Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami môže byť hotová najskôr v roku 2026

SlovenskoSpravodajstvo

Termín dokončenia diaľnice D1 medzi západom a východom Slovenska závisí hlavne od toho, kedy sa začne výstavba najproblematickejšieho úseku Turany - Hubová. V optimálnom prípade by sa malo začať stavať v roku 2021 a práce by mali trvať päť rokov.

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohla byť hotová najskôr v roku 2026. Termín dokončenia závisí najmä od toho, kedy sa začne výstavba najproblematickejšieho úseku Turany - Hubová (13,5 km). V optimálnom prípade by sa malo začať stavať v roku 2021 a práce by mali trvať päť rokov. Ide o posledný nevysúťažený a nerozostavaný úsek D1 medzi Žilinou a Ružomberkom, ktorý sa pre zosuv bude stavať podľa novej trasy aj s tunelmi Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Potvrdili to Ministerstvo dopravy a výstavby SR i Národná diaľničná spoločnosť.

Vláda Petra Pellegriniho (Smer-SD), ktorá prebrala programové vyhlásenie predošlej vlády bez aktualizácie, v tomto dokumente stále uvádza termín dokončenia D1 v roku 2020. Ten bol pritom nereálny aj pred dvomi rokmi po vzniku kabinetu Roberta Fica. Predchádzajúci premiér v minulosti hovoril o dokončení D1 ešte v roku 2010, bývalí ministri dopravy Ján Figeľ (KDH) a Ján Počiatek (Smer-SD) spomínali zas termíny 2017, resp. 2019.

„Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek ako prvý minister verejne povedal, že termín dostavby diaľnice D1 do roku 2020 je nereálny a konkrétne označil meškania vo výstavbe D1,“ uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby. Všetky úseky D1 medzi Bratislavou a Košicami, okrem úseku Turany - Hubová, sú vo výstavbe, no zväčša meškajú a viaceré z nich nebudú hotové v pôvodnej zmluvnej lehote. Do konca roku 2020 nebudú hotové najmenej ďalšie dva úseky D1.

Foto
ilustračné foto / TASR

Práce na časti úseku Hubová - Ivachnová, ktorý mal byť hotový vlani v lete, boli pre zosuv pri tuneli Čebrať pozastavené. Trasa úseku sa zmení, tunel sa predĺži z dvoch kilometrov o tisícšesťsto metrov a výstavba by mala trvať až do leta 2022. Úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) mal byť hotový začiatkom roku 2018, očakáva sa, že to bude v prvom polroku 2019. Pôvodná lehota výstavby úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km) bola koniec roku 2019, predpokladá sa, že to bude v polovici roku 2020. Juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km) má byť podľa zmluvnej lehoty dokončený v júni 2021, úsek Budimír - Bidovce (14,4 km) do konca roku 2019.

Rezort dopravy považuje za najdôležitejšie dostavať diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami, pokračovať v rozvoji cestnej infraštruktúry, najmä rýchlostných ciest R2, R3, R4 a v budovaní diaľničného prepojenia s Poľskom dokončením D3. „Už v minulom roku sa nám podarilo pohnúť so situáciou na niekoľkých kritických úsekoch pri výstavbe diaľnic. Začali sme súťažiť prvú etapu severného obchvatu Prešova na R4, intenzívne pokračujeme aj v príprave druhej etapy tohto obchvatu,“ pripomenul rezort dopravy.

Nedávno sa tiež začala súťaž na zhotoviteľa úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce a ešte vlani na úsek R3 Tvrdošín - Nižná. „Najbližšie k vypísaniu súťaží podľa stavu prípravy majú úseky na R2 Kriváň - Mýtna, Košice, Šaca - Košické Oľšany a Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška,“ dodalo ministerstvo dopravy.

 

Zdroj: SITA

Komentáre