Hornádska cyklomagistrála je v žalostnom stave.
Košická samospráva viackrát avizovala, že chce rozšíriť sieť cyklotrás a vytvoriť súvislé úseky v rámci mestských častí či okolia metropoly východu. Magistrát tvrdí, že za uplynulé dva roky vybudoval štyri trasy a ďalšie chce v blízkej budúcnosti. V tejto súvislosti sa hovorí najmä o projekte Eurovello 11. Nie všetky plánované úseky má vo svojej správe mesto.
„Trasa popri Hornáde od Stredného odborného učilišťa Železničná až po Súdky je v správe Slovenského vodohospodárskeho podniku, ktorý tam v tejto dobe pripravuje výstavbu účelovej komunikácie, ktorá bude slúžiť aj pre cyklistov a bude súčasťou Eurovello 11. Nie je to investičná akcia mesta, ale vodohospodárskeho podniku, ktorý je majiteľom tohto územia. Máme spolu podpísané memorandum, dohodu, už je to len o tom, ako rýchlo začnú a ako sa im bude dariť,“ uviedol primátor mesta Košice Jaroslav Polaček.
Košičania však očakávajú aj cyklochodník od Moldavskej do Šace. Tento zámer by mal byť reálny až po vybudovaní obchvatu R2, ktorého spustenie je naplánované o tri roky, čo potvrdil aj Polaček:
„V prípade Alejovej ide o dedičstvo z minulosti, ale aj tento cyklochodník pripravujeme. Pracuje sa na projektovej dokumentácii, ale čaká nás aj majetkovo-práve vysporiadanie pozemkov. Plán je vybudovať nový cyklochodník, ktorý má viesť od úseku za obchodnými centrami až na koniec Alejovej v smere na sídlisko Nad jazerom.“
Cyklotrasa na Alpinku mala byť hotová tento rok, aktuálne sa ale pripravujú podklady pre stavebné povolenie. Dôvodom omeškania je podľa Polačeka najmä povolenie na výrub stromov. Mesto avizuje, že v tomto roku chce z vlastných prostriedkov vybudovať či zrekonštruovať päť cyklotrás, a to od Triedy SNP po Triedu Košického vládneho programu, od prameňa Gajdovka po tenisové kurty, jeden na Furči, vybudovanie cestičky na Južnej triede a rekonštrukciu cyklotrailu na Bankove. Magistrát v minulom roku požiadal o nenávratné finančné príspevky aj na ďalšie štyri trasy, ich budovanie však podľa primátora závisí od schválenia prostriedkov:
„No a pokračovanie trasy Eurovello 11 v Krásnej sa tiež pripravuje. Bude to zámer, ktorý tiež počíta s cyklotrasou v dĺžke 3,1 kilometra v úseku od Golianovej ulice až po hranicu mesta pri Kokšov-Bakši. Potom od Kokšov-Bakše je to územie, o ktoré by sa mal starať Košický samosprávny kraj (KSK) a obce, ktoré s tým súvisia.“
Správcom spomínanej Hornádskej cyklomagistrály je Slovenský cykloklub, ktorý sa má starať o jej zjazdnosť. Aktuálne je v žalostnom stave. Od obce Kokšov – Bakša po Ždaňu to má v správe KSK.
„Od obce Kokšov-Bakša smerom južne po obec Ždaňa má kraj vypracované projektové dokumentácie pre územné rozhodnutie na dobudovanie ďalších nadväzujúcich úsekov. Aktuálne je kraj vo fáze majetkovo-právneho vysporiadania,“ skonštatovala hovorkyňa KSK Anna Terezková s tým, že košická župa aktuálne obnovuje cykloturistické trasy najmä na Zemplíne a Tokaji a už v dohľadnej dobe je v pláne aj región Abov:
„Časť tejto cyklotrasy je v súbehu s medzinárodnou cyklotrasou Eurovello 11 a z úrovne KSK ju preto odporúčame zaradiť do koncepcie cyklodestinácie s tým, že po vybudovaní Eurovello 11 bude presmerovaná alebo zrušená.“
V rámci Košického kraja je aktuálne vybudovaných takmer 2000 kilometrov cyklotrás.
Autor: RÁDIO KOŠICE