Je to láska na celý život, zhodli sa milovníci nestarnúcich Pionierok

KošiceŠport

Keď začali v Československu vyrábať v päťdesiatych rokoch minulého storočia motocykle Jawa 50, spôsobili medzi fanúšikmi motorizmu hotový boom. Ľahko ovládateľné motocykle s obsahom 49,9 cm³ umožňovali užiť si jazdu majiteľom vodičských preukazov od 15 rokov a okamžite sa tak stali obľúbenými u mládeže.

Foto
Séria Pionier Cross Východ zavítala priamo do Košíc / KOŠICE ONLINE

Ubehlo vyše šesťdesiat rokov, no „pionierky“ majú stále svojich priaznivcov. Nestor motocyklových pretekov na východe Slovenska Viktor Havlina preto pred vyše piatimi rokmi prišiel s myšlienkou založiť seriál Pionier Cross Východ.

„Toto je náš piaty ročník súťaže,“ rozhovoril sa Viktor Havlina pre košiceonline.sk. „V tom prvom ročníku sme mali iba dva preteky, teraz ich máme päť. Myslím si, že to je už dostatočný počet. Existuje aj celoslovenský šampionát, ktorý je však situovaný skôr na západe. Sú tam iné pravidlá pre kategóriu špeciál a my na východe sme spokojní s takouto podobou seriálu.“

V rámci aktuálneho ročníka absolvovali pretekári na pionierkách preteky v Družstevnej pri Hornáde, na Zelenom dvore, v Kechneci a počas poslednej nedele rozozvučali motocykle aj priestor pri obchodnom centre Optima v Košiciach.

„Toto prostredie je vynikajúce a sme veľmi radi, že sme sa dohodli s majiteľom pozemku na organizácii pretekov v mestskom prostredí. Verím, že sa tu vrátime aj o rok a účasť bude ešte početnejšia. Tieto preteky boli totiž do kalendára vložené neskôr a ešte pred mesiacom sme nevedeli, či ich naozaj zorganizujeme,“ pokračoval Havlina, ktorého teší, že na motocykloch Pionier nepretekajú len zástupcovia staršej generácie, ale aj úplní mladíci. „Musím zaklopať na drevo, naše rady rozširujú aj mladí pretekári. Motocykle im pripravia starí rodičia či rodičia a oni si potom užívajú jazdu na pionierke. V našom seriáli môže súťažiť každý jazdec na pionierke od dvanásť rokov. Náš najstarší jazdec Ladislav Gorgoš je napríklad ročník narodenia 1943. Ide pritom o legendu motorizmu, veď bol šéfkonštruktérom značiek ako BMW či KTM. Na pionierkách jazdí ešte aj teraz a počas predošlej sezóny sa umiestňoval na výborných pozíciách.“

Galéria k článku

V rámci série Pionier Cross Východ súťažia pretekári v kategóriách Klasik, Tuning a Špeciál.

„Klasik je bez úpravy, tuning má povolené úpravy motora, ale aj malé úpravy podvozku. Špeciál už povoľuje široké úpravy a ostáva len váza rámu motora, na ktorej je zavesený motor. Iná je už prevodovka, vŕtanie, úprava hlavy i podvozku,“ priblížil rozdiely medzi jednotlivými kategóriami 36-ročný Peter Sado. Košičan, ktorý sa tomuto športu venuje už piatu sezónu a postupne sa stal celoslovenským majstrom v kategóriách klasik i tuning.

„Po týchto víťazstvách som sa rozhodol, že nechám priestor iným a posunul som sa do kategórie špeciál. Pripravil som si teda nový motocykel, ale ešte by to chcelo nejaké vyladenia. Konkurencia totiž nespí a zlepšuje sa od pretekov k pretekom,“ poznamenal Sado, ktorý sa na domácej trati predstavil s motocyklom Honda 80 CR. Z pôvodného stroja vymontoval motor, chladiče a osadil doň pionierkový vylepšený motor. V rámci šampionátu Pionier Cross Východ patrí medzi absolútnu špičku a v prvej trojke skončil vo všetkých štyroch doterajších pretekoch. Na posledné preteky do Budimíra tak vycestuje so šancou na zisk titulu.

