Prioritou je motivovať aj malé predajne, aby sa zapojili do tohto systému.
Na Slovensku od 1. januára tohto roka funguje systém zálohovania jednorazových nápojových obalov z plastu a kovu s objemom od 0,1 do troch litrov. Výnimkou sú obaly od mlieka, sirupov a tvrdého alkoholu. Primárnym cieľom je zvýšiť návratnosť PET fliaš a plechoviek do obehu. Ministerstvo životného prostredia na základe výsledkov prvého polroka hodnotí projekt zálohovania za výborne zvládnutý:
„Slovensko zvládlo zavádzanie systému zberu zálohovaných obalov rýchlejšie než iné európske krajiny. Spočiatku sa objavovali komplikácie spojené so zálohovaním. Stále je potrebné doladiť niektoré detaily, čo je vzhľadom na veľkosť projektu úplne samozrejmé. Kým triedený zber odpadu dokázal zabezpečiť maximálne 60-percentnú návratnosť, zálohovanie by malo zabezpečiť 90-percentnú. Z aktuálnych výsledkov je zrejmé, že tento ambiciózny záväzok je reálny a dosiahnuteľný.“
O pár dní skončí dopredaj nezálohovaných nápojových obalov. Napriek tomu, že toto prechodné obdobie bolo jedno z najdlhších spomedzi krajín so zálohovaním, väčšina z nich je už vypredaná. Od 1. júla sa budú predávať len nápoje v zálohovaných fľašiach a plechovkách. Riaditeľka pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu Správcu zálohového systému Lucia Morvai pre Košice Online uviedla, že Slováci sa aktívne zapájajú do zálohovania a pochopili jeho benefity:
„Záloh 15 eurocentov za plastovú fľašu a plechovku sa ukazuje byť dostatočne motivačný a, samozrejme, hlavným motivačným faktorom aj z prieskumov, ktoré sme realizovali, stále dominuje túžba mať čistejšiu krajinu, to znamená, zbaviť sa pomocou zálohovania voľne pohodeného odpadu a efektívne recyklovať. Dokonca je záujem spotrebiteľov väčší, ako pre toto obdobie predpovedali prvotné analýzy. K dnešnému dňu Slováci spoločne vrátili viac ako 240 miliónov zálohovaných plastových fliaš a plechoviek na viac ako 2600 odberných miestach.“
Zálohovanie však so sebou prináša aj určité problémy vrátane sťažností zákazníkov. Jedným z nich je aj nedostatok odberných miest v určitých lokalitách, čo môže spôsobiť krátkodobý nápor na jednotlivé prevádzky.
„Môže sa stať, že niekde je plný zálohomat a vtedy stačí požiadať obsluhu v predajni, aby ho vyprázdnila. Výnimočne sa môže stať, že zálohomat má technický problém. Všetko sú to riešiteľné situácie v kompetencii danej predajne, aby sa obrátila na svojho dodávateľa zálohomatu. Občas sa zákazníci niektorých predajní sťažujú na rady pred zálohomatom, je to zvyčajne piatok alebo sobotu, ak si nechávajú zákazníci veľké množstvá na odovzdanie počas nákupnej špičky, tak sa, prirodzene, môže vytvoriť rad,“ dodala Morvai.
Prioritou Správcu zálohového systému je motivovať aj malé predajne, aby sa zapojili do tohto projektu a zákazníci tak získali širokú sieť odberných miest. Doposiaľ je ich viac ako 2600 a stále pribúdajú nové.