Aktualizované: 12.40 hod.
Ministerstvo dopravy zrušilo IC vlaky medzi Košicami a Bratislavou. Na tejto trase však plánuje sprevádzkovať leteckú linku. Martin Pekár z opozičného hnutia Progresívne Slovensko tvrdí, že ročne to bude stáť milióny eur:
„Dospeli sme do bodu, keď cestujúci na Slovensku musia trpieť za to, že vlády Fica počas 15 rokov neplnili povinnosti rozvoja našej dopravnej infraštruktúry. Celá Európska únia vrátane našich najbližších susedov pochopili a idú cestou udržateľnej, ekologickej a dostupnej dopravy.“
Rezort dopravy sa podľa Pekára rozhodol zrušiť IC vlaky kvôli tomu, že sú drahé a nerentabilné. Letecký spoj medzi Bratislavou a Košicami však bude musieť dotovať miliónmi eur ročne. Pekár považuje za systémové riešenie plnú elektrifikáciu a modernizáciu hlavných železničných koridorov medzi dvoma najväčšími slovenskými metropolami:
„Pán minister dopravy Jozef Ráž, chcel by som vás vyzvať, aby ste prestali škrtať trasy železniciam a začali investovať, inovovať, modernizovať a elektrifikovať naše železničné infraštruktúry, pretože slovenské železnice si to zaslúžia.“
Hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková potvrdila, že plánujú spojiť Bratislavu a Košice leteckou linkou. V súčasnosti pripravujú podmienky na vyhlásenie verejnej súťaže na leteckého dopravcu. Medzi metropolami by sa malo začalo lietať na prelome marca a apríla budúceho roka.
Poláčiková uviedla, že zrušenie IC vlakov je spojené so zavedením takzvaného hodinového taktu expresov:
„Kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes. Expresy na rozdiel od IC vlakov zastavujú aj v iných staniciach, takže táto zmena je výhodná pre väčšiu skupinu cestujúcich.“
IC vlaky boli podľa Poláčikovej každoročne stratové a ich obsadenosť bola na úrovni približne 50 percent. Rezort v tejto súvislosti zdôraznil, že zmeny na železniciach nesúvisia s leteckou linkou Bratislava – Košice.
PS vrátane predsedu poslaneckého klubu Martina Dubéciho kritizuje rušenie IC vlakov a vyzýva Ráža, aby to zvrátil:
„V najbližších dňoch spustíme aj petíciu za zachovanie týchto vlakov a najmä zachovanie rýchleho efektívneho udržateľného spojenia medzi Košicami a Bratislavou.“
Dubéci avizoval, že téme sa bude venovať aj parlamentný výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Najkratší čas vlakového spojenia medzi Košicami a Bratislavou sa má podľa jeho slov predĺžiť:
„Z Bratislavy do Košíc budeme vďaka Ficovej vláde cestovať o celých 45 minút dlhšie. Kvalitné a rýchle spojenie medzi Košicami a hlavným mestom je kľúčové pre rozvoj nášho regiónu. Práve časová náročnosť je často dôvodom, prečo do Košíc necestovať, neusporiadať tu podujatie či vôbec tu pôsobiť.“
Predseda poslaneckého klubu PS tvrdí, že aktuálne neexistujú dobré alternatívy pre vlakové spojenie. Tiež pripomenul nedokončenú diaľnicu medzi východom a západom. Avizované letecké spojenie medzi slovenskými metropolami podľa neho ocenia bohatší ľudia:
„A ešte ho aj budeme dotovať miliónom eur ročne. IC vlaky chcú pritom zrušiť, lebo sú vraj drahé.“
Liberáli chcú o tejto téme diskutovať aj s generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Petrom Helexom. Poslanci PS Richard Dubovický a Zuzana Mesterová skonštatovali, že zrušenie IC vlakov sťaží ľuďom cestovanie za prácou, zdravotníctvom či službami aj v ďalších východoslovenských mestách a regiónoch.
Hovorca ZSSK Dominik Drevický reagoval, že cieľom je zvýšiť počet vlakov nielen na trase Bratislava – Žilina – Košice a ľuďom ponúknuť viac spojov a väčšiu flexibilitu pri plánovaní ciest:
„Zvýšenie počtu vlakov prinesie úpravu časov našich spojov, aby sme zabezpečili efektívne zaradenie nových liniek, pričom pohodlie a kvalita cestovania zostanú zachované,“ povedal Drevický, ktorý dodal, že prípadné zmeny grafikonu prinesú zvýšený počet vlakov v diaľkovej aj v regionálnej doprave:
„Konečné rozhodnutie o týchto zmenách bude prijaté po schválení nového grafikonu, pričom našou prioritou je rozšíriť možnosti bez zníženia úrovne služieb.“
Organizácia Greenpeace Slovensko považuje návrh rezortu zrušiť IC vlaky za absurditu. Z tohto dôvodu vyzýva Železničnú spoločnosť Slovensko, aby nezhoršovala slabú mobilitu občanov rušením najrýchlejších vlakov, ktoré sú najekologickejším spôsobom dopravy.
Hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová skonštatovala, že na to, aby vlaky využívalo viac ľudí, musia byť lacné, dostupné, pohodlné, jazdiť často a bez meškania:
„Do vlakovej dopravy potrebujeme investovať, nie rušiť najrýchlejšie vlaky. Minister dopravy namiesto toho, aby hľadal zdroje, ako zlepšiť fungovanie železníc, plánuje navyše obnoviť letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami a ešte ho aj dotovať zo štátnych peňazí.“
Greenpeace Slovensko vyzýva vládu k zvýšeniu daňovej záťaže pre znečisťujúce spôsoby dopravy vrátane letov. Na druhej strane, navrhuje ju znížiť pre ekologickú dopravu, teda aj vlaky. Tiež apeluje na zavedenie klimatických lístkov. Ide o dostupné, dlhodobé lístky na verejnú dopravu, ktoré sú platné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v danej krajine či regióne.
Slovensko je podľa environmentalistov na konci rebríčka v oblasti verejnej dopravy, ktorá musí byť podľa nich dostupná pre všetkých, aby ľudia začali využívať ekologickejšie formy mobility.
Zdroj: TASR