Európsky preukaz zdravotného poistenia zabezpečuje rovnaké práva, ale aj povinnosti ako majú domáci pacienti členských krajín únie.
Leto je v plnom prúde a pred vycestovaním do rôznych destinácií či svetových metropol by si dovolenkári mali vybaviť európsky zdravotný preukaz (EHIC), ktorý bezplatne vydáva zdravotná poisťovňa. Platný preukaz pacientovi garantuje nevyhnuté ošetrenie v zahraničnej nemocnici alebo v ambulancii, ktoré sú evidované ako verejné zariadenia. Pred poskytnutím zdravotnej starostlivosti je potrebné overiť si akceptáciu EHIC priamo u lekára, pričom poistenci majú v ambulanciách krajín Európskej únie rovnaké práva, ale aj povinnosti ako domáci pacienti. Ako upozornil hovorca Union poisťovne Matej Neumann, poistenec musí za poskytnutú zdravotnú starostlivosť zaplatiť spoluúčasť rovnako ako domáci pacienti: „Na základe EHIC majú občania Európskej únie nárok na lekársky nevyhnutnú zdravotnú starostlivosť na území členských štátov únie, v Nórsku, v Lichtenštajsku, na Islande a vo Švajčiarsku za rovnakých podmienok, teda v rovnakom rozsahu a podľa rovnakých kritérií ako domáci poistenci. To znamená, že ak existuje za zdravotnú starostlivosť v členských krajinách Európskej únie spoluúčasť, poistenec ju zaplatí tak, ako poistenec tej-ktorej krajiny Európskej únie.“
Výška doplatkov za poskytnutú zdravotnú starostlivosť sa môže v rôznych krajinách líšiť. Pacienti vo väčšine prípadov platia predovšetkým za nevyhnutné hospitalizácie v nemocniciach, ošetrenia u zubára alebo kúpu niektorých liekov. „Poistenec by si mal byť vedomý, že v každom štáte je iná výška spoluúčasti pacienta, čiže iná suma, ktorú musí poistenec sám zaplatiť a nie je mu nijakým spôsobom refundovaná. V porovnaní s výškou spoluúčasti na Slovensku, môže byť aj podstatne vyššia. Tieto náklady môže klient pokryť z komerčného poistenia,“ uviedla hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Viktória Vasilenková. Vo väčšine európskych krajín sa za poskytnutú zdravotnú starostlivosť pripláca, prípadne pacient musí hradiť lieky v plnej výške.
Preplatenie nákladov
Slovenské zdravotné poisťovne preplácajú svojim klientom časť nákladov spojených s absolvovaním vyšetrení v zahraničí. „Ak poistenec musel z akéhokoľvek dôvodu za zdravotnú starostlivosť v zahraničí zaplatiť, môže požiadať svoju zdravotnú poisťovňu na Slovensku o refundáciu týchto nákladov,“ zdôraznil PR špecialista poisťovne Dôvera Matej Štepianský. Náklady spojené s poskytnutím zdravotnej starostlivosti v zahraničí musí každý poistenec zaplatiť sám, avšak po návrate na Slovensko môže požiadať svoju poisťovňu o ich preplatenie. Pacient môže byť ošetrený aj v súkromných ambulanciách či klinikách: „Ak zdravotnícke zariadenie v zahraničí neakceptuje EHIC, poistenec musí náklady uhradiť sám, ale následne môže požiadať svoju poisťovňu o preplatenie. Náklady môžu byť preplatené len vo výške, ktorá je hradená z verejného zdravotného poistenia. Spoluúčasť však preplatená nebude, tiež nebudú preplatené náklady za prevoz poistenca po poskytnutí zdravotnej starostlivosti z členského štátu Európskej únie na Slovensko,“ doplnila Vasilenková. Ako skonštatoval Štepianský, k preplateniu, respektíve k refundácii nákladov sú potrebné tri veci: „V prvom rade je to žiadosť o refundáciu, doklad o zaplatení za zdravotnú starostlivosť a záznam o ošetrení, v ktorom bude zoznam zdravotníckych výkonov, ktoré klient absolvoval, prípadne liekový recept.“
Výška doplatkov v Chorvátsku
Pacient s platným EHIC má nárok na akútnu zdravotnú starostlivosť, ktorá je stanovená chorvátskym právom. O postupe vyhľadávania lekára v Chorvátsku informoval Štepianský: „Pacient postupuje tak, že si vyhľadá lekára, ktorý má zmluvu s chorvátskym fondom zdravotného poistenia. Jeho chorvátska skratka je HZZO. Za každú návštevu lekára je spoluúčasť vo výške 10 kn. Receptové lieky vydáva zmluvná lekáreň HZZO. Za každý recept je spoluúčasť pacienta opäť vo výške 10 kn. Do nemocnice sa poistenec dostane na základe odporúčania ošetrujúceho lekára, v akútnom prípade, samozrejme, aj priamo. Spoluúčasť v tomto prípade je 100 kn na deň, maximálne do výšky 2000 kn za jednu hospitalizáciu.“
Cestovné pripoistenie
EHIC neochráni pacientov od doplatkov za poskytnutú zdravotnú starostlivosť, a preto je z hľadiska preplatenia nákladov nedostačujúci. Poisťovne svojim klientom odporúčajú zabezpečiť si komerčné pripoistenie liečebných nákladov, a tým predísť neočakávaným výdavkom: „Poistenie liečebných nákladov v zahraničí v rámci cestovného poistenia pokrýva všetky náklady pri ošetrení vrátane liekov, hospitalizácie, prevozu do nemocnice a tiež repatriácie na územie Slovenskej republiky a prevoz telesných pozostatkov,“ uviedol Neumann. Cestovné poistenie klientom garantuje prípadné ošetrenie aj v súkromných zdravotníckych inštitúciách nielen v členských štátoch Európskej únie, ale aj v krajinách po celom svete: „Klient pri uzatváraní poistenia udáva, do akej krajiny bude cestovať. V rámci cestovného poistenia nemáme vylúčenú žiadnu krajinu, čiže klient si môže uzatvoriť poistenie do akejkoľvek krajiny. Po uzatvorení poistenia klient obdrží poistnú kartu, ktorou sa preukazuje u lekára v zahraničí,“ doplnil Neumann s tým, že vždy je potrebné vypýtať si od lekára originál potvrdenia o ošetrení s uvedením diagnózy a doklad o zaplatení. Poisťovňa preplatí pacientovi náklady po jeho návrate na Slovensko.
Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