„To však pre mňa nie je to prvoradé,“ upozornil Sado. „V podstate je to stále hlavne o stretnutí s kamarátmi. Pozhovárame sa, popozeráme kto a ako vylepšil svoju motorku a navzájom si vždy poradíme. Sme síce konkurentmi, ale v prvom rade priateľmi. Nič teda pred sebou neskrývame a navzájom si vymieňame jazdecké i technické skúsenosti. Ide tu o zábavu a pokiaľ sa nikomu nič nestane, tak je to všetko v poriadku.“

Foto
Ján Jaščišák na svojej pionierky v kategórii Klasik / KOŠICE ONLINE

Veľmi podobne to vníma aj oveľa skúsenejší Ján Jaščišák z Vyšnej Myšle, ktorý je suverénom kategórie klasik. Hoci vynechal preteky v Kechneci, víťazstvá vo zvyšných troch pretekoch ho držia na čele celkového poradia.

„Na týchto motorkách sme začínali a teraz sa s nimi chodíme zabaviť. Vždy je to také oživenie spomienok a podstatné sú tie stretnutia s dlhoročnými priateľmi,“ zdôraznil J. Jaščišák, ktorý odštartoval svoju motocyklovú kariéru už ako deväťročný a okrem pionierky má doma aj viacero ďalších motoriek. „Tomuto motocyklu sa v podstate veľmi nevenujem. Po pretekoch ho odložím do garáže a pred ďalšími pretekmi ho naštartujem. Je to klasická pionierka bez výnimočných úprav. Najjednoduchší model pre kategóriu klasik. Mne to však takto vyhovuje a krásne na tom je, že ide o jednoduchú motorku, ktorú si v prípade poruchy opravíte aj sami.“

Pionierky však lákajú aj predstaviteľov výrazne mladšej generácie. „Na inú jednoducho nemám peniaze,“ pousmial sa 18-ročný Jakub Poliak.  „Túto pionierku sme si opravili a jazdím na nej už štyri roky. Som rád, že organizujú takýto seriál, pretože je vždy fajn môcť si zapretekať aj v konkurencii.“

Košické preteky spestrili okrem troch súťažných kategórií aj dvaja pretekári na pit bikoch. Rovnako ako všetci ostatní, aj oni ocenili dotiahnutie podobných pretekov priamo do ruchu veľkomesta.

Som rád, že sa to podarilo dostať aj takto do mesta. Zväčša súperíme na motokrosových tratiach pri lesoch a teraz sme sa mohli predviesť aj divákom blízko nákupných centier. Bolo to teda príjemné spestrenie,“ uviedol Ján Jaščišák.

Či už sa však jazdci na pionierkách stretávajú na dedinách, alebo v meste, duch týchto podujatí je vždy rovnaký. Účastníci pretekov dobre vedia, že ani v prípade víťazstva sa z nich nestanú milionári a nebude im patriť ani priestor vo večerných športových správach. Aj napriek tomu však prichádzajú na každé preteky s rovnakým nadšením a vášňou.

„Motorizmus je láska na celý život. Keď vám raz zavonia benzín, tak sa už tejto vône nezbavíte. Niekto mávne rukou, že sú to len pionierky. Takému poviem iba to – poď a ukáž, že to dokážeš lepšie. Pre mňa osobne je to jednoducho krásny relax a tak ako som povedal, milujem hlavne tú motocyklovú komunitu, ktorá je veľmi družná a priateľská. Ja som teda za preteky Pionier Cross Východ nesmierne vďačný,“ dodal úprimným hlasom Peter Sado, ktorého jazdecké umenie si budete môcť pozrieť aj v rámci posledných pretekov tohtoročného seriálu Pionier Cross Východ, ktoré sa uskutočnia 14. októbra na motokrosovej trati v Budimíri.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre