V máji tohto roku sme si pripomenuli 100. výročie od začatia pravidelnej leteckej premávky z Košíc. V tomto článku sa preto bližšie pozrieme na okolnosti, ktoré viedli k prvému komerčnému letu z Košíc a celkovo na fungovanie letectva v medzivojnovom období v ČSR.
V decembri 1903 uskutočnili dvaja Američania, bratia Wrightovci, prvý let v histórii ľudstva na motorovom lietadle ťažšom ako vzduch. Celkovo uskutočnili v ten deň štyri lety a hoci najdlhší z nich trval iba minútu, išlo o dôležitý historický počin, ktorý navždy zmenil spôsob prepravy ľudí a tovaru. K ďalšej popularizácii lietania a technickým vylepšeniam lietadiel došlo počas prvej svetovej vojny a bolo iba otázkou času, kedy sa táto technická novinka dostane aj k nám do Košíc.
Archívne dokumenty prezrádzajú, že už rakúsko-uhorská vláda plánovala zriadiť stále letisko pri Košiciach, konkrétne na pastvine v blízkosti dnešnej obce Haniska. K samotnej realizácii týchto plánov, aj keď v inej lokalite, došlo napokon až po vzniku 1. ČSR. Jedným z prvých československých úradov, ktorý v roku 1919 kontaktoval Radu mesta Košíc s úmyslom letecky prepojiť Prahu – Brno – Bratislavu – Košice, bolo ministerstvo pôšt a telegrafu, ktoré chcelo na tejto trati začať prepravovať poštové zásielky. Ďalší podnet pre mesto prišiel v roku 1920 v podobe memoranda o zriadení Československej leteckej dopravnej spoločnosti. V ňom sa písalo o výhodnej geografickej polohe Československa, teda bolo v záujme celej republiky, aby došlo k leteckému prepojeniu jej jednotlivých častí tak, aby sa ČSR mohla stať centrom leteckej dopravy v Európe. V uvedenom memorande čítame:
„Slavnímu obecnímu zastupitelstvu města Košice předkladáme tímto úctivou žádost podporovati ideálni snahy naše. Čsl. letecká dopravní společnost hodlá do jara započíti s činností a ze všech stanic na všechny směry dvakrát denně dopravovati osoby, zboží a zásilky létadly na místa určení. Dle projektu, jenž má býti v plném rozsahu proveden bude také v okolí města Košic zřízena letecká stanice.“
V reakcii na memorandum sa predstavitelia mesta obrátili na generálny štáb veliteľstva 3. čs. divízie so žiadosťou o pomoc pri výstavbe letiska a otázkou, či by bolo možné uvoľniť na zriadenie letiska vojenské cvičisko, ktoré sa nachádzalo v priestoroch dnešného sídliska Terasa. Štáb v odpovedi odmietol uvoľniť cvičisko a namiesto toho mestu navrhol, aby výstavbu letiska realizovalo na už spomínanej pastvine pri obci Haniska alebo na pozemkoch na dnešnej Južnej triede 76. Mesto zvolilo druhú možnosť a začalo s komplikovaným procesom vyvlastňovania pozemkov. Letisko sa napokon podarilo dokončiť ešte v roku 1920.
Komerčnú leteckú prepravu začali od roku 1923 prevádzať Československé státni aerolínie najskôr na linke Praha – Bratislava. Od 5. mája 1924 bola linka oficiálne predĺžená až do Košíc. O priebehu prvého letu si môžete viac prečítať v priloženom historickom článku:
Letový poriadok bol v úvodnom roku stanovený nasledovne: z Košíc bol odlet o 13.00 hod. s príletom do Prahy o 19.30 hod. Z Prahy sa odlietalo už o 7.00 hod., pritom cestujúci pristávali v Košiciach o 13.45 hod. Cena lístka na linke Košice – Bratislava bola 190 Kčs a Košice – Praha 350 Kčs. Štátni zamestnanci užívali zľavnené cestovné a cena letenky bola stanovená tak, aby konkurovala cene vlakového lístka do prvej triedy.
Lietanie rýchlo naberalo na popularite, napríklad v roku 1925 bolo na linke Praha – Bratislava – Košice absolvovaných 870 letov a dopravených 604 cestujúcich. V roku 1927 to už bolo 2268 letov. Sezóna trvala približne od marca do novembra, v závislosti od meteorologických podmienok. Nočné lietanie nebolo možné. Od roku 1926 bola linka rozšírená o medzipristátie v Brne, teda Praha – Brno – Bratislava – Košice a na prelome 20. a 30. rokov rozšírená až do Užhorodu. Spočiatku sa využívali lietadlá československej výroby Aero. Ich kapacita sa postupne navyšovala. V roku 1928 model A-28 už mohol poňať šesť cestujúcich. Minimálne počas 20. rokov nebola na linke zaznamenaná žiadna letecká nehoda.
Lokálna tlač sa snažila lietanie popularizovať najrôznejšími spôsobmi, pravidelne informovali o nových leteckých rekordoch, úspechoch a novinkách tak v ČSR, ako aj zo sveta, ale nevynechali ani nešťastia. Zvlášť za účelom propagácie leteckej dopravy v ČSR vznikla v roku 1926 Masarykova letecká liga, ktorá aj v Košiciach počítala niekoľko tisíc členov. Celkovo patrila 1. ČSR k moderným leteckým krajinám. Letisko v Prahe zabezpečovalo spojenie s viacerými európskymi metropolami a v krajine pôsobili traja výrobcovia lietadiel: Aero, Avia a Letov.
Autor: HistoricKE