Dopravný podnik chce nakúpiť nové ekologické autobusy

KošiceSpravodajstvo

Podľa Rašiho by to už mohlo byť koncom roka.

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov vo výške sedem miliónov eur bez DPH na nákup elektrobusov a dieselových nízkopodlažných kĺbových autobusov schválili košickí mestskí poslanci na pondelkovom mestskom zastupiteľstve. Rovnako schválili spolufinancovanie projektu vo výške päť percent oprávnených výdavkov, čo predstavuje 350-tisíc eur bez DPH.

Mestský poslanec Marcel Gibóda sa pýtal, prečo Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) chce nakupovať elektrobusy a nie trolejbusy. Na to riaditeľ DPMK Richard Majza reagoval, že čo sa týka trolejbusov, pred desiatkami rokov sa v ďalšej výstavbe trolejového vedenia v Košiciach nepokračovalo.

„Veľmi presne sledujeme vývoj v trolejbusovej doprave, ako aj systémy, ktoré by umožňovali nasadenie trolejbusov aj na miestach, kde dnes nemáme trolejové vedenie. Táto výzva podľa našich informácií neobsahuje priestor na obstarávanie trolejbusov," vysvetlil.

DPMK plánuje podľa Majzu zakúpiť malé autobusy a veľké kĺbové autobusy. „Presný počet nie je známy. Bude známy po zverejnení tejto výzvy a presnej sumy. V prípade kĺbových autobusov je potrebné vykonať ešte aj verejné obstarávanie," uviedol Majza.

Foto
Ilustračné foto / TASR

Kombinovaný spôsob dopravy

Ku koncu minulého roka DPMK prevádzkoval 218 autobusov s priemerným vekom 5,51 roka, pričom za hranicu životnosti vozidla v MHD v mestskej aglomerácii sa štandardne považuje vek desať rokov.

Výzva, prostredníctvom ktorej chce DPMK zaobstarať nové autobusy, má podľa primátora Richarda Rašiho svoj kód, čakajú na to, že v najbližších dňoch budú známe presné podmienky.

„Rozhodnutie Dopravného podniku mesta Košice je prevádzkovať kombinovaný spôsob dopravy a nakúpiť niekoľko menších elektorobusov, ktoré sú na takéto trasy najvýhodnejšie. Zároveň chce DPMK kúpiť aj niekoľko uhlíkových autobusov, ktoré spĺňajú normu EURO 6 a budú určené na prepravu do sídlisk,“ vysvetlil primátor Košíc Richard Raši.

Keďže sú všetky vozidlá vybavené GPS modulmi, ktoré sú prepojené s centrálou dopravného podniku, projekt počíta aj so zakúpením informačných tabúľ.

„Na prestupných zastávkach bude obyvateľ vedieť, kedy jeho spoj príde, keď nepríde, aké je náhradné riešenie, aby doprava hlavne v prestupných zastávkach bola čo najkomfortnejšia,“ upresnil Raši s tým, že ak výzva vyjde v najbližších dňoch, je možné nové autobusy zabezpečiť do konca tohto roka.

Poslanec Jaroslav Polaček nákup autobusov kritizuje s odôvodnením, že dopravný podnik je už teraz veľmi zadlžený.

„Dopravný podnik je na kolenách. Je len otázkou času, kedy budeme zachraňovať mestskú hromadnú dopravu. Každá výzva generuje nové financie. Je veľmi príjemné počúvať, že budeme prispievať iba päť percent a dostaneme niečo zadarmo, ale skutočnosť je iná. Záväzky týchto projektov plniť musíme a my nie sme schopní plniť hlavne finančné pohľadávky,“ povedal.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE, TASR

Komentáre