V Prešovskom a Košickom kraji plánujú vybudovať nové cyklistické cestičky.
Na východe pribudne niekoľko kilometrov nových cyklotrás. V Prešove plánujú vybudovať v priebehu tohto a budúceho roka až 15 kilometrov, v Košiciach 0,3 kilometra chodníkov pre cyklistov. V rámci Košického kraja sa milovníci cyklistiky môžu tešiť až na 138 kilometrov nových tratí.
Aktuálne dalo mesto Prešov do užívania 484 metrov nového úseku cyklochodníka na ulici Bajkalská. Ide o prvý z ôsmich častí cyklociest, ktoré v tomto roku rozšíria ich sieť na území mesta. Cyklistická cestička, ktorá bola zrealizovaná na mieste doterajšieho chodníka pre peších a cyklistov, vedie od mosta na Bajkalskej ulici po otočku MHD na konci Sídliska III.
„Šírka samotného cyklochodníka sú tri metre, chodníka pre peších 1,5 metra. Je tu vybudované nové verejné osvetlenie a osadených viac prvkov drobnej architektúry – hlavne lavičky a smetné koše, okrem toho sa vysial aj nový trávnik. Celkový rozpočtový náklad na samotné stavebné práce je 140-tisíc eur,“ uviedol vedúci oddelenia investičnej činnosti Ľudovít Koháni.
Ako ďalej prezradil, mesto pripravuje ďalších sedem nových úsekov pre cyklistov, šesť z nich bude v intraviláne mesta Prešov. Najdlhšia trasa, cykloželeznička z Prešova na Sigord, bude mať deväť kilometrov. Prechádzať bude cez Solivar, Dulovu Ves či Kokošovce.
Od Wilec Hôrky až do Veľkého Šariša
Dokončený úsek na Bajkalskej umožní cyklistom plynulo prejsť od Mestskej haly až do Veľkého Šariša. Ďalšia plánovaná trasa, ktorá bude viesť popri Toryse, predĺži chodník až po Wilec Hôrku. Konkrétne pôjde o 270 metrov nového asfaltového chodníka.
„Ďalej bude cyklotrasa napájaná náväzne na to, a to bude cyklotrasa Mlynský náhon. Ďalšia trasa povedie po samotnej Masarykovej ulici, od ulice Kuzmányho po Ulicu Hurbanistov. V pláne máme aj cyklotrasu na ulici Sekčovskej. Tá bude od existujúcej predajne Victoria smerom až pod Šalgovík. Ďalej máme cyklochodník od križovatky Solivarská – Armádneho generála – po Urxovu ulicu. Potom budeme pokračovať od existujúceho vybudovaného cyklochodníka na Švábskej po Delňu,“ vymenoval Koháni.
Štyri chodníky sú podané na eurofondy, schválené by mali byť v júli. Ostatné by sa mali budovať v priebehu tohto a budúceho roku. Ich realizáciou sa dokončí medzinárodná cyklocesta Eurovelo, prechádzajúca cez Prešov. Podľa prešovskej primátorky Andrey Turčanovej vybudovanie cyklistických komunikácií prispeje k tomu, aby ľudia na ceste za prácou a do škôl využívali viac ekologickú dopravu.
„Našou snahou je poskytnúť aj cyklistom čo najlepšie podmienky pre jazdu, preto v tomto roku máme v pláne vybudovať ďalších sedem úsekov cyklociest. Celková dĺžka novobudovaných úsekov má zhruba 15 kilometrov a stavebné náklady dosiahnu objem približne 2,8 milióna eur,“ informovala Turčanová.
Čo plánujú Košice?
V Košiciach plánujú vybudovať cyklistickú cestičku pozdĺž rieky Hornád, ktorá bude zároveň úsekom medzinárodnej cyklomagistrály Eurovelo 11. Navrhovaná cyklotrasa je umiestnená v mestskej časti Nad jazerom.
Vedie po pravom brehu rieky Hornád od hate Vyšné Opátske ku koncu Ladožskej ulice, prepája koniec existujúcej cyklotrasy od parkoviska pri bufete pri hati na Jenisejskej ulici a chodník vedúci po nábreží Hornádu v mieste ukončenia Ladožskej ulice.
