Ide o unikátne zhotovenie.
Východný obchvat Košíc slúži motoristom už viac ako štyri roky. Úsek D1 Budimír – Bidovce má však svoje špecifiká, s ktorými sa niektorí vodiči nestotožňujú. Pri napojení sa na daný úsek v smere z diaľnice do Prešova totiž znepríjemňuje cestu naklonenie vozovky v určitých častiach. Kým v jednom úseku máte pocit, že jazdíte vodorovne, vzápätí ide o sklon do jednej či druhej strany, pričom prechody medzi úsekmi môžu vo vysokej rýchlosti spôsobiť dopravnú kolíziu. Že ide o zámer nám potvrdila Národná diaľničná spoločnosť.
„Úsek D1 Budimír – Bidovce spĺňa všetky bezpečnostné kritéria. Popísané technické riešenie sa nazýva hrebeňové klopenie, ktoré bolo použité práve preto, aby sa bezpečnosť premávky zvýšila. Vďaka tomuto riešeniu sa voda z vozovky odvádza rýchlo preč a tým sa zamedzuje nebezpečným kolíziám. Hrebeňové klopenie sa aktuálne využíva všade vo svete práve na úsekoch, na ktorých je potrebné rýchle odvádzanie zrážkovej vody. Tak tomu je aj na úseku D1 Budimír – Bidovce,“ vysvetlil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Zhotoviteľ, ktorým bola spoločnosť Skanska, uviedol, že ide dokonca o unikátne zhotovenie, čo sa týka diaľníc na Slovensku:
„Na tejto stavbe sme prvýkrát na Slovensku realizovali hrebeňové klopenie pri zmene priečneho sklonu vozovky oproti klasickému vrtuľovému. Hrebeňové klopenie je výrazne bezpečnejšie z hľadiska odvodnenia vozovky a vzniku akvaplaningu.“
Úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce je priamym pokračovaním diaľnice D1 v úseku Prešov – Košice smerom na Michalovce. Po dokončení plánovaného úseku rýchlostnej cesty R2/R4 sa tak stane súčasťou obchvatu.
Autor: RÁDIO KOŠICE