Od septembra vzniknú na Spojenej škole na Vojenskej ulici štyri triedy.
Autizmus pochádza z gréckeho „autós“ čo znamená sám. Je to porucha, ktorá sa u človeka prejavuje už v rannom detstve. Všeobecne je známa triáda poškodenie, teda deficity v oblasti verbálnej, neverbálnej komunikácie, sociálnej interakcie a predstavivosti. Ale ako rodič zistí, že jeho dieťa trpí autizmom?
Poľa riaditeľky Spojenej školy, kde sa takýmto deťom venujú, ak má rodič už jedno dieťa zdravé, tak môže porovnávať . Rozdiel vidí v hre, vo vyhľadávaní očného kontaktu, ale aj v oneskorenom rozvoji reči.
Autizmus u prvorodených občas rodičia zachytia o niečo neskôr, avšak v konečnom dôsledku býva diagnóza už istá a nezvratná. Tí, ktorí majú doma dieťa s takouto poruchou, vedia potvrdiť, že minimálne zo začiatku sa im môže svet „prevrátiť hore nohami“. Chce to však len systém a ten majú radi aj tieto výnimočné deti, ktoré sa môžu neskôr vzdelávať vo vybraných školách.
„Na Slovensku je zriadených 15 základných škôl pre žiakov s autizmom, v ktorých sa vzdelávajú žiaci s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami. Niektoré z týchto škôl sú zriadené ako elokované pracoviská inej základnej školy pre žiakov s autizmom, a to v záujme priblížiť vzdelávanie žiakom k miestu ich bydliska,“ povedala hovorkyňa ministerstva školstva Ivana Skokanová.
Začlenenie medzi ostatných nefungovalo
Elokované pracovisko má aj Spojená škola na Vojenskej, kde sú triedy pre prvý stupeň základnej školy. Samotné školy pre žiakov s autizmom vznikajú na Slovensku prevažne ako školy súkromné. Ako dodala Skokonová, vzdelávanie ostatných žiakov s autizmom, ktorí majú aj mentálne postihnutie, je zabezpečené v triedach so vzdelávacím programom pre žiakov s autizmom v existujúcich špeciálnych základných školách.
Žiaci s autizmom bez mentálneho postihnutia, ktorí sa nevzdelávajú v školách zriadených pre žiakov s autizmom, sa vzdelávajú formou školskej integrácie v bežných základných školách. Integrácia medzi bežnými deťmi sa však v prípade základných škôl podľa niektorých odborníkov neosvedčila. Myslí si to aj Monika Gruber, riaditeľka novovznikajúcej Súkromnej základnej školy pre žiakov s autizmom na Ťahanovciach.
„Integrácia sa neosvedčila kvôli tomu, že v štátnych školách bežne hovorí školský zákon, že musí byť naplnenosť tried 25 detí, niekde aj viac. Tieto deti nie sú schopné fungovať v takýchto veľkých kolektívoch,“ vysvetlila Gruber.
Podľa nej sú na vine aj učitelia, pretože sú preťažení a nemajú vedomosti, ako s takýmito deťmi pracovať. Okrem toho školám chýbajú aj asistenti, na ktorých majú autistické deti nárok aj v bežných školách.
Na východnom Slovensku môžu deti využívať špeciálne školy, konkrétne Základnú školu pre žiakov s autizmom Košice Staré mesto, taktiež elokované pracovisko, ktoré je súčasťou Spojenej školy v Košiciach v mestskej časti Dargovských hrdinov, a potom je to Súkromná základná škola s materskou školou pre žiakov a deti Košice – Myslava, Základná škola pre žiakov s autizmom v Michalovciach či Súkromná základná škola s materskou školou pre žiakov a deti s autizmom v Prešove.
Vzdelávanie formou terapie
Spojená škola na Vojenskej vznikla už v roku 1925. Postupne sa vyvíjala, nachádzala sa v rôznych priestoroch a takmer 20 rokov sa už venuje nielen vzdelávaniu žiakov s mentálnym postihnutím, ale žiakom s autizmom. Podľa Bakovej to bola prvá škola v Košiciach, ktorá začala vzdelávať žiakov s autizmom, Spočiatku to bolo v rámci špeciálnej základnej školy, keďže autizmus nebol až tak rozšírený.
