Digitálne zručnosti u absolventov škôl sú slabé

SlovenskoSpravodajstvo

Často im chýba prax v odbore.

Republiková únia zamestnávateľov pozoruje nie príliš dobrý trend u absolventov stredných a vysokých škôl, ktorí prichádzajú na trh práce málo pripravení. Vyplýva to aj z toho, že väčšina z nich počas školy nebola na brigáde či praxi vo svojom odbore. Pre Rádio Košice to potvrdil viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov Mário Lelovský. Myslí si, že je chybou, že nie je zavedená povinná niekoľkomesačná reálna prax. Najväčší problém u mladých sú paradoxne digitálne zručnosti. 

„My, zamestnávatelia, tu nie sme od toho, aby sme učili deti pracovať v digitálnom prostredí s rôznymi tabuľkovými procesormi alebo prenášať informácie do prezentácie. Toto sa deti musia naučiť v škole. Našou úlohou je dať im prácu a za vykonanú prácu dať im plácu. Ale tieto všeobecné zručnosti, ako je kritické myslenie, komunikatívnosť, rozhodovanie sa, práca v tíme, využívanie digitálnych zručností, toto sa musia naučiť v škole,“ povedal Lelovský.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Problémom môže byť podľa neho to, že vzdelávací systém nie je nastavený dobre:

„Nie úplne načúva potrebám trhu práce a zamestnávateľom. My sa však snažíme túto komunikáciu inicializovať. Tam, kde majú zamestnávatelia možnosť vstúpiť do stredného odborného školstva, tam sa to už výrazne lepší. Bohužiaľ, nám trochu od reality ostávajú odtrhnuté gymnáziá, kde žiaci študujú veľmi všeobecne a pre prax teda nie sú pripravení a tak sa snažia a idú študovať na veľmi všeobecné odbory vysokých škôl, kde sú po väčšine päť rokov a potom prídu na trh práce opäť nepripravení. Polovica absolventov vysokých škôl vôbec nemá odbor, ktorý by bol na trhu práce použiteľný.

Nespokojnosť v zamestnaní, ktoré absolventi robiť nechcú, tak prispieva aj ku klesajúcej demografickej krivke.

„Mladí ľudia sú z toho frustrovaní, nezarábajú to, čo by očakávali, nemajú prácu, ktorú by očakávali a tým pádom nemajú dostatočný príjem, nemôžu si založiť rodinu a potom to aj pozorujeme na demografii, že máme málo a stále menej detí. Ale problém je v tom, že vzdelávací systém by mal oveľa viac načúvať, čo spoločnosť potrebuje,upozornil viceprezident únie.

Zmeniť by to mohla kurikulárna reforma, ktorú aktuálne ministerstvo školstva kreuje. Republiková únia zamestnávateľov uviedla problém v tzv. spoločenskej objednávke na vzdelávací systém, kde by chceli zadefinovať, čo je to, čo spoločnosť očakáva od vzdelávacieho systému.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre