Jeho prevádzka by počas výstavby nemala byť ohrozená.
Vlani v septembri zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pozitívnu správu. Začalo sa totiž administratívne pracovať na druhej rúre tunela Branisko. Víťazná spoločnosť mala za úlohu do desiatich mesiacov vypracovať štúdiu realizovateľnosti spolu so zámerom posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Prešiel už viac ako rok a výsledky štúdie ani zámeru nie sú zverejnené.
„V súčasnosti finišujú práce, aktuálne sa štúdia kontroluje, zapracovávajú sa pripomienky a súbežne prebiehajú prípravne práce na zámere EIA, ktorý zo štúdie bude vychádzať. Kým neprebehne posudzovanie vplyvov na životné prostredie a nebude ukončený proces EIA, je veľmi predčasné hovoriť o presných detailoch,“ reagoval hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Víťazná spoločnosť má projekt vypracovať za viac ako 160-tisíc eur. NDS tvrdí, že výstavba ľavej rúry bude technicky možná aj počas prevádzky pravej.
Jedným z hlavných argumentov na jej vybudovanie má byť zvýšené riziko dopravných nehôd. Zdá sa však, že vodiči nemajú problém s disciplínou pri šoférovaní v tuneli. Hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Jana Ligdayová skonštatovala, že v tomto roku evidujú znížený počet nehôd:
„V roku 2023 došlo v tuneli Branisko k desiatim dopravným nehodám, pri ktorých sa dve osoby zranili ľahko a k trinástim škodovým udalostiam. V roku 2024 doposiaľ došlo v tuneli Branisko k trom dopravným nehodám, pri ktorých sa štyri osoby zranili ľahko, dve ťažko a k deviatim škodovým udalostiam.“
Dôležitým aspektom je však aj zabezpečenie plynulosti dopravy. Podľa NDS prejde totiž denne tunelom 16-tisíc motoristov.
Autor: RÁDIO KOŠICE