Cestujúcim na východe Slovenska uľahčí cestovanie tarifný zónový systém

VýchodSpravodajstvo

Cieľom je urýchliť dopravu a zjednodušiť systém cestovania.

V rámci projektu IDS Východ sa intenzívne pracuje na zavedení zónovej tarify pre regionálnu autobusovú dopravu na východnom Slovensku. K spusteniu by malo dôjsť ešte v tomto roku. Po zavedení tarifného systému bude nasledovať aj spustenie mobilnej aplikácie, ktorá okrem poskytovania informácie umožní aj zakúpenie cestovných lístkov.

„Tá nová tarifa, tým že prinesie aj časové preplatené lístky podstatne zrýchli čas nástupu na zastávkach a to aj zrýchli vo všeobecnosti regionálnu autobusovú dopravu, zjednoduší to život vodičom. Aj keď v prvom momente si cestujúci bude musieť na zákazníckom centre zakúpiť predplatný časový lístok v elektronickej podobe,“ uviedol konateľ spoločnosti IDS Východ Radovan Hužvík.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Tarifný systém by sa mal neskôr zaviesť aj v MHD či v železničnej doprave. To si však vyžaduje zaviesť nový platobný systém, ktorý umožňuje platbu nielen dopravnou kartou či v hotovosti, ale tiež bankomatovou kartou a neskôr aj QR kódom. Cieľom zónovej tarify je urýchliť dopravu a zjednodušiť systém cestovania.

„Ďalšia vec, ktorú zónová tarifa prinesie bude možnosť si zakúpiť cestovný lístok aj v prípade, že prestupujem, a to za rovnakú cenu ako keď cestujem priamo. To znamená, že cestujúci, ktorí sú nútení prestupovať a majú jeden prestup, pomocou dopravnej karty si zakúpia cestovný lístok u prvého vodiča, ku ktorému nastúpia. Druhému vodičovi v nasledujúcom spoji iba nahlásia kam idú, pípnu kartou a pokračujú ďalej,“ doplnil Hužvík.

K efektívnej doprave patrí nevyhnutne aj dispečing. Do centrálneho riadenia dopravy by sa tak do konca roka 2024 mali zapojiť všetci regionálni autobusoví dopravcovia v rámci východného Slovenska. V pláne je tiež zapojenie železničnej dopravy.

„Tak je dôležité, aby to nebolo o tom, že v prípade päť či desať minútového meškania vlaku vodič odišiel, lebo nemá informáciu. Ten dispečing zabezpečí to, aby priamo do palubného počítača vodič dostal informáciu počkať niekoľko minút. Človek sa tak bez stresu, či to bude čakať alebo nie, spoľahlivo dostal domov,“ vyjadril sa za IDS Východ Milan Škorupa.

V rámci východného Slovenska je zatiaľ plne integrované mesto Trebišov. V samospráve Spišská Nová Ves sa aktuálne pracuje na verejnom obstarávaní na nového dopravcu, ktorého nová zmluva zaväzuje zapojiť sa do IDS Východ. Spolupráca sa začína aj s mestom Michalovce, Poprad či Stará Ľubovňa.

Komentáre