Chýba systém, ktorý by zabránil nehode.
Príčina pondelkovej (13.10.) nehody dvoch rýchlikov pri obci Jablonov nad Turňou v okrese Rožňava sa naďalej vyšetruje. Kým nebudú výsledky, kompetentní nechcú komentovať či išlo o dôsledok technickej poruchy, ľudského zlyhania, alebo iného faktora. Šéf Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik uviedol, že nehoda mohla dopadnúť oveľa horšie, ak by sa stala v neďalekom tuneli. Chýb, aká sa stala aj tento týždeň, však pribúdalo na Slovensku už pred touto nehodou. V roku 2023 došlo napríklad k dvom prípadom, keď vlaky v Žiline zastali len niekoľko metrov od seba preto, že vodič si nevšimol návestidlo.
Železnice sa navyše boria s nespokojnosťou rušňovodičov, ktorí dlhodobo upozorňujú na to, že jazdia prepracovaní a viac hodín za rovnakú mzdu. Ďalším problém je fakt, že úroveň tratí na Slovensku je desaťročia zanedbaná. Modernizačný systém, ktorý by v takýchto prípadoch zastavil vlak, chýba na väčšine tratí po celom Slovensku. Kompetentných sme sa preto pýtali, ako chcú zabezpečiť bezpečnosť cestujúcich v budúcnosti. Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková pre Košice Online uviedla, že v posledných dvoch rokoch výrazne navýšili zdroje na modernizáciu tratí vrátane odloženej údržby:
„Zavádzanie systému ETCS, čo je zabezpečovací systém má prioritu na európskej aj národnej úrovni, keďže dokáže eliminovať následky zlyhania ľudského faktora. V súčasnosti je ETCS aktívny alebo vo výstavbe na hlavných koridoroch a pripravujú sa ďalšie etapy rozširovania. ZSSK má tento systém už v 77 vozidlách a aktuálne sa inštaluje do ďalších 20 elektrických jednotiek Panter.“
Cieľom Európskej únie je pritom pokryť systémom ETCS všetky hlavné koridorové trate do roku 2030. Systém je v súčasnosti zavedený na 26,2 percenta hlavných koridorových tratiach v celkovej dĺžke 204,1 kilometra. Ide o úseky Svätý Jur – Žilina a Žilina – Čadca. Harmonogram ďalšieho zavádzania zabezpečovacieho systému je podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky Petry Lánikovej viazaný na prebiehajúce modernizačné projekty:
„Nikde v Európskej únii podľa nášho vedomia, nie je ETCS inštalované na regionálnych tratiach alebo na tratiach nízkeho významu, a to z jednoduchého dôvodu. Je to príliš drahé aj pre dopravcov, aj pre správcov infraštruktúry. Oplatí sa len na tratiach s vysokým významom.“
V budúcom roku plánujú systém ETCS spustiť aj na tratiach Žilina – Varín a do roku 2031 aj na úsekoch Devínska Nová Ves – Kúty a Lučivná – Poprad – Markušovce. Železnice nám uviedli, že systém ETCS len na hlavnú koridorovú sieť na Slovensku by stál okolo jednej až jeden a pol miliardy eur. Na zvyšnú časť rozšírenej a doplnkovej siete je potrebné počítať s takmer dve a pol miliardami eur.
„Netreba zabúdať, že ETCS funguje ako plnohodnotný zabezpečovací systém len v takom prípade, pokiaľ sa na trati nachádzajú len vozidlá s aktívnou palubnou časťou ETCS. To znamená, že systém funguje len pod výhradnou prevádzkou ETCS. V prípade vyhlásenej výhradnej prevádzky ETCS, treba počítať odhadom s ďalšími 0,4 mld. eur na vybavenie retrofit dnešných lokomotív, aby boli na trati systémom ETCS snímané,“ doplnila Lániková.
Štát tak nemá dostatočne zabezpečené železničné trate a podobné nehody vlakov sa môžu opakovať častejšie. Rezortu dopravy sme sa pýtali aj na to, či za účelom bezpečnosti skontrolovali ďalšie trate na Slovensku, ktoré systém ETCS ešte nemajú. Odpoveď sme však nedostali.
Autor: RÁDIO KOŠICE