Vyberám si na úvod vlastný pohľad na tému móda práve v širších súvislostiach. Osobne radšej prekračujem povrchnosť, prvoplánovosť, strnulosť a inšpirujú ma presahy a kombinácie zdanlivo nespojiteľného.
Móda v širších súvislostiach
Dlho som premýšľala ako uchopiť tému módy, z ktorej strany, v akom význame, v rovine všeobecnej či naopak detailnej, iluzionistickej či reálnej, konzumnej či expresívnej, zmyselnej či praktickej, skutočnej či márnivej, trendovej či individuálnej, štylizovanej (predstieranej ) či autentickej... Z pohľadu tvorcu či nositeľa, radcu alebo inšpirátora...
Vyberám si na úvod vlastný pohľad na tému móda práve v širších súvislostiach. Osobne radšej prekračujem povrchnosť, prvoplánovosť, strnulosť a inšpirujú ma presahy a kombinácie zdanlivo nespojiteľného.
Nikdy doteraz nebola taká prijímaná rôznorodosť vo všetkých jej významoch. Tá je základom kreativity. Nikdy doteraz nebolo také dôležité kreatívne myslieť smerom vo vzťahu k jednotlivcovi a naopak aj k spoločnosti. Ide o spätosť človeka so sebou samým a so svetom. Práve tieto väzby a spojenia sú tvorené aj v závislosti od charakteru danej kultúry a zároveň tieto väzby danú kultúru následne vytvárajú. Je to spôsob putovania človeka po svete a spôsob jeho myslenia. Do danej kultúry sa musíme narodiť ak chceme pochopiť jej hodnoty. Potrebujeme kreatívne myslieť, ak chceme objaviť čaro inakosti. Potrebujeme rozumieť vlastnému časopriestorovému-sociálnemu-ekonomickému ohraničeniu. V tomto význame znamená kultúra akúsi podstatu.
Masová kultúra ovláda čo najväčšiu masu ľudí, je nižšia a jednoznačnejšia vo svojej kvalite, je uchopiteľnejšia, akceptujúcejšia... až vyústi v trend. Protikladné umenie ako predpoklad vysokej kultúry, ponúka cestu k individualizmu, vlastnej voľbe a inakosti. Pri prijímaní kultúrnych hodnôt a trendov je určujúca pasivita alebo aktivita človeka... záleží na osobitosti osobnosti.
Aj keď je práve masová kultúra považovaná za určujúcu vo vývine kultúry samotnej. Následne vzniká reakcia na masovo prijímaný nevkus - gýč. Avšak oboje sa navzájom ovplyvňuje a potrebuje. Tieto vzťahy a významy týchto pojmov sú relatívne a už vôbec nie sú jednoznačné. Móda je kultúrnym fenoménom. Je výsledkom a médiom zároveň, je ilúziou s nevyhnutnosťou zmeny. Je reflexiou osobnostnej voľby. Dovoľuje inakosť, ale potrebuje systém.
Nikdy doteraz nebolo také módne zaoberať sa módou. Aj to je trend, nielen v kategórii odevu. Podstatné je sa v ňom nestratiť a nájsť vlastný štýl. Štýl je výsledkom vydarenej hry s módou. Ak je poznateľný a odráža sebavedomie majiteľa, je šikovnou kombináciou a harmóniou prvkov. Aj keď nepodlieha tak často zmenám, ako móda, je potrebné ho budovať a zároveň rešpektovať záujmy, záľuby, sny, túžby a intuíciu...
...verím, že sa mi podarí prostredníctvom mojich módnych príbehov vycibriť si ten Váš....
S pozdravom
Jana
JANA POLAK žije a tvorí v Košiciach. Módnemu dizajnu sa aktívne venuje viac ako 10 rokov. Umelecké prostredie v ktorom vyrastala, len podporilo silnú túžbu po sebavyjadrení práve prostredníctvom tvorby. Tú vníma komplexne, ako prelínanie medzi rôznymi druhmi umenia, hľadajúc tak aktuálne potrebný výrazový prostriedok. Ako sama uvádza, práve módna tvorba odhaľuje spôsob myslenia dizajnéra. Aktuálne sa venuje aj módnym workshopom pre deti Fashion Kidlab. Viac na www.janapolak.sk