Košice a Prešov by sa mali prepojiť samostatným cyklochodníkom

VýchodSpravodajstvo

Zvýšený záujem o cyklistiku na východe spôsobila aj nová trasa v Poloninách – Bobor, zubor a salamandra.

Budovanie cyklistických trás na východe Slovenska je stále aktuálnou témou, ktorá prispieva k navýšeniu lokálneho turizmu v Košickom i Prešovskom kraji. Zo sedla bicykla sú v Košiciach dostupné viaceré značené cyklotrasy, medzi ktoré patrí aj EuroVelo 11. Hovorkyňa košickej župy Katarína Strojná spresnila, že jedna z troch trás medzinárodnej siete prechádza práve východom: 

Z centra mesta vedie smerom na Ťahanovce, Družstevnú pri Hornáde, Kostoľany a Budimír. Druhá vetva vedie cez Krásnu, Nižnú Myšľu, Ždaňu, Čaňu až po Trstené pri Hornáde.“

Cyklotrasa EuroVelo 11 má dĺžku viac ako 6500 kilometrov a rozprestiera sa od severovýchodného cípu Nórska až po Grécko. Všetky kombinácie trás v rámci Slovenska i mimo neho sú dostupné aj v mapách. Košický kraj plánuje cyklistickú infraštruktúru naďalej rozširovať.

Pripravuje sa výstavba nových cyklotrás, ktoré spoja Šacu s Malou Idou, a tiež úsek medzi Nadabulou a Betliarom. Nové trasy vzniknú aj po hrádzach riek Slaná, Bodrog, Latorica a Laborec. Pokračuje aj výstavba medzinárodnej trasy EuroVelo 11 – z Družstevnej pri Hornáde cez Galériu až po hranicu s Prešovským krajom. Súčasťou projektov je aj cyklocestička Zalužice – Lúčky a zokruhovanie Zemplínskej šíravy. Nové trasy pripravujeme aj na Gemeri,“ informovala Strojná.

Projekt EuroVelo 11 by mal zabezpečiť aj cyklistickú infranštruktúru medzi Košicami a Prešovom. Nová cestná komunikácia je vo fáze plánovania. Hovorkyňa Prešovského kraja Daša Jeleňová však uviedla, že na prepojenie oboch metropol sa momentálne dajú využiť aj iné trasy: 

V  Prešovskom kraji je však možné využiť vybudované úseky a napojiť sa v Haniske a pokračovať až do Lipian. Okrem malého úseku v obci Rožkovany, ktorý bude čoskoro dobudovaný, je možné využiť samostatný cyklochodník takmer na celom spomínanom úseku.“

Foto
Zvýšený záujem o cyklistiku na východe spôsobila aj nová trasa v Poloninách – Bobor, zubor a salamandra. / Poloniny Trail

Prešovský kraj prostredníctvom Správy a údržby ciest pracuje na príprave a realizácii úsekov Domaše, prepojení Vysokých Tatier a Slovenského raja, a rovnako na trase pútnického významu Levoča – Spišský Jeruzalem. Taktiež označil deväť cyklistických trás v rámci projektu Poloniny Trail. Väčšina z nich podľa destinačnej manažérky Polonín Diany Komárovej začína v Stakčíne, alternatívou však môže byť aj dlhšia cyklotrasa priamo z Košíc:

„Ak by ste sa rozhodli pre dlhší cyklovýlet z Košíc až do Novej Sedlice. Odporúčame trasu popri Zemplínskej Šírave smerom na Morské oko, odtiaľ smerom na Strihovské sedlo, kadiaľ sa už môžete rozhodnúť pre viacero smerov, a to priamo teda na Ubľu cez Ruskú Volovú do Uliča a potom postupne do Novej Sedlice. Alebo si môžete spraviť ďalší výlet, a to smerom na Kolonické sedlo, kde môžete navštíviť observatórium alebo až na Sninské rybníky, odkiaľ vedú ďalšie cyklotrasy.“

Cyklosčítače v národnom parku namerali o 400 percent viac cyklistov ako vlani. Zvýšený záujem spôsobila aj nová trasa, pri ktorej návštevníci môžu spoznávať typickú faunu Polonín.

Bobor, zubor a salamandra – je to úsek Poloniny Trail smerom na Ruské sedlo a poľskú hranicu, na ktorú sa nastupuje aj zo Sniny, ale aj priamo zo Stakčína. Táto trasa má okolo 27 kilometrov práve do Sninských rybníkov alebo do Sniny a ponúka naozaj veľmi krásne výhľady,“ uviedla Komárová.

Oba samosprávne kraje sa snažia o zveľadenie cykloturizmu v regióne. Príkladom je tiež krajská požičovňa bicyklov a elektrobicyklov, ktorá je dostupná na Zemplínskej šírave, v Malej Bare, Viničkách, Žehre či Hrabušiciach. Ďalšou iniciatívou pre adrenalínových športovcov sú tiež nové pumptracky v Košiciach či Gelnici.

Komentáre