Železničnú dopravu sprevádza niekoľko problémov.
Útvar hodnoty za peniaze v marci odporučil Železničnej spoločnosti Slovensko, aby nasadila nové elektrické vlaky v okolí Košíc – namiesto plánovaných trás na strednom a západnom Slovensku. Argumentoval, že v týchto lokalitách už jazdia podobné vozidlá. Šesť elektrických vlakov za 61 miliónov eur má byť nasadených do konca budúceho roka. Železničná spoločnosť pre Rádio Košice uviedla, že hodnotenie útvaru vníma ako odbornú diskusiu.
„Odporúčania analytického útvaru berieme na vedomie a ich vykonateľnosť analyzujeme v priebehu realizácie projektu. Nasadenie nových vozidiel závisí od mnohých faktorov, ktoré sa môžu meniť. Tým, že vychádzame z exaktných a relevantných prevádzkových dát, môžeme uviesť, že o ich efektívnom využití rozhodujeme s vyššiu mierou znalosti. V procese prípravy projektového zámeru a štúdie národný dopravca vychádza z relevantných a aktuálnych údajov a dát, s cieľom čo najefektívnejšieho prevádzkového využitia obstarávaných vozidiel,“ povedal hovorca spoločnosti Dominik Drevický.
Spoločnosť tvrdí, že prevádzkovým nasadením reflektuje na aktuálny dopyt a prúdy cestujúcich v rámci regionálnej dopravy. Moderné vozidlá nasadzuje podľa Drevického rovnomerne po celom území Slovenska bez zásadného rozdielu v regiónoch. Keďže kupuje vozidlá prevažne z eurofondov, zároveň je viazaná ich využívaním podľa zmlúv.
„Strategickým cieľom ZSSK je pokračovať v procese modernizácie a postupne omladzovať vozidlový park. V súčasnosti má spoločnosť pripravených niekoľko projektových zámerov, ktoré prinesú ďalšie moderné vlaky na slovenské trate. Prvé výsledky týchto projektov pocítia cestujúci už v najbližšom období. Modernizácia bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch s cieľom priniesť kvalitnejšie a komfortnejšie cestovanie vlakom pre všetkých cestujúcich na celom Slovensku,“ doplnil Drevický.
Okrem nákupu nových jednotiek spoločnosť aktivovala v niektorých rušňoch európsky systém riadenia vlakov, ktorý rušnovodičovi umožňuje riadiť vlak rýchlosťou vyššou ako 120 kilometrov za hodinu. Zároveň zvyšuje bezpečnosť tým, že vie automaticky riadiť rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálov, čím minimalizuje riziko nehôd. Spoločnosť má pripravených niekoľko zámerov na modernizáciu vozového parku, čo si vyžiada spolu vyše 500 miliónov eur. Ďalšie projekty sú podľa hovorcu zamerané aj na infraštruktúru, zvýšenie bezpečnosti a rozvoj technológií:
„Tým, že sú investičné finančné zdroje spoločnosti značne obmedzené, realizáciu projektov plánujeme v prevažnej väčšine financovať zo zdrojov EÚ. V opačnom prípade budeme musieť v dlhodobejšom horizonte prehodnotiť realizáciu jednotlivých projektov a postupovať v súlade s priorizovaným plánom spoločnosti.“
Železničnú dopravu na Slovensku však v ostatných rokoch sprevádza viacero problémov. Jedným z nich je nezvládnutá liberalizácia, ktorú našej krajine nariaďuje Európska únia. Cieľom je vytvoriť konkurencieschopný dopravný systém, a preto od tohto roku zakázala priame zadávanie zákaziek štátnemu dopravcovi. Prevádzky tratí sa musia po novom vysúťažiť. V Košiciach na to upozornil spolok Na železnicu.
„Vytvorí sa konkurenčné prostredie, čiže tlak na jednotlivých prepravcov, mala by sa zvýšiť kvalita, ktorá s tým súvisí, možno dôjde aj k poklesu ceny pre cestujúcich, ale hlavne príde k úspore v štátnom rozpočte. Harmonogram bol síce schválený ešte minulou vládou, ale okrem toho schválenia sa, bohužiaľ, nič ďalej nerealizovalo. Až 40 percent verejných súťaží malo byť vyhlásených do konca roka 2024 a vyhlásená nie je ani jedna,“ uviedla za spolok Darina Željazkovová.
Národný dopravca je však zazmluvnený do konca roka 2030. Spolok upozorňuje, že Slovensko nestihne vysúťažiť všetky vlakové spojenia alebo sa súťaže urobia zle. Riešením by mohlo byť posunutie termínov zo strany Európskej únie. O stanovisko k téme sme požiadali aj ministerstvo dopravy.
„Po analýze a na základe požiadaviek dopravcov aktuálne prechádza harmonogram liberalizácie zmenou. Naším cieľom je, aby zohľadňoval všetky technické a ekonomické prvky, ktoré majú vplyv na efektivitu súťaže. Znamená to, že upravujeme časové rozloženie vyhlasovania jednotlivých súťaží a aj to, ktoré linky budú ich súčasťou. Zároveň harmonogram liberalizácie zosúlaďujeme s Plánom dopravnej obslužnosti a Strategickým plánom rozvoja dopravy až do roku 2050,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Petra Poláčiková.