Z plagátov v Košiciach sa na nás zamyslene pozerá motivačný kouč, ktorý má dosť jasnú predstavu o tom, čo je zlé v hlavách ľudí.
Obyvateľov Košíc pohoršili plagáty, ktoré pozývajú na prednášku Iva Tomana „Ku*vítka v hlavě“ Prednáška sľubuje, že na nej poslucháči za dve hodiny zistia, ako uniknúť pred zničujúcim kolobehom nášho myslenia. Niektorým Košičanom na vytvorenie „zničujúceho kolobehu myšlienok“ stačí fakt, že si tento motivačný kouč vedľa svojho mena na plagát umiestni nadávku.
Rada pre reklamu už zaregistrovala sťažnosť na túto reklamu a bude posudzovaná na zasadnutí komisie 22.2. Komisia na zasadnutí rozhodne, či je reklama etická alebo nie. Prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák reklamu považuje za snahu o kontroverznosť.
„Podľa mňa ide o samoúčelné použitie vulgarizmu na pritiahnutie pozornosti. Samozrejme, že by reklama nestratila zmysel, ak by sa vulgarizmus nepoužil. Ak bola podaná sťažnosť, budeme sa tým zaoberať na Arbitrážnej komisii Rady pre reklamu. Udivuje ma, že stále sú ľudia, ktorí si myslia, že aj zlá reklama je dobrá. Nie je. Nedodržiavanie elementárnej slušnosti poškodzuje značky a ich dobré meno,“ povedal Slovák.
Do úvahy treba brať aj fakt, že toto turné a takisto Ivo Toman je pôvodne z Českej republiky, kde spomínané problematické slovo nemá až takú ťažkú váhu ako napríklad v našej krajine. „Z môjho osobného pohľadu, je na dané „hrubé slovo“ potrebné pozerať aj z pohľadu krajiny v ktorej vzniklo a v ktorej podľa mňa nevyvoláva také pohoršenie ako na Slovensku,“ myslí si vedúci katedry marketingu a medzinárodného obchodu Radovan Bačík z Prešovskej univerzity v Prešove.
„Ak by bola daná reklamná kampaň zameraná napríklad na mladšiu generáciu, používanie vulgarizmov je medzi mladými už skoro bežné. Dané slovo by bolo možné zameniť napríklad za slovo „kazítko“, ale z hľadiska „wau efektu“ nevyvolá žiadanú odozvu. Ak si vezmeme že celkovo spoločnosť toleruje veci, ktoré v minulosti považovala za zlé alebo netradičné, tak je dané hrubé slovo len kvapkou v mori,“ dodal Bačík.
Sám Ivo Toman v názve svojej prednášky problém nevidí. „Říká se, že do přístrojů se přidává zařízení, které má způsobit jeho pokažení po uplynutí určité doby. Ideálně po uplynutí záruční doby. Tomuto zařízení se česky lidově říká „ku*vítko“. V mé praxi už dlouho používám tento pojem pro jisté vzorce lidského chování. Přednáším o tom česky na území Česka a Slovenska. Lidem se tento název zdá trefný, i když připouštím, že je poněkud na hraně,“ objasnil Toman.
K zasadnutiu Rady pre reklamu Toman tvrdí, že im už navrhol riešenie. „Pokud ji moje zdůvodnění nestačí, na předmětných billboardech slovo Ku*vítko nechám přelepit slovem Kazítko.“
Autor: MARTIN MAJDÁK