Ako uviedla, každé dieťa má pripravený svoj denný plán, ktorý zostavuje triedna učiteľka. Neskôr si ho môžu pripravovať deti spoločne s ňou. Dieťa sa počas dňa riadi kartičkami v dennom pláne. Pri každej činnosti si zoberie kartičku, ide na určené miesto, kde ho už čakajú úlohy. Dôležitým rutinným pravidlom, ktoré je potrebné autistov naučiť rešpektovať, je „najskôr práca, potom zábava". Ďalším pravidlom je „zľava doprava a „zhora dolu" .
Hlavnou metodikou, ktorú využívajú všetky školy pre žiakov s autizmom, je vyučovanie programu Teach. Zakladá sa na individuálnom prístupe k žiakovi, na štrukturalizácii, či už je to z prostredia, úloh, ktoré dieťa vykonáva, pretože každý autista je iný.
Žiak vďaka svojmu vlastnému dennému plánu vie presne, kedy ho čo čaká a neprežíva chaos a neistotu. Po vykonaní jednej činnosti odloží kartičku do svojho košíka pod denným plánom a zoberie si ďalšiu kartičku so znázornenou činnosťou. A takto mu postupne prejde vyučovací deň. Do toho sú vsunuté aj motivačné kartičky s odmenou, ale napríklad aj činnosti súvisiace s terapiou.
„Náš prístup k žiakom je eklektický. Využívame rôzne metódy a prístupy. V rámci terapií je to arteterapia, muzikoterapia, biblioterapia, a špecifické, čo už každá škola neponúka, je hipoterapia, chodíme na koníky, kanisterapia. Chodí tu kanisterapeutka a s deťmi pracuje aj v rámci školského klubu detí,“ načrtla Baková a doplnila, že s deťmi sa snažia zapojiť tiež do rôznych projektov, i súťaží. Čo sa im veľmi osvedčilo, je tiež spolupráca so samotnými rodičmi.
Pribudne aj škôlka
Podľa Moniky Gruber, majú autisti vysoký intelekt, takže čo sa týka vzdelávania, nemajú s tým žiaden problém. Problémom je vraj veľa ľudí okolo nich, ktorí im spôsobuje diskomfort. Autisti potrebujú nízky počet detí v triedach, okrem toho nemajú radi náhle zmeny, chaos, a obyčajne majú problém sa zorientovať v čase, i v priestore.
V týchto dňoch prebiehajú rekonštrukčné práce na novoznikajúcej Súkromnej Základnej škole pre žiakov s autizmom na Juhoslovanskej ulici. Od bežných tried sa budú líšiť už na prvý pohľad. Deti napríklad nebudú sedieť v klasických laviciach dvaja. Pretože mnohé z nich nemajú radi zásah do svojho osobného priestoru. Sú úplne bezkontaktné, odmietajú akýkoľvek kontakt s inou cudzou osobou, naopak druhé sú až veľmi prítulné a majú potrebu sa vždy niekoho dotýkať.
Na druhej najstaršej škole na Slovensku, zaoberajúcej sa vzdelávaním detí s mentálnym postihnutím, na Spojenej škole na Vojenskej ulici, otvoria v novom školskom roku aj materskú školu. V rámci výzvy na rozvoj kapacít materských škôl sa im podarilo získať ako vôbec jedinej špeciálnej škole na Slovensku finančný príspevok na vybudovanie modulovej materskej školy.
„Tento školský rok máme dočasne pozastavenú prevádzku a od septembra otvárame štyri triedy materskej školy pre deti s autizmom. Tieto triedy budú určené aj pre deti s autizmom s mentálnym postihnutím, aj pre deti s autizmom bez mentálneho postihnutia. Samozrejme budú delené podľa typu a druhu postihnutia,“ prezradila Baková.
Ako ďalej uviedla, v týchto dňoch prebieha kolaudačné konanie. Celá stavba v areáli na Vojenskej by mala byť odovzdaná do 31.mája.
Autor: SILVIA KARASOVÁ