Dopravný kolaps v Košiciach: Mesto čaká na obchvat

KošiceSpravodajstvo

Situáciu komplikujú rozpracované projekty rekonštrukcií.

Metropola východu je v uplynulých rokoch zahltená autami. Spôsobila to najmä vojna za našimi východnými hranicami. Nepribudlo len osobných áut, ale najmä tých nákladných. Všetka kamiónová doprava totiž z Maďarska či Rumunska prechádza do Poľska cez Slovensko, a to práve cez Košice, ktoré sú najväčším mestom blízko slovensko-ukrajinských hraníc. Cesty a mosty, ktoré sú podľa štatistík už aj tak v dezolátnom stave, zaťažujeme ešte viac. Podľa odborníkov to o niekoľko rokov nebude inak a situácia sa iba zhorší.

Netrpí však len cestná infraštruktúra, ale najmä vodiči. Ráno si pre množstvo áut postoja v kolónach aj niekoľko desiatok minút, ďalšie minúty navyše môžu spôsobiť nečakané dopravné nehody, ktoré sa však pomaly stávajú bežnou súčasťou každého dňa. Najvyťaženejšími úsekmi sú vstupy do mesta a samotné centrum. Zahltená je Prešovská, Sečovská, Hlinkova, Kostolianska, cesta zo Zdoby, vjazd od Michaloviec, Južné nábrežie, Palackého, sídlisko Nad jazerom, Štúrova či križovatka VSS a mestská časť Barca. Jej starosta Gabriel Krištof uviedol, že na miestny úrad prichádzajú už aj sťažnosti o dopravnom kolapse:

„Mal som aj podnet aj u nás od občanov, pretože niektoré autá, ktoré chodia z Valalík alebo zo Šebastoviec, resp. z okolitých obcí, skôr odbáčajú za mostom doľava cez dvojitú plnú čiaru. Aj sme si to zmerali a medzi 7.15 a 7.45 hod. je to približne 40 – 50 áut. Chceme to vyriešiť, lebo sme aj my ako obyvatelia mestskej časti dosť obmedzovaní autami, ktoré si myslím, že na základe toho, že sa robí komunikácia na Slaneckej, tak skôr odbočia a chcú sa dostať odtiaľto čo najrýchlejšie do mesta. Horšie je, keď je nejaká zápcha alebo havária, vtedy je to pred Barcou veľká plnka.“

O situácii preto s políciou komunikuje takmer na dennom poriadku.

„Autá sa odkloniť nedajú, pretože to je jediná cesta, čo tam je. Mal som preto stretnutie na Dopravnom inšpektoráte, kde som upozornil na tento problém. Polícia prisľúbila, že nám poskytne k tomu plnú súčinnosť a ja sa ešte chcem zúčastniť takisto aj na stretnutí Dispečingu Magistrátu mesta Košice, kde chcem prejednať túto situáciu a nájsť nejaké riešenie, aby sme obmedzili alebo minimalizovali dopad, aký je na mestskú časť Barca,“ doplnil Krištof.

Foto
Kolóny dennodenne trápia vodičov na viacerých úsekoch / KOŠICE ONLINE

O dopravnom zaťažení vedia svoje aj na Severe. Starosta František Ténai uviedol, že situácia v rannej špičke je neúnosná:

„Mestská časť Košice-Sever je tranzitnou mestskou časťou, vedie cez ňu severný vstup do mesta. Najmä z toho dôvodu sú v dopravnej špičke extrémne vyťažené ulice Hlinkova a Watsonova. Rovnako sa pri miestnom úrade nachádza jedna z najnebezpečnejších križovatiek na Festivalom námestí, ktorá miestami naozaj pripomína festival dopravy. Verím však, že tento dlhotrvajúci problém vyrieši zmena dopravnej infraštruktúry, ktorá bude nevyhnutná z dôvodu výstavby novej polyfunkčnej štvrte v areáli bývalých tlačiarní.“

Ténai dodal, že už roky riešia aj križovatku na Kostolianskej, kde by mal byť na budúci rok nový kruhový objazd. V tejto chvíli je platné územné rozhodnutie a čakajú na vydanie stavebného povolenia.

„Okrem toho neustále pracujeme na zlepšeniach, príprave pre rezidentskú zónu a projektoch zjednosmerňovanie ulíc, aby pribudli parkovacie miesta a zvyšovali sme tak bezpečnosť v kritických úsekoch, najmä v okolí škôl. Všetky tieto záležitosti riešime aktívne v spolupráci s mestom Košice,“ priblížil Ténai.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Viditeľné riešenia, ktoré by zredukovali dopravu v meste však stále akosi neprichádzajú a ani radnica nám nevedela povedať alternatívu odľahčenia dopravy. Košičania totiž čakajú na dobudovanie juhovýchodného obchvatu. Časť od Šebastoviec cez Krásnu až do Košických Oľšian by však mala byť dokončená až v roku 2025.

„O tejto rýchlostnej ceste sme absolvovali viacero rokovaní s predstaviteľmi štátnych orgánov, ktorí zobrali do úvahy aj naše pripomienky. Veríme, že ešte počas výstavby úseku R2 medzi Košickými Oľšanmi a Haniskou sa začne stavať aj jeho ďalšia časť od Hanisky až po Šacu. Po dokončení oboch týchto úsekov sa zminimalizuje tranzitná doprava cez mesto, zlepší sa životné prostredie a život obyvateľov vo viacerých mestských častiach,“ vysvetlil hovorca mesta Dušan Tokarčík.

Dobudovanie celej R2 by malo okrem hladkého prejazdu cez mesto zlepšiť aj dopravné napojenie na letisko, resp. priemyselný a logistický park v jeho blízkosti a U.S.Steel. Odľahčiť dopravu by mala aj práve rekonštruovaná Slanecká cesta, ktoré nateraz spôsobuje najväčšie zdržania.

„Čo sa týka Slaneckej cesty, tú rozširujeme aj preto, aby nevznikali kolóny na sídlisku Nad jazerom a odľahčili sa vnútrosídliskové komunikácie. Každá oprava je kvantifikovaná intenzitou dopravy. V tomto zmysle sa pristupuje aj k súvislým opravám ciest či ich modernizácii,“ doplnil Tokarčík.

Košičania tak teda minimálne do konca tohto roka budú naďalej stáť v kolónach. Ak sa do roku 2025 nenájde iné riešenie, ako odľahčiť dopravu v meste, všetci veria, že obchvat Košíc splní svoj účel.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre