Krásy a história východného Slovenska nebola nikdy dostupnejšia. Cez jeden prestup vo Varšave do celého sveta.
Letisko Košice sa v spolupráci s LOT Polish Airlines rozhodlo Američanom a Slovákom žijúcim na Manhattane odprezentovať nielen pohodlné letecké spojenie New York – Varšava – Košice a späť, ale ukázať im aj krásy Slovenska, primárne toho východného.
„Naša návšteva slovenského konzulátu v New Yorku má tri hlavné roviny. Prvá je odovzdať informácie slovenskému konzulovi a všetkým zamestnancom konzulátu o destinácii košického regiónu, o celej spádovej oblasti Letiska Košice a o leteckých spojeniach z New Yorku do Košíc. Druhá rovina bola ukázať expatom možnosti lietania späť do Košíc a ťahanie ich priateľov do Košíc a košického regiónu, aby oni sa stali živými ambasádormi Košíc a košického regiónu,“ uviedol priamo v USA Tomáš Jančuš zastupujúci Letisko Košice.
Rovnako dôležité sú podľa Jančuša stretnutia s cestovnými kanceláriami, ktoré už predávajú pobytové balíčky v strednej Európe. Cieľom je, aby sa prenocovania zvýšili hlavne v košickom regióne a v Košiciach.
Na pôde generálneho konzulátu Slovenskej republiky v New Yorku, ktoré podujatie hostilo, privítalo Letisko Košice návštevníkov v nádherných nových priestoroch neďaleko Central Parku na exkluzívnej adrese.
Organizácia Slovak PRO spája úspešných Slovákov v Spojených štátoch amerických. Všeobecne hovoríme o komunite viac ako 750-tisíc Slovákov v USA. Hostiť podujatie, ktoré prezentuje úspešných Slovákov a prepája ich s domovinou, je preto radosťou. Wilfrido Solano zo Slovak PRO vysvetlil, že nájsť zaujímavé košické príbehy v Amerike nebolo vôbec náročné.
Podujatia určené pre cestovné agentúry, tour operátorov a organizátorov spoznávacích pobytov sa zúčastnili aj členova LOT Polish Airlines. Magdalena Pantelis vyzdvihla perfektne zvládnutú prezentáciu východného Slovenska v New Yorku.
„Práve sme sa s partnermi zhovárali o tom, že Slovensko je neobjavenou časťou sveta a má toho veľa čo ponúknuť. Myslím si, že každý, kto videl dnešnú prezentáciu Košice Región Turizmus, videl, akú dobrú prácu odviedli tým, že zvýraznili, čo je na Slovensku unikátne a krásne. Rovnako LOT Polish Airlines lieta z JFK letiska viac ako 50 rokov, myslím, že máme skvelú možnosť prepájať nielen Európu, ale aj Američanov, aby spoznávali tento región. Vnímam to ako výbornú príležitosť.“
Rovnako pozitívne prezentáciu a Slovensko ako destináciu vnímal Christopher Jastrab z LOT.
Viete, čo znamená KASIGARDA?
Kasigarda je slovenskou skomoleninou anglického Castle Garden, hlavnej brány imigračného úradu v New Yorku, ktorou musel prejsť každý imigrant. „Kasigarda“ presne odzrkadľuje fenomén vysťahovalectva. A práve tejto téme a výskumu sa na východe intenzívne venuje aj docent Martin Javor, ktorý svoje vedomosti zhmotnil v Múzeu vysťahovalectva z územia Slovenska do Severnej Ameriky, ktoré nájdete v Pavlovciach nad Uhom.
Takže nielen spomienkový optimizmus a predkovia dnešných Američanov dávajú dôvod navštíviť východné Slovensko. Sú to aj fakty a zaujímavosti, ktoré ponúka zmienené múzeum, ale aj celý Košický kraj.
Kto pochyboval, toho presvedčilo pohodlné letecké spojenie z Letiska Košice, v ktorom nemusíte v strese sledovať, kedy vám prehodia „gate“ na druhý koniec sveta, ale veľmi komfortne a pohodlne sa viete z Košíc dostať do sveta, napríklad aj ochutnať a zahryznúť sa do BIG APPLE.
Zaujímavú prezentáciu pre Američanov pripravila aj Krajská organizácia cestovného ruchu (KRT) na čele s Miroslavou Šeregovou Hnatkovou.
Čo sa Američanom na východe páči
Keď pred americkými cestovateľmi vyslovíte slová ako UNESCO, ukážete im naše prírodné úkazy, chrámy, chalúpky, históriu, jaskyne, múzea či bežný život na dedine, sú uchvátení. Ako sme videli na vlastné oči, to všetko ich zaujíma aj fascinuje. Podobne to videla aj Marcela Lauková z organizácie Discover Slovakia, ktorá reálne amerických turistov na Slovensko už nosí, preto ich potreby a ciele dobre pozná:
„Prezentácia Letiska Košice a KRT bola krásna čerešnička na torte v marketingu destinácie v USA. Pokračujeme v akvizícii účastníkov prezentácií, komunikujeme s nimi. Ponúkneme kolo vzdelávacích zoom stretnutí, na ktorých sa venujeme špecifickým požiadavkám zúčastnených tour operátorov (TO). Zo skúseností viem, že ak sa nebude pokračovať ďalšími rozvojovými aktivitami, táto úžasná vec, ktorá sa podarila, zapadne prachom. Musíme preto pokračovať, naplánovať ďalší „sales trip“ s návštevami konkrétnych TO a zorganizovať „fam trip“ do destinácie pre tých, čo majú najväčší záujem. Košice a východné Slovensko v USA má čo ponúknuť. To nás posunie v ponuke a predaji zájazdov do destinácie najrýchlejšie. Verím, že pre tieto aktivity nájdeme čo najväčšiu štátnu i regionálnu podporu a najmä financovanie, pretože bez toho to nepôjde.“
S USA klientmi pracuje Lauková od roku 2006, stali sa vtedy členmi Národnej Turistickej Asociácie USA (NTA).
„Prvé roky boli veľmi ťažké, musela som prísť na to, ako na nich. A najmä, že Slovensko nepredám, ak im neponúknem balík s okolitými krajinami, kde budú aj destinácie, ktoré poznajú lepšie (napríklad Krakow, Budapešť, Viedeň či Praha, ktorá je v USA skutočne veľmi populárna). Počas štandardného roka s nami pricestuje do našich destinácií v strednej Európe niekoľko stovák Američanov, čomu sa veľmi tešíme. Na východnom Slovensku sa mojim klientom z USA páči všetko. História, jedlo, pivo, Východoslovenská galéria, ale aj región Tokaja.“
Na prezentáciu prišlo niekoľko desiatok cestovných agentúr a tour operátorov, niektorí už o Košiciach počuli, iné ich po prezentáciách zaradia do svojej ponuky.
Pozvánka bola odovzdaná, avšak nezabúdajme ani na živých ambasádorov. Košičanov, východniarov, Slovákov, ktorí na svoje rodisko nezanevreli. A môžu o ňom povedať aj svojim priateľom, kolegom, známym. Úspešných Košičanov sme v USA stretli hneď niekoľko.
Z Košíc do New Yorku a späť
Let z Košíc do New Yorku s prestupom vo Varšave je veľmi pohodlný a relatívne rýchly. Potom ostáva už len pripraviť krčnú chrbticu na to, aby zvládala ten nekonečný pohľad smerom k nebu, ktoré lemujú mrakodrapy. Dobrú kondičku, aby ste stíhali rýchlemu pulzu mesta a neuveriteľnej energii, ktorú má. Ak máte strach z výšok, vyhliadky neskúšajte, ale vyhliadka spolupráce košického letiska a New Yorku tu je.
Pozvánka bola doručená do vlastných rúk, teraz je to už na cestujúcich. Nezabúdajte však, že to platí aj opačne. Lebo prechádzať sa po Central parku, navštíviť galérie, v ktorých nájdete aj asi najznámejšieho amerického Slováka Andyho Warhola, užívať si jedno z najumeleckejších a zároveň najpestrejších miest, ktoré je právom nazývané ako hlavné mesto sveta, už nie je také nereálne. Nie je pre bohatých ani vyvolených. Je pre každého z nás.
Ak by ste sa predsa len vybrali, mám pre vás zopár praktických rád. Majte aspoň malú hotovosť, minimálne na lístky na metro, niektoré terminály budú pri platbe kartou chcieť ZIP CODE (PSČ). Kúpte si týždňový lístok na metro, určite ho využijete. Na dáta využite e-simku, ušetríte peniaze aj nervy. Ochutnajte streetfood, ale aj kóšer pastrami. Z vyhliadok odporúčam The EDGE a jeho 101. poschodie. Návšteva dvojičiek a Ground Zero vás chytí za srdce, na Brooklynský most sa vyberte čím skôr, na Sochu slobody sa môžete pozrieť aj z lode v cene lístka na metro.
Ak vás lákajú galérie a múzeá, využite New York Pass. A ak snívate o Broadway ako ja, choďte do toho, nie je to lacné, je to však na celý život. Fun fact, Broadway nie je jedno javisko vypredané na roky. Broadway tvorí viac ako 40 divadiel každé s kapacitou aspoň 500 miest. A išla by som určite aj na NHL, ktoré som už raz v New Yorku zažila, je to tiež zážitok na celý život.