Filmoví kritici udelia Modrého anjela snímke s výnimočným tvorivým prístupom a umeleckou hodnotou

KošiceArt Film

Ocenenie FIPRESCI je považované za jedno z najprestížnejších v oblasti kinematografie.

V metropole východu o niekoľko dní odštartuje 31. ročník Medzinárodného filmového festivalu Art Film, ktorého sa zúčastní aj prestížna porota FIPRESCI – Medzinárodnej federácie filmových kritikov. Jej úlohou bude hodnotiť výber filmov z Medzinárodnej súťaže hraných filmov, Medzinárodnej súťaže filmov zo strednej a východnej Európy a filmov zo Slovenskej sezóny, pričom snímke s výnimočným tvorivým prístupom a umeleckou hodnotou udelí Modrého anjela.

Foto
Perla / AF/Cercamon

O Cenu FIPRESCI v rámci Medzinárodnej súťaže hraných filmov zabojujú tri filmy. Jedným z nich je Toxicita, ktorá je debutom litovskej režisérky Saulė Bliuvaitė. Ide o príbeh trinásťročnej Márie, ktorá sa snaží uniknúť z reality priemyselného mestečka a prihlási sa do modelingovej školy, kde bude čeliť požiadavkám na ženskú krásu. Slovenská režisérka Alexandra Makarová ponúkne film Perla. Maliarka sa v roku 1981 vracia z exilu vo Viedni do Československa, aby uzavrela nedoriešenú kapitolu svojho života. V Košiciach sa stretne minulosť s prítomnosťou a hrdinka bude čeliť skúške identity na oboch stranách železnej opony. Snímka bola ocenená aj na rakúskom festivale Diagonale. Diváci si budú môcť pozrieť aj film DJ Ahmet od severomacedónskeho režiséra Georgiho M. Unkovského, teda komediálnu drámu o tínedžerovi z pastierskej dediny, ktorý sa chce cez elektronickú hudbu dostať z tradícií a nájsť cestu k slobode aj láske. Snímka bodovala aj na festivale Sundance.

Foto
To nie je môj film / AF/IKH Pictures Promotion.

Porota FIPRESCI bude hodnotiť aj tituly z Medzinárodnej súťaže filmov zo strednej a východnej Európy. Debut To nie je môj film od poľskej režisérky Marie Zbąskej približuje príbeh manželského páru, ktorý sa snaží zachrániť svoj vzťah netradičnou cestou. Rozhodnú sa absolvovať 400 kilometrov dlhú zimnú púť pri pobreží Baltského mora. Ich výprava sa zmení na reflexiu nepochopenia a snahy nájsť spoločný rytmus života. Režisér Martin Kollar bude súťažiť s filmom Letopis. Je to výtvarne precízne spracovaná filmová esej, ktorá pozoruje krajinu, ľudí a plynutie času. Okrem iného skúma vzťah človeka a priestoru, v ktorom žije, a to s jemnou dávkou irónie a melanchólie. Ukrajinská režisérka Zhanna Ozirna predstaví svoju snímku Medové týždne, v ktorej ponúkne pohľad na začiatok vojny cez príbeh mladého páru uväzneného vo vlastnom byte. Diváci namiesto veľkolepých vojnových scén uvidia psychologické napätie a každodenné rozhodnutia, ktoré sa v krízových situáciách stávajú otázkou prežitia.

Foto
Tieň víťazstva / AF/Magic Box Slovakia

V rámci Slovenskej sezóny budú súťažiť dve celovečerné snímky. Autori filmu Kronika večných snílkov sa inšpirovali Ťapákovcami od Boženy Slančíkovej Timravy, pričom zmiešali prvky magického realizmu, folklórnej grotesky a spoločenskej alegórie. Návštevníci si budú môcť pozrieť príbeh pasívnych bratov, ktorí žijú medzi svetom živých a mŕtvych. Ide o originálny pohľad na slovenskú mentalitu, kde láska má moc prekročiť aj hranice záhrobia. Na filme Tieň víťazstva nórskeho režiséra Bårda Breiena má Slovensko koprodukčný podiel. Je to dramatický príbeh o vzostupe a páde boxera Magneho Havnåa. Snímka zobrazí vzťah dvoch bratov, ktorí majú radi šport. Výpravná dráma s emocionálnym jadrom skúma, čo všetko dokáže úspech zatieniť vrátane vlastnej rodiny.

Foto
DJ Ahmet Still / AF/cinemafutura

FIPRESCI pôsobí na svetových filmových festivaloch. Jej ocenenie je považované za jedno z najprestížnejších v oblasti filmového umenia. Art Film dlhodobo patrí na medzinárodnú festivalovú scénu. FIPRESCI prinesie aj odborný pohľad na súčasnú kinematografiu. Porotcovské kreslo obsadí britský filmový teoretik Jonathan Murray, slovenská poetka a filmová teoretička Mária Ferenčuhová a švajčiarsky kritik Malik Berkati. Art Film je jediným festivalom na Slovensku, ktorý hostí túto porotu a udeľuje prestížne ocenenie FIPRESCI.

Foto
Toxicita  / AF/Akis Bado

Medzi medzinárodne uznávané osobnosti filmovej teórie a kritiky, ktoré tvoria porotu FIPRESCI, patrí aj Jonathan Murray. Profesor filmovej teórie, histórie a kritiky na Edinburskej univerzite je autorom viacerých významných filmových publikácií, spoluautorom magazínu Cineaste a jedným zo šéfredaktorov odborného časopisu Journal of British Cinema and Television.

Slovenská poetka, prekladateľka a filmová teoretička Mária Ferenčuhová je autorkou a editorkou troch monografií o filme a napísala päť básnických kníh. Okrem toho prednáša na Akadémii umení v Banskej Bystrici. V minulosti pôsobila na Vysokej škole múzických umení a v súčasnosti pracuje ako vedecko-výskumná pracovníčka v Slovenskom filmovom ústave, pričom sa špecializuje predovšetkým na slovenský dokumentárny film a filmové eseje. 

Švajčiarsky novinár a filmový kritik Malik Berkati pôsobí v Berlíne. Je šéfredaktorom medzinárodného online magazínu j:mag, ktorý je zameraný na kultúru a spoločenské témy. Zároveň je porotcom na viacerých medzinárodných filmových festivaloch v Európe a Ázii. Tiež je členom FIPRESCI a ďalších profesionálnych organizácií ako Európska filmová akadémia či Švajčiarska asociácia filmových novinárov.

Komentáre