V tohtoročnom výbere rezonujú výpovede ženských filmárok, témy emancipácie, ale aj útlaku, diskriminácie či zneužívania žien.
Medzinárodná súťaž krátkych filmov prinesie na IFF Art Film 2025 odvážne hlasy, nové perspektívy a kinematografické formy, ktoré sa zameriavajú na nepokoj, zraniteľnosť aj imagináciu súčasného sveta. Výber tvorí viac ako tridsiatich titulov z piatich kontinentov a rozdelený je do šiestich tematicky aj žánrovo rozličných blokov.
„Súťažná sekcia krátkych filmov pravidelne prináša výber toho najlepšieho zo súčasnej krátkometrážnej produkcie z celého sveta. Program v šiestich blokoch tvorí zostava 36 filmov, ktoré reflektujú nielen výrazné ideové a tematické preferencie mladých začínajúcich tvorcov, ale aj aktuálne trendy vo vizualite či rozprávaní príbehov,“ uviedol zostavovateľ sekcie Martin Kaňuch.
V tohtoročnom výbere silne rezonujú výpovede ženských filmárok, témy emancipácie, ale aj útlaku, diskriminácie, zneužívania žien.
„Viaceré zo súťažných filmov spája tradičná téma problematických rodinných prostredí, vzťahov medzi deťmi a rodičmi (Venuša v retrográde Slovenky Štefánie Lovasovej; Ultrafialová od belgickej filmárky Veerle De Wilde). Výber tradične dopĺňajú politicky alebo spoločensky angažované filmy, ako napr. Lesja, Každý si zaslúži kus koláča, filmy venované životu žien v moslimských krajinách (Plodnosť, Kráľovná), alebo správy o násilí v spoločnosti - Rodinná nedeľa. V zostave filmov si diváci opäť nájdu divácke hity, víťazov festivalov (Muž, ktorý nemohol mlčať Nebojša Slijepčevića), príspevky od známych tvorcov (rodičovská dráma O od Rúnara Rúnarssona), i filmy od nových adeptov krátkometrážnej tvorby akou je odvážna Spoveď slovenskej dokumentaristky Rebeky Bizubovej. Po rokoch, kedy sa do súťaže nedostávali tak často domáce filmy, ich počet v súťaži postupne rastie – tohto roku na festivale uvedieme diela hneď troch domácich filmárok, a to Venuša v retrográde, Spoveď a Hot flush,“ dodal Kaňuch.
Silný akcent padá na vojnové traumy a ich intímne spracovanie. Anastasiia Falileieva pripravila animovaný film Zomrela som v Irpine – autobiografickú spoveď ženy, ktorá sa nedokáže odpútať od života v tieni ruskej invázie. Film Ľudia a veci od Damian Kosowského prináša drámu o identite a pamäti na pozadí masových hrobov na Ukrajine. Na podobné temné teritórium vstupuje dokument Rebeky Bizubovej Spoveď, ktorý sa v odvážnej osobnej filmovej výpovedi vyrovnáva so zážitkom sexuálneho obťažovania zo strany kňaza.
Viaceré filmy sa venujú deťom a mládeži ako svedkom a aktérom sociálneho, respektíve rodinného napätia. Hot Flush Hany Hančinovej sleduje kurátorku, ktorá v zlomovom životnom momente čelí nechcenému intímnemu kontaktu. Film 1:10 ukazuje, ako banálna potýčka medzi žiakmi spustí reťazec agresie medzi dospelými. Vo filme Zdravá kúra dvaja súrodenci zažívajú premeny vzťahu v prostredí domáceho násilia.
Silnou líniou je aj tematizovanie migrácie, identity a zápasu s minulosťou. V krátkom filme Lesja sledujeme mladú Ukrajinku hľadajúcu právo na nový začiatok v českom meste. V pondelok je oceán zatvorený prepája dokument a fikciu v znepokojivej reflexii latinoamerickej diaspóry v New Yorku. Film Môj brat, môj brat pracuje s pamäťou a stratou prostredníctvom dvojčiat rozdelených tragickou smrťou.
Výrazný priestor získava aj forma: od poetickej animácie Na unavených krídlach (Anu-Laura Tuttelberg) cez expresívne tanečné video Sensible (Axel Chemin) až po filmovú esej o egregoroch a kolektívnej pamäti vo filme Teória Egregorov.
Naprieč pásmami rezonuje téma odporu. Hrdina chorvátskeho filmu Muž, ktorý nemohol mlčať sa postaví polovojenskej jednotke, ktorá deportuje civilistov. V Kvóte zase dystopický humor upozorňuje na absurdity klimatických politík.
Medzinárodná súťaž krátkych filmov IFF Art Film 2025 tak ponúka nielen pestrofarebný prierez svetovou kinematografiou, ale predovšetkým výpoveď o stave človeka v ére neistoty. Je to kino, ktoré pohne, znepokojuje a často aj prekvapí.
Súťažná sekcia krátkych filmov patrí medzi stálice festivalového programu a aj tento rok o jej víťazných a ďalších ocenených snímkach rozhodnú vybrané osobnosti domácej i európskej kinematografie. Výber súťažných titulov pripravil festivalový dramaturg Martin Kaňuch.
Prvou z trojčlennej poroty je začínajúca slovenská režisérka Alica Bednáriková. Jej krátke filmy Nuda (2020) a Chlieb náš každodenný (2021) boli uvedené na prestížnych filmových podujatiach, ako sú festivaly v Cannes, v Karlových Varoch alebo v Clermont-Ferrand. Druhý menovaný film získal zvláštne uznanie poroty aj pri súťažnom uvedení na IFF Art Film v Košiciach. V súčasnosti dokončuje svoj absolventský film Attention Whores a pripravuje svoj dlhometrážny debut.
Ďalšou členkou poroty je bulharská režisérka Zornitsa Dimitrova, ktorá pôsobí v Berlíne. Je absolventkou renomovanej Filmovej akadémie v Ludwigsburgu. Jej diplomový film A Dark Moment of Faith (2021) získal množstvo ocenení na prestížnych podujatiach ako D&AD Awards, Cannes Lions (Young Director Award), Shots Awards EMEA, Clio či Berlin Commercial. Jej tvorba sa vyznačuje charakteristickým vizuálnym štýlom, dôrazom na výrazné postavy a citom pre ženské témy s jemne rebelským podtónom.
Trojicu uzatvára maďarská filmová producentka Timea Huszár. Svoju kariéru začínala ako asistentka produkcie na veľkých filmových medzinárodných projektoch, ako Dune, Wonder Woman, Red Sparrow, The Continental či Halo. Je absolventkou prestížnej britskej National Film and Television School a v roku 2023 absolvovala odborný program zameraný na právne a finančné aspekty európskej koprodukcie na Erich Pommer Institute. V uplynulom roku pôsobila ako service producentka talianskeho celovečerného filmu Vita Mia, natáčaného v Transylvánii, a podieľala sa aj na produkcii dokumentárneho cyklu Enigmele României pre History Channel.
Tohtoročnú porotu súťaže krátkych filmov tak okrem odlišných profesionálnych zázemí i rôznosti prístupov k filmovej tvorbe bude charakterizovať hlavne ženský pohľad na film.