Dopravné podniky na východe sa boria s problémami

VýchodSpravodajstvo

Zlá situácia sa netýka len ekonomickej či prevádzkovej oblasti, ale aj personálnej.

S príchodom nového roka zaviedli východoslovenské dopravné podniky viacero zmien. Súvisí to najmä s aktuálnou zlou situáciou, ktorá u nich nastala, respektíve, ktorá trvá už nejaké obdobie. V košickom dopravnom podniku (DPMK) je naďalej štrajková pohotovosť a v januári opäť spúšťajú kolektívne vyjednávanie pre rok 2024.

DPMK zároveň musel ponechať MHD v prázdninovom režime a zrušiť niektoré linky. Dôvodom je podľa nich nízke využitie niektorých liniek a ich spojov a zvýšenie efektivity prevádzky. Zmeny sa dotkli liniek R1, R7, 4, 7, 13, 25, 26 a 26P, zároveň rušili linky 22 a 30. Riaditeľ DPMK Roman Danko v rozhovore pre Rádio Košice uviedol, že napriek zlej situácii vo vnútri podniku, ďalšie rušenie liniek nepredpokladá:

„V tejto chvíli tento scenár nehrozí, tými opatreniami, najmä teda tým, že sme ostali v režime prázdnin, sme dostatočne znížili tlak na výpravu, čiže nepredpokladám nejaké ďalšie škrty ani nejaké ďalšie obmedzenia, ani žiadne ďalšie väčšie zmeny v cestovných poriadkoch, ani v linkovom vedení, samozrejme, pokiaľ ten rozpočet nám umožní v režime ako minulý rok.“

Foto
V košickom dopravnom podniku stále trvá štrajková pohotovosť / TASR

Rozpočet na nový rok však mesto zatiaľ nemá, preto ani DPMK nevie s akým obnosom peňazí má počítať, prípadne či budú môcť zvyšovať platy alebo zakúpiť nejaké nové technológie. V rámci provizória mesta dostáva podnik jednu dvanástinu schváleného rozpočtu, čo však nie je dosť ani na bežnú prevádzku:

„Z uvedeného dôvodu budeme každý mesiac generovať nejakú stratu, rádovo nejakú nie veľmi veľkú, ktorú vieme nejako vykryť v rámci vlastných úspor, ale tento stav nemôže trvať viac mesiacov. Do toho marca, povedzme apríla, si myslím, že dokážeme fungovať vďaka napr. kontokorentnému úveru, ale je, naozaj, nevyhnuté pre našu spoločnosť, aby otázka neschválenia rozpočtu bola otázka troch maximálne štyroch mesiacov tohto roka.“

Ako Danko doplnil, zlá situácia sa netýka len ekonomickej či prevádzkovej oblasti, ale aj personálnej. Stále majú neobsadené pozície vodičov, no najmä robotníckych profesií. Vlani odišlo do predčasného dôchodku viac ako 40 vodičov, do konca januára odíde ďalších 13. Nábor na tieto pracovné miesta nie je podľa riaditeľa atraktívny najmä pre finančné ohodnotenie:

„Samozrejme, aj my sa snažíme prilákať nových ľudí na rôzne benefity, ale je to veľmi ťažké. V súčasnosti máme v kurze na vodičský preukaz asi dvanásť ľudí, ktorí by mohli byť do niekoľkých mesiacov pripravení byť vodičmi, ale počet odchádzajúcich je stále väčší, ako počet tých, ktorých sa nám podarí získať. Jeden z hlavných dôvodov je finančné ohodnotenie, dnes sme dosť pozadu napr. oproti dopravnému podniku v Bratislave, kam tiež smerujú niektorí potencionálni kandidáti na vodičov.“

S podobnými existenčnými problémami bojuje aj dopravný podnik v metropole Šariša. Ako nám uviedol Vladimír Tomek, majú kritický nedostatok technických a personálnych zdrojov. Nepriaznivý stav s nedostatkom vodičov sa im podarilo oddialiť len na chvíľu. Nábor nových vodičov robia podľa Tomeka nepretržite.

Foto
K dispozícii má prešovský dopravný podnik 57 autobusov s priemerným vekom približne 10 rokov / TASR

Už na začiatku minulého roka im ale chýbalo 16 vodičov. V jeho priebehu prijali 27 ľudí, pričom pracovný pomer ukončilo 37 vodičov. Aktuálne im chýba 26 vodičov, čo predstavuje 14 percent z celkového počtu. Zároveň evidujú vysokú práceneschopnosť asi ďalších 12% vodičov. Aj z tohto dôvodu museli do odvolania zrušiť spolu takmer 50 spojov na desiatich linkách, najviac spojov na linkách 32 a 32A. Výpadok niektorých spojov sa týka aj liniek 8, 12, 17, 28, 34, 35, 39 a 45. Proti rušeniu sa postavili napr. prešovskí študenti, ktorí avizovali, že majú sťaženú dochádzku do škôl a musia tak využiť osobnú prepravu. Dopravná situácia v Prešove však nie je lichotivá, a tak si nielen študenti, ale aj pracujúci postoja v kolónach.

„Dôvodom mimoriadnej redukcie spojov je najmä kritický nedostatok prevádzkyschopných autobusov potrebných na výpravu liniek MHD a nedostatok vodičov MHD. Zdôrazňujeme, že žiadna autobusová ani trolejbusová linka nebola zrušená a ich rušenie ani neplánujeme. Sme v jednaní o zapožičaní autobusov s Dopravným podnikom Bratislava a so spoločnosťou Arriva Nitra. Zároveň očakávame dodanie ďalšej časti nových parciálnych trolejbusov. Ich zaradením do výpravy bude aktuálna nepriaznivá situácia s nedostatkom vozidiel vyriešená v horizonte niekoľkých týždňov,“ uviedol hovorca DPMP Vladimír Tomek.

K dispozícii má prešovský dopravný podnik 57 autobusov s priemerným vekom približne 10 rokov. Denne potrebujú vypraviť 49 spojov. V prevádzke však musia mať aj ďalšie, takzvané zálohové autobusy, ktoré vykrývajú vynechané alebo zmeškané spoje z dôvodu porúch iných vypravených vozidiel. S týmto počtom by podľa Tomeka pri aktuálnej veľkosti vozidlového parku nedokázali plnohodnotne nahradiť všetky spoje pri súbežnom výpadku viacerých vozidiel:

„Dočasné zrušenie niektorých spojov je krok, ku ktorému sme museli pristúpiť, aby sme zabezpečili riadny chod MHD. V snahe predísť tomu, aby z dôvodu nedostatku autobusov nedochádzalo denne k náhlym a neoznámeným výpadkom spojov sme pristúpil k dočasnému zrušeniu vybraných spojov. V rámci tohto mimoriadneho opatrenia však boli vytypované a zrušené také spoje, ku ktorým existuje iná alternatíva presunu – iný spoj, iná linka, alebo prestup medzi linkami. Naším cieľom bolo nastaviť toto mimoriadne opatrenie tak, aby sa každý vedel dostať tam kam potrebuje.“

Tomek dodal, že aktuálne finalizujú úpravy finančného plánu pre rok 2024, ktorý v najbližších dňoch predložia na schválenie mestu. Až následne budú vedieť vyhodnotiť prípadné dopady na prevádzku MHD. 

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre