Vzdelanostná úroveň v krajine je veľmi nízka.
Milióny detí na Filipínach sa vrátili do škôl. Mnohé sa v školských laviciach ocitli po prvý raz, keďže Filipíny plnohodnotnú prezenčnú výučbu obnovili ako jedna z posledných krajín vo svete. Dlhodobé zatvorenie škôl ešte viac zhoršilo nízku vzdelanostnú úroveň v krajine.
Aj takmer 6-tisíc žiakov Základnej školy Pedra Guevaru v Manile bolo priamo v triedach naposledy v marci 2020. Pred školou sa vytvoril dlhý rad a deti v rúškach a školských uniformách čakali na kontrolu teploty a striekanie dezinfekcie na ruky. Kombinácia prezenčnej a on-line výučby potrvá na škola ešte do novembra. Tento termín stanovil prezident republiky Ferdinand Marcos krátko po svojom nástupe do úradu pred dvoma mesiacmi.
Mnoho žiakov bude musieť okrem oživenia osobných kontaktov zvládnuť aj výučbu. Pred pandémiou nevedelo čítať jednoduchý text s porozumením až 90 percent filipínskych detí do veku desiatich rokov. Horšie na tom bolo len desať krajín vrátane Afganistanu, Laosu, Čadu a Jemenu.
Na Filipínach prehlbujú vzdelanostnú krízu dlhodobé problémy ako priveľa detí v triedach, zastarané vyučovacie metódy, chudoba a nedostatok základnej infraštruktúry, ako sú toalety. Pred opätovným otvorením škôl vláda zintenzívnila očkovanie a do konca kalendárneho roka poskytne študentom bezplatnú verejnú dopravu. Od soboty sa tiež začali vyplácať sociálne školské dávky, čo spôsobilo chaos v okolí distribučných centier. Napríklad v meste Zamboanga na juhu Filipín sa zranilo 29 ľudí, keď sa niekoľkotisícová masa pokúsila pretlačiť cez bránu strednej školy.
Zdroj: TASR