Integrácia na východe pokračuje, cestujúcim postačí jeden lístok na rôzne druhy dopravy

VýchodSpravodajstvo

Výhodou sú aj prepravné podmienky či druhy zliav.

Cestovanie na východe bude jednoduchšie a spoľahlivejšie. Ide o dlhodobý plán integrácie dopravy, do ktorého sa postupne zapájajú regionálni dopravcovia, mestá a obce, ale aj železnice. Cestujúcim by mal nový systém priniesť väčší komfort a jedným z faktorov je aj šetrenie financií.

„Najväčšou pridanou hodnotou pre cestujúceho je jeden cestovný lístok. Ale ostatné pridané hodnoty alebo pozitíva, ktoré možno až tak výrazne nevníma, sú pre nás nesmierne dôležité – aby sa celý dopravný systém tváril ako jeden celok. A to sú práve prepravné podmienky, druhý zliav, spôsob ich uznávania, jednotné nielen cestovné lístky, ale aj doklady na preukazovanie nároku na zľavy a potom tá najdôležitejšia – nadväzujúce dopravné spojenia naprieč jednotlivými druhmi dopravy, ktoré sú koordinované centrálnym dispečingom,“ vysvetlil konateľ IDS Východ Radovan Hužvík.

V centrálnom dispečingu sú už zapojení regionálni dopravcovia, postupne sa pridajú mestské hromadné dopravy, ako aj železničná spoločnosť. 

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Približne rok už funguje nová zónová tarifa pre regionálne autobusy na celom východnom Slovensku. Jej výhody už môžu využívať napríklad aj obyvatelia Trebišova. 

„Mesto Trebišov je prvým pozitívnym príkladom toho, ako to môže fungovať na jednom cestovnom lístku, na jednom prepravnom poriadku, na rovnakých zľavách, na rovnakých pravidlách pri cestovaní. Začíname spoluprácu so Spišskou Novou Vsou a obcou Smižany, ktoré majú viac-menej prepojený systém mestskej hromadnej dopravy. Začali sme spoluprácu s mestom Poprad. Verím tomu, že v priebehu leta sa nám podarí začať aj spoluprácu s mestom Rožňava,“ uviedol Hužvík.

Proces zapojenia krajských miest je podľa neho zložitejší, keďže Košice aj Prešov prevádzkujú vlastné mestské dopravné podniky:

„Všetky tie systémy treba zosúladiť, softvérovo aj hardvérovo upraviť. Pochopiteľne, v mestách majú určitú prioritu niektorých činnosti. Viete veľmi dobre, že v meste Košice alebo v meste Prešov prebiehajú procesy ohľadom obnovy vozidlového parku, rekonštrukcie električkových tratí alebo výstavby trolejbusových tratí… Pozornosť kompetentných ľudí u týchto dopravcov je mnohokrát sústredená na tieto prioritné úlohy. A povedzme si pravdu, integrácia je nadstavba.

Rokovania však napriek tomu pokračujú a integrácia Košíc a Prešova je plánovaná v budúcom roku. 

Komentáre