Mesto aj aktivisti upozornili na spomalenie prác.
Zástupcovia ministerstva dopravy oznámili, že plánovaný termín dokončenia druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 v novembri 2027 sa zatiaľ nemení. Podľa štátneho tajomníka Igora Chomu čakajú na to, či zhotoviteľ predloží návrh na zmenu harmonogramu prác:
„Ten bude posudzovať stavebný dozor, či je zhotoviteľ oprávnený si nárokovať predĺženie lehoty výstavby z dôvodu geologických problémov. Vždy to môže mať dosah na termín výstavby.“
O téme tento týždeň diskutoval parlamentný výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj, ktorý riešil aktuálny stav prípravy výstavby diaľníc a regionálnych ciest na celom Slovensku.
Na spomalenie prác na stavbe upozornili primátor František Oľha a zástupcovia Občianskeho združenia Náš Prešov. Zaujímali sa, či bude termín dodržaný.
„Moja osobná skúsenosť z jesene je, lebo bývam v blízkosti, že práce výrazne ochladli a sú utlmené. Trvá to už mesiac a pol až dva,“ povedal primátor.
Zarážajúce je podľa neho to, že Národná diaľničná spoločnosť na základe geologického posudku vyzvala zhotoviteľa na dodanie nového harmonogramu.
„Na to sme nedostali úplne transparentnú odpoveď. Nie je mi jasné, prečo práve NDS žiadala nový harmonogram. Ak tento úsek nebude dokončený načas, hrozí extrémny príval kamiónov z Poľska a neustále zhoršovanie dopravnej situácie,“ podotkol Oľha.
Ak sa podľa štátneho tajomníka problém na stavbe R4 podarí technicky vyriešiť a prijmú sa iné akceleračné opatrenia, termín dokončenia časti obchvatu Prešova by mohol byť dodržaný. Choma spolu s generálnym riaditeľom NDS Filipom Macháčkom v diskusii reagovali, že práce na tejto stavbe pokračujú a aktuálne na nej bolo 150 pracovníkov. Popreli informácie, že stavbári odtiaľ odchádzajú inde.
Po dokončení rýchlostnej cesty v Poľsku by mala nákladná premávka v najbližších rokoch vzrásť približne o 6000 denne, čo pocíti celý región. Primátor preto považuje za dôležité dokončiť celú trasu od Kapušian až k poľským hraniciam.
Predseda Prešovského kraja Milan Majerský informoval, že obchvat bude súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia zo severu na juh Európy:
„Poliaci zrejme budúci rok budú mať hotovú rýchlostnú cestu S19, Maďari dokončili tento rok a ostali sme my. Ak nechceme zažiť medzinárodnú blamáž, mali by sme akcelerovať projektovú prípravu, majetkovoprávne vysporiadanie a potom výstavbu.“
Tvrdí, že ľudia sa pravidelne sťažujú na neúnosnú intenzitu premávky na ceste prvej triedy:
„Ktorýkoľvek úsek od Prešova až po Svidník je životu nebezpečný.“
Práce na obchvate Prešova podľa neho síce neboli úplne zastavené, ale boli obmedzené, lebo časť kapacít presunuli inde. Očakáva, že R4 medzi Prešovom a hranicami s Poľskom by mohla byť dokončená až v roku 2040. Termín do roku 2030 už podľa neho nie je reálny. Štát plánuje výstavbu R4 predbežne vysúťažiť formou PPP projektu.
Zdroj: TASR

