Automobilky hromadne prepúšťajú, trpieť budú aj ich tímy v F1

EurópaŠport

Poprední výrobcovia automobilov na starom kontinente sa ocitli v obrovských problémov a tie budú mať dopad aj na ich projekty v F1.

Foto
Tím Renault F1 čelí vážnym problémom / TASR-AP

Britský McLaren oznámil rozhodnutie prepustiť 1200 zamestnancov. Znižovanie stavov sa tak dotkne až štvrtiny pracovníkov spoločnosti.

McLaren považuje za tri kľúčové piliere autá, technológiu a súťažné tímy. Prepúšťanie však postihne všetky tieto piliere. Samotný tím F1 prepustí 70 ľudí. To by ešte v praxi obrovský problém nebol, no celková situácia v spoločnosti McLaren Group je momentálne kritická.

„Neznášame takéto opatrenia, pretože pripraviť ľudí o prácu predstavuje naozaj krajnú možnosť. Nerobíme to radi, ale situácia je iná, než by sme si želali. Nemali sme inú možnosť. Toto je veľmi ťažké obdobie pre celú našu spoločnosť a ak chceme prežiť, musíme prepúšťať," uviedol vo vyhlásení Paul Walsh

Rozpočtové obmedzenie v F1 teda prichádza pre McLaren v ideálny čas. „Zabezpečí to stabilitu pre budúcnosť tohto športu a bude to mať signifikantný dopad aj na náš tím F1. Musíme urobiť všetko preto, aby sme dokázali opäť víťaziť aj v novej ére obmedzených rozpočtov," pridal Walsh.

Foto
Daniel Ricciardo za volantom Renaultu. Austrálsky pretekár zamieri po sezóne do McLarenu, jeho nástupca je zatiaľ neznámy / TASR-AP

Francúzska automobilka Renault požiadala o pomoc vládu, ktorá vlastní 15-percentný podiel. Tá by mala pomôcť Renaultu piatimi miliardami eur, no požaduje racionalizáciu fungovania a reálne je zatvorenie troch tovární vo Francúzsku. Podľa ministra financií Bruna Le Maira príde pomoc až vtedy, keď bude zmysluplná a automobilka predostrie rozumný krízový plán. Zároveň pripustil aj čierny scenár: Áno, možné je aj to, že Renault trh opustí."

Až tak ďaleko by to však zájsť nemalo. Otázkou je, aký dopad bude mať celá situácia na fungovanie tímu v F1. To, že ide o drahú "zábavku" nie je žiadne tajomstvo. Predstaviteľom francúzskej vlády navyše nevonia fakt, že takmer 700 pracovných miest v rámci tímu je situovaných do Anglicka. Šasi je totiž vyrábané v britskom Enstone. Program F1 stojí Renault ťažké milióny a výsledky nie sú dostatočné.

Šéf tímu Cyril Abiteboul však upokojuje a prezentuje slová optimizmu. Renault má podľa neho stále svoje miesto v F1. 

„V tomto športe pôsobíme od sedemdesiatych rokov,"  upozornil Abiteboul v rozhovore pre Motorsport-total.com. "My sme boli voči F1 vždy lojálni a pre budúcnosť je potrebné, aby sme stavali na základoch, ktoré sme budovali tak dlho. Je dôležité, aby sme aj v budúcnosti mohli svojim zákazníkom hovoriť o našej sile, ktorá pramení aj z technológie a vývoja z F1."

Abiteboul navyše upozorňuje, že Formula 1 je momentálne na dobrej ceste a rozpočtové obmedzenie na 145 miliónov dolárov ročne (od roku 2021) umožňuje plnenie cieľov pri patričných nákladoch. 

„Tieto opatrenia slúžia práve preto, aby tento šport prežil a aby prežili spoločnosti, ktoré v ňom pôsobia. Stále si však myslím, že tu máme veľké bariéry pre vstup prípadných nových záujemcov o F1 z prostredia výrobcov. Pre tých, ktorí už však v tomto prostredí pôsobia, je to teraz určite o čosi ľahšie."

To však ešte definitívne neznamená, že Renault zotrvá v F1 aj po roku 2020. Základná Concordská zmluva s držiteľom práv Liberty Media vyprší koncom roka 2020 a tímy tak budú môcť opustiť štartový rošt bez finančných pokút. 

„Vieme, že súčasná situácia predstavuje veľkú výzvu," priznáva Abiteboul„Na celkové hodnotenie dopadov krízy je ešte stále priskoro. Isté však je, že posledný mesiac klesol predaj áut vo Francúzsku o 90 percent. Pred tým si nemôžeme zatvárať oči. Ľudia nevychádzajú z domovov a ja osobne sa pýtam, ako je vlastne možné, že sme predali aspoň tých 10 percent."

O osude Renaultu teda podľa všetkého rozhodne to, ako rýchlo sa vráti situácia do normálu. Ak nebude spoločnosť predávať autá a bude prepúšťať zamestnancov, nebude si môcť dovoliť ani financovanie programu F1. 

Vedenie tímu sa aj preto neponáhľa s hľadaním nástupcu Austrálčana Daniela Ricciarda, ktorý po tohtoročnej sezóne zamieri do konkurenčného McLarenu. 

 „Tento rok sme ešte neabsolvovali ani jedny preteky, ani jeden tréning. Pravdupovediac, vôbec nevieme, aký konkurencieschopný je náš monopost." Tím bude hľadať jazdca, ktorý od budúceho roka vytvorí dvojičku s Estebanom Oconom. "Musíme urobiť absolútne správne rozhodnutie. Tento proces môže trvať ešte niekoľko mesiacov," tvrdí šéf tímu Renault F1 Abiteboul.

Autor: PETER JESENSKÝ

Komentáre