Košičania ako prví na Slovensku využívajú motosharing. Ako na to?

KošiceSpravodajstvo

Elektrické skútre majú pomôcť rozšíriť alternatívnu formu dopravy aj do kopcovitých častí mesta.

Košičania môžu od 1. októbra využívať službu motosharingu, čiže požičiavanie ekologických skútrov. Metropola východu sa tak stala prvým slovenským mestom, ktoré ponúka možnosť takejto alternatívnej formy dopravy. Záujemcovia budú môcť postupne využívať až 200 elektrických motoriek. „Systém požičania je podobný, ako ľudia sú zvyknutí pri našich bicykloch. Použijú tú istú aplikáciu, ktorá ponúkne iba softvérový upgrade. Nájdu si voľný motocykel výberom v aplikácii na mape, prídu k nemu a odomknú ho načítaním kódu na motorke, kedy dôjde k aktivácii a takisto k uvoľneniu boxu, kde si môžu vybrať prilbu, ktorá je súčasťou zapožičania. Motocykel je motorové vozidlo podľa slovenskej legislatívy a je naňho potrebné vodičské oprávnenie, ktoré bežne človek dostane spolu s vodičským oprávnením pre osobné motorové vozidlo,“ uviedol pre Košice Online Business Development Director ANTIK Technology Peter Blaas.

Elektrické skútre majú pomôcť rozšíriť alternatívnu formu dopravy aj do kopcovitých častí mesta. Motocykle sú elektrické, čiže majú batériu, ktorú je potrebné nabíjať. Ako povedal Blaas, užívatelia môžu na to využívať desiatky nabíjacích bodov: „Vytipovali sme viac ako sto miest v meste na umiestnenie malých nabíjacích staníc. Najviac pozitívnych reakcií sme dostali do strany samosprávy niektorých mestských častí a na druhej strane, vysoké školy sú veľmi otvorené tomuto projektu, či už Technická univerzita, alebo Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, ktoré dali k dispozícii svoje nehnuteľnosti na to, aby sme umiestnili tieto jednoduché nabíjačky na ich pozemkoch. Potom sú to prevádzkovatelia administratívnych nehnuteľností.“

Foto
Verejné skútre / TASR

Začiatok jazdy

Skúter má LED osvetlenie, predné a zadné brzdy, smerovky, nabíjací kábel či odkladací box. Dojazd motorky je 65 kilometrov a jej maximálna rýchlosť je 45 kilometrov za hodinu. Motocykel je dvojmiestny, pričom má nosnosť 150 kilogramov. „V prípade, že mám zvládnutú registráciu, pristúpim k motorke, oskenujem QR kód a motorka sa mi sprístupní na jazdu. Súčasťou motorky je zadný kufor, ktorý obsahuje bezpečnostnú prilbu, ako aj doklady, ktoré sú nevyhnuté pri prevádzkovaní motorky. Skúter je vybavený množstvom elektronických zariadení, ktoré monitorujú ako jazdu vodiča, tak parametre motorky, stav batérie, či sú tam prítomné doklady, či bola vrátená helma, ako aj ďalšie potrebné parametre, ktoré súvisia s jazdou,“ vysvetlil generálny riaditeľ spoločnosti ANTIK Telecom Igor Kolla.

Parkovanie

Jazdiť na skútri je možné aj mimo územia mesta Košice, avšak potom je potrebné motorku vrátiť. Motosharing však primárne slúži na zamedzenie vzniku dopravných kolón. Ako dodal Kolla, parkovanie skútra musí spĺňať požiadavky parkovania motoriek: „Táto služba je verejná, slúži na jazdu aj na väčšie vzdialenosti, to znamená, v prípade mesta, sú to všetky miesta, ktoré sú dostupné pre dopravné prostriedky. V prípade Hlavnej ulice máme, samozrejme, obmedzenia. Vodič môže motorku nechať aj pred svojím panelákom na sídlisku. Je to dopravný prostriedok, ktorý má ŠPZ. Motorka by mala byť zaparkovaná tak, aby spĺňala parkovanie motoriek.“

Foto
Košičania majú k dispozícii desiatky skútrov / TASR

Nabíjanie

Jazda na elektrickom skútri je tichá a ekologická. „Motocykel je elektrický, teda má aj batériu, ktorú je potrebné nabíjať. Jedna možnosť je nechať motorku nabitú na vhodnom mieste alebo jazdu ukončiť v nabíjačke, ktoré budujeme. Nabíjanie v rámci systému je bezplatné. Pre mesto veľkosti Košíc bude určite nutné mať sto a viac nabíjacích miest. Veríme, že dlhodobým partnerom pre nabíjanie bude aj samotné mesto Košice, ktoré spravuje a vlastní väčšinu verejných priestranstiev v meste,“ doplnil Blaas.

V metropole východu sa nachádza 70 nabíjacích bodov, čo potvrdil aj Kolla: „Spolupracujeme so sieťami obchodných centier, potravín, významných miest, vysokých škôl, kde sa zhlukujú ľudia, aby vedeli službu čo najpríjemnejšie využívať. Riešili sme otázku, ako zabezpečiť to, aby motorka neostala vybitá na ceste. Vytvorili sme takzvané zóny, ktoré umožňujú užívateľovi bezstarostne vrátiť motorku. V prípade, že vodič vracia motorku v nabíjacích staniciach, je to bezplatné vrátenie. Ak motorku vracia v nevhodných podmienkach, zvyšuje sa cena podľa typu vrátenia motorky. Máme štyri zóny podľa typu vrátania.“

Vlastné nabíjanie

Ako zdôraznil Blaas, užívateľ môže nabíjať motorku aj v pohodlí domova: „Počas nabíjania, keď človek si sám nabíja vo svojej nabíjačke, tak zákazník nám neplatí nič, čiže aj keď má motorku požičanú a nevrátil ju, ale vloží si ju do akejkoľvek 230V zásuvky, ktorou sa nabíja, celá doba nabíjania nie je spoplatnená. Platiť sa začne až po tom, keď moped identifikuje, že nabíjanie skončilo, a to je vtedy, keď človek motorku vytiahne zo zásuvky, alebo batéria je plne nabitá.“

Motosharing umožňuje aj prerušenie jazdy: „V prípade, že potrebujem motorku z nejakého dôvodu zaparkovať dočasne a chcem ju ďalej používať, existuje mód takzvaného prerušenia, to znamená, idem do obchodu, zaparkujem motorku, preruším jazdu, nakúpim, vrátim sa a používam motorku. Nikto iný si ju v tom čase nemôže požičať,“ uzavrel Kolla.

Cena za motosharing je 15 centov za minútu jazdy, pričom je potrebné uhradiť aj depozit vo výške 80 eur. Minimálny kredit na jazdenie je jedno euro. Ukočenie jazdy kdekoľvek v meste v ANTIK nabíjačke je bezplatné, rovnako aj s nabitým skútrom nad 80 percent. Pri nabití pod túto hranicu v centre mesta sa spoplatňuje sumou dve eurá, na väčšine sídlisk štyrmi eurami. Zákazníci ANTIK Telecom a užívatelia bikesharingu majú výhody vo forme zliav. Prilba na jazdu je povinná a je uložená v boxe v zadnej časti skútra. Odporúča sa však zakúpenie vlastnej kukly alebo helmy.

 

Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ

 

Komentáre