„V rámci projektu je navrhovaná nová samostatná cyklistická cestička, cyklomost na preklenutie Myslavského potoka, sprievodná líniová zeleň popri novej cyklistickej cestičke po západnej strane a mapa cyklodopravných trás. Celková dĺžka navrhovanej samostatnej cyklistickej cestičky je 374,7 metrov,“ priblížila hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.
Ako ďalej uviedla, mesto v súčasnosti podalo žiadosť o nenávratný finančný príspevok na realizáciu projektu „Cyklotrasa Košice Eurovelo 11, časť B.2 – ústie Myslavského potoka do Hornádu“. V prípade úspešnosti, by sa cyklochodník mohol začať stavať už v októbri tohto roku. Hotový by mal byť v septembri 2018.
„Predpokladaná hodnota zákazky je vo výške 141-tisíc eur. Mesto by sa malo podieľať na spolufinancovaní vo výške päť percent,“ dodala Šnajdárová.
Cyklotrasy k Ružínu i na Zemplínsku Šíravu
V rámci celého Košického kraja by mali byť trasy Eurovelo 11 dokončené v roku 2020. Ich realizáciou sa skompletizuje úsek od hranice Prešovského kraja až po výstup na hranici s Maďarskom. V pláne je napríklad galéria okolo skaly ponad rieku Hornád.
„Cyklistom, ale aj peším umožní bezpečne sa dostať z Košíc do Družstevnej pri Hornáde. A potom celou dolinou Hornádu až k vodnej nádrži Ružín. To je veľmi dôležitý bod, pretože doteraz sa chodilo po železničnom moste, čo nie je jednak dovolené, a je to aj nebezpečné. Takže táto lávka alebo galéria okolo skaly, ktorá je navrhnutá a bude sa realizovať, umožní naozaj mnohým turistom dostať sa ďalej do celej hornádskej doliny,“ vysvetlila hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Zuzana Bobriková.
Realizovať sa má aj úsek Košice – Nižná Myšľa – Žďaňa – Čaňa – Trstené pri Hornáde, ktorý umožní cyklistom bezpečný prejazd z mesta do spádových obcí prostredníctvom samostatných cyklistických cestičiek. Nové cyklochodníky by mali pribudnúť aj na Zemplínskej Šírave.
„Existujú nejaké úseky, ktoré vedú z jednej obce do druhej, ale nie je to zokruhované. Je problém dostať sa napríklad z Michaloviec na Šíravu, pretože cyklisti musia ísť po hlavnej ceste prvej triedy, kde je veľmi veľká premávka a je to naozaj veľmi nebezpečné. Cez nápustný šíravský kanál pôjde nová lávka, ktorá umožní ľuďom bezpečný prechod a spojí takto Michalovce so Zemplínskou Šíravou,“ doplnila Bobriková.
Cyklistov zmonitorujú prenosné sčítače
Navrhované trasy podľa krajskej košickej hovorkyne hotové do konca roka určite nebudú. Projekty sú totiž plánované na dlhšie obdobie, realizovať by sa mali postupne. Dokončené by však mali byť o tri roky, teda v roku 2020. Odhadované stavebné náklady pre celý kraj sú podľa Bobrikovej asi 22 miliónov eur.
„Od roku 2013 sme obnovili viac ako 600 kilometrov cykoturistických trás na území celého kraja. V tomto roku bola napríklad zrealizovaná veľmi zaujímavá časť v Tokajskej oblasti po štátnu hranicu s Ukrajinou. Je to takzvaná Dolnozemplínska cyklomagistrála až po hraničný priechod Veľké Slemence. Ide o 45 kilometrov cyklotrasy,“ informovala Bobriková.
V akej miere trasy využívajú cyklisti bude známe až po lete, keď kompetentní vyhodnotia výsledky z dvoch prenosných sčítačov.
„Presne budeme vedieť, koľko cyklistov ich využíva a budeme môcť aj na základe toho potom robiť ďalšie kroky. Keďže cyklosčítače sú pohyblivé, vieme ich využívať na všetkých úsekoch, kde si chceme zmonitorovať stav,“ uzavrela Bobriková.
Autorka: LEA HEILOVÁ