Má to však svoje pravidlá.
Meškanie vlakov sa stáva bežnou súčasťou cestovania. Dôvodmi sú nielen výluky a opravy na trati, ale aj nehody či vyčíňanie počasia. Ak cestujúci vo vnútroštátnej preprave plánuje využiť vlak, ktorý mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec, prípadne došlo k strate prípoja, má viacero práv.
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč pre Košice Online uviedol, že je potrebné si v pokladnici alebo vo vlaku včas vyžiadať potvrdenie o vzniku udalosti:
„Ak nechce cestovať, tak môže v nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanici vrátiť cestovný lístok a zaplatené cestovné alebo jeho neprecestovanú časť dostane späť bez uplatnenia sankcie za vrátenie cestovného alebo jeho časti. V prípade, že chce v ceste pokračovať, tak z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice cestujúceho prepravíme bez doplatku aj vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice.“
Ak sa cestujúci chce z cesty vrátiť, tak z prestupnej alebo nácestnej stanice bude najbližším vlakom bezplatne prepravený späť do nástupnej stanice a môže požiadať o vrátenie cestovného v plnej výške. V prípade meškania vlakov EuroCity alebo SuperCity nad 60 minút má cestujúci nárok na odškodnenie vo výške zaplateného príplatku EuroCity, pri vlakoch SuperCity sú to dve eurá.
„Ak v dôsledku odrieknutia vlaku, meškania spoja alebo zmeškania prípoja nemožno pokračovať v ceste ten istý deň, tak poskytneme pomoc s preukázanými výdavkami, ktoré sú náhrada nákladov na informovanie osôb, ktoré cestujúceho očakávali a preukázaných nákladov na hotelové ubytovanie do výšky 20 eur. Takisto je to náhrada nákladov na použitie iného verejného dopravného prostriedku alebo taxislužby, ak už nie je verejná doprava k dispozícii, maximálne v sume 10 eur a celková suma náhrady nemôže presiahnuť výšku zaplateného cestovného,“ vysvetlil Kováč.
Návratky alebo náhrady škody je možné uplatniť v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK, písomne alebo mailom, pričom je potrebné uviesť osobné údaje, predmet a dôvod podania a dodať originály cestovných lístkov. Pri uplatnení náhrady škody sa vyžaduje aj dôvod podania žiadosti a predloženie oznámeného vzniku udalosti, dokladu o poskytnutí prvej zdravotníckej pomoci, zaplatení úhrady za ubytovanie či použitie iného verejného dopravného prostriedku. Kováč dodal, že cestujúci si môže uplatniť nárok na náhradu škody do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka:
„Vďaka supergarancii cestujúci, ktorí na svoju prepravu využili vlaky IC a všetky vlaky na trati Bratislava – Komárno – Bratislava a jednorazové cestovné lístky si zakúpili v e-shope ZSSK alebo v mobilnej aplikácii, môžu byť odškodnení pri meškaní vlaku v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu vo výške 50 percent zo zaplateného cestovného (pri IC vlakoch občerstvenie 1 euro), pri zdržaní 60 – 119 minút, respektíve 100 percent z ceny zaplateného cestovného pri meškaní nad 120 minút (pri IC vlakoch občerstvenie 2 eurá).“
Čakanie vlakov
Niektoré stanice sú prestupné alebo dokonca dopravnými uzlami. Vlaky na seba čakajú podľa nastavených pravidiel a určených čakacích časov. Tie závisia od kategórie vlakov a intervalu vedenia jednotlivých liniek. Vlaky diaľkovej dopravy väčšinou čakajú na tie zmeškané 5 minút a vlaky regionálnej dopravy 5, respektíve 15 minút v závislosti od hustoty ich vedenia. Tieto časy však nezahŕňajú prestup cestujúcich. Kováč dodal, že odškodnenie sa uplatňuje pri komerčných IC vlakoch:
„Pri meškaní, ktoré je v cieľovej stanici cestujúceho väčšie ako 60 minút, je to kompenzácia 25 percent zo sumy lístka a pri IC vlakoch občerstvenie vo vlaku v hodnote 1 euro. Pri meškaní 120 minút a viac je to kompenzácia 50 percent zo sumy lístka a pri IC vlakoch občerstvenie v hodnote 2 eurá. Ak teplota v mieste sedenia je menej ako 15 stupňov alebo viac ako 30 stupňov, tak je to odškodnenie vo výške 25 percent ceny lístka. Ak nie je vo vlaku radený vozeň, do ktorého si cestujúci zakúpil cestovný doklad, a my mu nebudeme schopní zabezpečiť náhradné miesto na sedenie, tak je to odškodnenie v hodnote celej sumy lístka.“
V prípade, ak cestujúci má zakúpený lístok na IC vlak, ale kvôli 15 a viacminútovému meškaniu sa rozhodne nastúpiť na osobný vlak alebo expres, môže do 300 minút po pravidelnom odchode vlaku z nástupnej stanice vrátiť lístok na IC a zakúpiť si lístok na osobný vlak.