Záujem majú viaceré spoločnosti. Navrch majú však slovenské železnice.
Systém zdieľaných bicyklov, tzv. bikesharing by mohli v Košiciach spustiť už v lete 2018. Avšak to iba v tom prípade, že Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uspeje so žiadosťou o európske zdroje. O nenávratný finančný príspevok požiadala k 21. septembru.
„Momentálne prebieha administratívna kontrola žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Po jej ukončení začne plynúť 35-dňová lehota, pričom sa rátajú iba pracovné dni, počas ktorej bude vykonané odborné hodnotenie projektu,“ informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
V prípade, že spoločnosť so žiadosťou uspeje, chce zrealizovať projekt v júli budúceho roka. Vzniknúť by malo 15 bicyklových stanovíšť s celkovým počtom 210 bicyklov. Jednorazové požičanie by vyšlo užívateľa na 0,50 eur za hodinu, pričom celoročná karta by mala stáť 30 eur. V prípade, že spoločnosť so žiadosťou neuspeje, bude zvažovať iné alternatívy realizácie projektu.
Vyhrá ten, kto nezaťaží mesto
Prevádzkovať bikesharing v Košiciach by však chcelo viacero spoločností. Napríklad aj BigMedia alebo Antik Telecom. Tie však požadujú od mesta dotáciu. Železničná spoločnosť by naopak všetko zastrešila sama. Mesto by sa na projekte nemuselo nijako finančne podieľať.
Magistrát záujem spoločností víta a v súčasnosti pripravuje podklady pre vyhlásenie obstarávania formou koncesie na poskytnutie služby. Verejnú súťaž však vyhlási iba v tom prípade, ak ZSSK nenávratný finančný príspevok nezíska.
„Mesto Košice preferuje také systémy bikesharingu, ktoré najmenej zaťažia rozpočet mesta Košice a zároveň budú plnohodnotne funkčné a využiteľné pre obyvateľov mesta,“ uviedla hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.
Cyklistický monopol?
Železničná spoločnosť Slovensko chce pritom bikesharing realizovať aj v ďalších krajských mestách. Na spoluprácu oslovila aj Trnavu, Trenčín, Žilinu, Banskú Bystricu a Prešov. Jej cieľom je vytvoriť sieť automatických požičovní mestských bicyklov.
„Projekt zdieľaných bicyklov by sa mal stať súčasťou verejnej dopravy v Prešove už koncom budúceho roka. Mesto o tom rokuje s partnerom projektu, Železničnou spoločnosťou Slovensko. Vzniknúť by malo 15 stanovíšť s 20 bicyklami v každom stojane,“ priblížila hovorkyňa mesta Prešov Veronika Kmetóny Gazdová.
Železnice od mesta v súčasnosti očakávajú vytypovanie vhodných miest, kde by bolo možné inštalovať jednotlivé bicyklové stanovištia. Projekt chcú totiž financovať podobne ako v Košiciach – z prostriedkov Integrovaného regionálneho rozvoja. Na to však potrebujú práva k pozemkom. Celkový rozpočet projektu pre mesto Prešov je stanovený na 576.400 eur, pričom samospráva nepotrebuje na jeho realizáciu žiadne vlastné zdroje.
Ako dodala Gazdová, radnica má v pláne využiť najviac frekventované spojnice, aby boli bicykle využívané v čo najväčšej možnej miere. ZSSK pritom preferuje lokality ako železničná a autobusová stanica, školy, univerzity, internáty, nákupné centrá a sídliská. O spolupráci rozhodnú poslanci v stredu 11. októbra na mestskom zastupiteľstve.
Bikesharing chcú aj v Ľubovni
Košickí poslanci už prenájom pozemkov na sedem rokov za jedno euro ročne odklepli. ZSSK tak získala 420 metrov štvorcových verejných priestranstiev, kde umiestni 15 stanovíšť. Jedno z nich by sa malo nachádzať aj na Staničnom námestí. Spoločnosť chce spravovať 210 bicyklov.
Naopak, Antik chce prinesieť do metropoly východu 800 bicyklov a unikátny flexibilný systém prenájmu. Prvá polhodina zapožičania vraj bude zadarmo, za hodinu si telekomunikačný operátor zaúčtuje jedno euro, mesiac prenájmu zas vyjde na 10 eur. V historickom centre chce navyše prevádzkovať aj 25 elektro bicyklov.
Systém zdieľania bicyklov na východe je známy napríklad aj v Kežmarku. Repasované bicykle tu už od jesene minulého roku požičiavalo Občianske združenie Vlk, ktorý nikdy nespí. Projekt však museli v lete zastaviť, pretože dochádzalo k zneužívaniu systému .
Nad podobným projektom premýšľajú aktuálne aj v Starej Ľubovni. Aktivisti z Občianskeho združenia Active Spiš plánujú projekt spustiť už začiatkom roka 2018, a to v spolupráci s mestom. Projekt konzultovali aj so združením Vlk, ktorý nikdy nespí. Ten im poradil, aby na prevádzku bikesharingu zakúpili úplne nové bicykle. Repasované bicykle vraj vyžadujú neustálu údržbu.
Autorka: LEA HEILOVÁ