlo, podľa viacerých notafilikov nemá zberateľskú hodnotu. Viacerí zberatelia ale vidia budúcnosť aj v tejto bankovke, no len na úrovni suveníru. Samotný pojem bankovka nie je v tomto prípade správny. V Anglickom jazyku používajú pre tieto 0 eurové bankovky namiesto označenia bankovka – banknote výraz souvenir note. V názve teda nie je „bank“ ktoré predurčuje „bankovku“ na platenie.
Celý koncept 0 eurových bankoviek vznikol v roku 2015 so súhlasom Európskej centrálnej banky. Za tri roky si tieto suveníry získali množstvo zberateľov a ku krajinám, ktoré vydávajú 0 eurové bankovky sa pridala aj Čína. Najdrahšie kúsky si svoju cenu získali kvôli tomu, že ich vytlačili nízky počet a ten sa rýchlo rozpredal. Najdrahšou z nich je nemecká bankovka, na ktorej je vyobrazený futbalový štadión MSV Duisburg. Bankovka vyšla v náklade 5-tisíc kusov a vypredala behom polhodiny pred futbalovým zápasom.
Na rozdiel od iných suvenírov typu odznaky alebo pohľadnice majú tieto 0 eurové bankovky potenciál udržať si zberateľskú hodnotu. Bankovky majú všetky ochranné prvky eurobankoviek, použitá farba je totožná s tou na 500 eurovke a veľkosťou sú rovnaké ako 20 eurová bankovka. Či sa vďaka nim niekto, kto si vystál rad na bankovku v Košiciach, stane bohatý, je ale otázne.
„Z košických bankoviek s Dómom svätej Alžbety a so zvieratami z Košickej ZOO vyšlo po 5-tisíc kusov. To, čo sa stalo sme nečakali a po bankovkách bol vysoký dopyt. Preto budú ďalšie bankovky vychádzať v náklade 10-tisíc kusov, aby sa k nim dostalo viac ľudí a zredukoval sa „kšeftársky boom“, ktorý sa pri týchto bankovkách rozmohol,“ priblížil nám problematiku zberateľ Ivan Harajda.
Z košických 0 eurových bankoviek sa takisto chystá dotlač, aby ju mohli turistické centrá a ZOO Košice predávať o čosi dlhšie. To bude mať určite dopad na dlhodobú cenu bankovky. „Jej cena po dotlači už výrazne neporastie. Cieľom týchto bankoviek nie je pomáhať rýchlozbohatlíkom ale prispievať k podpore turistického ruchu zberateľskou záľubou,“ dodal Harajda. Dodal, že podľa neho sa cena košických 0-eurových bankoviek ustáli na cene približne 10 eur za kus.
Autor: MARTIN MAJDÁK