Lekári dvíhajú varovný prst pred prehriatím organizmu.
Teploty vo vozidlách verejnej dopravy počas leta stúpajú miestami aj na 40 stupňov Celzia. Pokiaľ autobusy, električky či vlaky nie sú klimatizované, cestujúci sa snažia aspoň otvoriť okná. Vodič je povinný vyvetrať vozidlo pred cestou.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) má vo svojom vozovom parku 225 kusov autobusov, z toho 190 je klimatizovaných, autobusy s klimatizáciou len pre vodiča sú tri, celkovo bez klimatizácie je 32 vozidiel. Električky nemajú klímu, 46 nových kusov, ktoré DPMK prevádzkuje, je klímou vybavených len pre vodiča. Hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková nám potvrdila, že by sa to čoskoro mohlo zmeniť:
„V otázkach doplnenia klimatizácie v električkách komunikujeme s výrobcom a hľadáme spoločné riešenie vo veci doplnenia klimatizačných jednotiek. Vo chvíli, keď nám výrobca potvrdí, že je to možné a navrhne technické riešenie, ktoré bude aj finančne akceptovateľné, pristúpime k domontovaniu týchto klimatizácií.“
Vodič môže používať klimatizáciu kedykoľvek, podľa vlastného uváženia tepelnej pohody vo vozidle. Jej nepoužívanie nijakým spôsobom nereguluje, ale len stav, keď je to povinné:
„V prípade, že je vonkajšia teplota vyššia ako 27 stupňov, je klimatizácia povinná – v týchto teplotách už nie je reálne udržať vo vozidle tepelnú pohodu a používanie klimatizácie je povinné. Dispečer môže podľa predpokladaného vývoja teploty nariadiť jej zapnutie aj skôr ako pri dosiahnutí teploty 27 stupňov,“ uviedla Bujňáková s tým, že funkčnosť a prípadnú nízku účinnosť klimatizácie primárne kontrolujú technici DPMK:
„V rámci možností sa snažíme kontrolovať funkčnosť klimatizácie prostredníctvom vodičov. Touto cestou však nie je možné skontrolovať všetky vozidlá. Vzhľadom na nutnosť kontroly celkového technického stavu vozidiel a vysoký počet dennej výpravy vozidiel sa doba opravy môže predĺžiť.“
Ak klimatizácia vo vozidle nefunguje, automaticky je vyradené z prevádzky. Čo sa týka vlakových spojení, Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že 80 percent vypravených vlakov disponuje klímou. Lekári upozorňujú, že ak cestujete v rozhorúčenom vozidle, netreba to podceňovať. Prehriaty organizmus môže totiž skolabovať. Apelujú preto na pitný režim a kratšie cesty. Do rozpálených vlakov či autobusov odporúčajú vzdušné oblečenie. Na cestovanie v horúčavách by si mali dať pozor najmä ľudia s kardiovaskulárnymi a psychiatrickými ochoreniami. Ak niekto skolabuje, treba ho čo najskôr dosať von z priestoru, ochladiť ho vodou, prípadne zavolať pomoc.
Autor: RÁDIO KOŠICE