Odškodnenie však nie je pravidlom v každej situácii.
Letná dovolenka so sebou niekedy prináša aj meškania letov, pri ktorých pre cestujúcich vzniká nárok na kompenzáciu. Druh a spôsob odškodnenia závisí najmä od času a dôvodu neskoršieho pristátia lietadla. Finančná náhrada je podľa nariadení Európskej legislatívy poskytovaná vždy prostredníctvom danej leteckej spoločnosti, ktorú si cestujúci zvolil. Juraj Toth z Letiska Košice vysvetlil, v akých prípadoch je možné opätovné získanie financií:
„Pri meškaní letu od dvoch hodín a viac, letecká spoločnosť musí poskytnúť cestujúcim občerstvenie a nápoje primerane dĺžke čakania. Pri meškaní tri hodiny a viac pri prílete majú cestujúci nárok na finančnú kompenzáciu 250 eur na osobu pre lety do 1500 kilometrov, 400 eur pre lety od 1500 do 3500 kilometrov, a 600 eur na osobu pre lety nad 3500 kilometrov.“
Pri niektorých situáciách môže kompenzáciu poskytnúť aj Letisko Košice. Nedávnym prípadom bol aj meškajúci charterový let do Solúna.
„My, ako letisko, zohrávame v tomto úlohu akéhosi sprostredkovateľa medzi leteckou spoločnosťou a cestujúcim. To znamená, že v prípade zmeškania letu zabezpečujeme pre cestujúcich občerstvenie, alebo v prípade potreby aj ubytovanie, a následne si tieto náklady refundujeme priamo u leteckej spoločnosti,“ spresnil Toth.
Uvedené pravidlá na odškodnenie sa vzťahujú na všetky lety z členských krajín Európskej únie. Tiež na Nórsko, Švajčiarsko či Island. Rovnako na lety smerujúce do európskych krajín, a to v prípade, že sídlo letiska sa nachádza v Európe.
Nárok na kompenzáciu však nie je pravidlom. Hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová upresnila, v akých prípadoch cestujúci náhradu nedostane:
„Cestujúci nemajú nárok na kompenzácie v prípade, že je let omeškaný alebo zrušený z „vyššej moci“, ktorou je spravidla nejaké nepriaznivé počasie v destinácií, ako napríklad búrky, sneh či príliš silný vietor. Dôvodom je aj nepriaznivá politická situácia v danom štáte, alebo ak sú to situácie, ktoré nemohla daná letecká spoločnosť ovplyvniť. V prípade, že napríklad štrajkuje personál riadiacich letovej prevádzky alebo personál na iných letiskách, tak v takom prípade nie je letecká spoločnosť povinná poskytovať cestujúcemu finančné kompenzácie.“
Pasažierom sa zakúpené letenky čiastočne preplatia v prípade technickej poruchy zo strany leteckej spoločnosti, alebo kvôli štrajku u daného prepravcu. Alternatívou finančnej náhrady je aj preprava cestujúceho inou trasou, ktorá mu zabezpečí príchod do pôvodnej cieľovej destinácie. V takomto prípade hradí celú trasu zvolená letecká spoločnosť.