Košice plánujú modernizovať mestskú hromadnú dopravu

KošiceSpravodajstvo

Respondenti anonymne vyplnia dva cestovné denníky – jeden za pracovný deň a jeden za sobotu v konkrétnom kalendárnom týždni bez školských prázdnin.

Mesto Košice vyhlásilo verejné obstarávanie na vypracovanie Plánu dopravnej obslužnosti (PDO) pre roky 2026 – 2036. Ide o základný dokument z pohľadu rozvoja udržateľnej mobility v oblasti verejnej osobnej dopravy. Predpokladaná hodnota zákazky je viac ako 402-tisíc eur, uchádzači sa môžu prihlásiť do 20. mája.

Jeho spracovanie bude realizované v rámci projektu „Aktualizácia plánu dopravnej obslužnosti“. Mesto ho chce financovať prostredníctvom eurofondov, pričom tento projekt schválila Kooperačná rada územia udržateľného mestského rozvoja funkčnej oblasti mesta Košice na svojom zasadnutí 12. februára 2025.

Dokončený strategický dokument sa stane podkladom pre rozhodnutia mesta v oblasti verejnej osobnej dopravy a zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme medzi Mestom Košice a Dopravným podnikom mesta Košice (DPMK) alebo ďalšími dopravcami, ktorí budú zabezpečovať prevádzku systému verejnej osobnej dopravy na území mesta.

Nateraz posledný PDO je ešte z roku 2008 a v súčasnosti je zastaraný a neaktuálny. Od jeho schválenia došlo k rozsiahlej aktualizácii nadradených strategických dokumentov ako je napríklad Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice a zákona o verejnej osobnej doprave účinný od začiatku minulého roka. Nový plán sa zameriava na zabezpečenie efektívnej a integrovanej dopravnej obsluhy, ktorá bude zodpovedať potrebám cestujúcich a zlepší udržateľnú mobilitu. Kvalitné spracovanie PDO si vyžaduje podrobný a náročný zber dát o pohybe obyvateľov a návštevníkov mesta.

„Zlepšovanie kvality dopravy a dopravnej infraštruktúry je našou dlhodobou prioritou. Na tento rok sme v rozpočte schválili historicky najviac peňazí pre DPMK. Nielen to, ale aj ďalšie investície, ktoré v súčasnosti pripravujeme do vozového parku alebo zlepšenie komfortu cestujúcich, nám pomôžu skvalitniť našu MHD. Moderná doprava v našom meste je aj o dostupnej ekologickej MHD. Plán dopravnej obslužnosti, ktorý si teraz chceme dať spracovať, bude kľúčovým dokumentom pre budúci rozvoj a ďalšie zefektívnenie prevádzky MHD. To zabezpečení zvýšenie kvality života obyvateľov a návštevníkov ako aj čistejšie ovzdušie v našom meste,“ uviedol košický primátor Jaroslav Polaček.

Foto
Košice plánujú modernizovať mestskú hromadnú dopravu / Mesto Košice

Cieľom analytickej časti PDO bude preskúmanie aktuálneho stavu systému verejnej dopravy v meste a jeho okolí za uplynulých päť až desať rokov. V rámci nej sa uskutoční aj prieskum pohybu osôb starších ako šesť rokov. Zber dát pre prieskum sa uskutoční prostredníctvom „Cestovného denníka“ v kombinácii s dotazníkom domácnosti, podobne ako to bolo realizované na prelome rokov 2014 a 2015 pri spracovávaní Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice.

Respondenti anonymne vyplnia dva cestovné denníky – jeden za pracovný deň a jeden za sobotu v konkrétnom kalendárnom týždni bez školských prázdnin. Na základe toho sa získajú dáta o priemernom počte ciest v rámci rodiny a ich rozdelením medzi využitím MHD a vlastnej dopravy autom, dostupnosti dopravných prostriedkov, časovým rozložením ciest v priebehu dňa a dobou cesty do práce, školy alebo za voľnočasovými aktivitami.

Návrhová časť PDO zadefinuje jednotlivé štandardy dopravnej obslužnosti územia mesta na základe ktorých vznikne návrh siete nosných, obslužných, účelových a expresných liniek MHD. Pre každú z navrhnutých liniek bude vypracovaný vzorový cestovný poriadok. Takto spracovaný návrh siete bude vychádzať z predpokladu vzájomnej integrácie regionálnej a mestskej dopravy na území mesta.

Zo všetkých častí PDO a získaných dát vzíde záverečný návrh, ktorý bude pozostávať z predpokladaného počtu vozidiel a vodičov na zabezpečenie bezproblémovej prevádzky celej siete verejne dopravy, predpokladaných jednotkových a celkových finančných nákladov na tento účel.

Nebude chýbať odhad počtu prepravených cestujúcich na jednotlivých linkách a v celej MHD, či predpokladaného tržby z cestovného podľa jednotlivých kategórií cestujúcich (resp. tarifných skupín cestovného) a celkový predpokladaná výška príspevku mesta pre DPMK. 

Komentáre